Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 1: Syklister er irriterende 2: Hvorfor må de ha på stygge sykkeltights? Da jeg var ung, syklet vi masse. Mange kilometer, og mil, i vanlig tøy. Ingen tok skade av det. Nei, det gnisser ikke, og gnisser det har du en hudsykdom du bør dra til legen med og få ordnet opp i 3: Hvorfor sykler de på VEIEN når kommunen har laget slett og fin sykkelsti til 30 millioner kroner? 4: Hvorfor kjører de ikke til siden når de ligger i 30 km i 60-sone? Og det er 420 biler bak dem.. 5: Hvorfor forstår de ikke at de fleste andre treningsformer er mer effektive og sunnere enn syklingen? Kan ødelegge rygg og nakke av sykling sånn som de sitter fremover hele dagen Anonymkode: 9851b...dc4
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Er vel av samme årsak som at folk jogger rundt i grusomt stygge thights og topper til alle døgnets tider og dager? Ser til og med på julaften formiddag i sludd at folk jogger rundt i ålestram treningsbukse..... Det er jo for å vise seg frem, og hvor sporty man er. Mange legger jo også ut treningsruta på sosiale medier, eller selfies med type "deilig med joggetur! Bare 3 km igjen". Anonymkode: a032c...cc2
Luksusdyret Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 1: Syklister er irriterende 2: Hvorfor må de ha på stygge sykkeltights? Da jeg var ung, syklet vi masse. Mange kilometer, og mil, i vanlig tøy. Ingen tok skade av det. Nei, det gnisser ikke, og gnisser det har du en hudsykdom du bør dra til legen med og få ordnet opp i 3: Hvorfor sykler de på VEIEN når kommunen har laget slett og fin sykkelsti til 30 millioner kroner? 4: Hvorfor kjører de ikke til siden når de ligger i 30 km i 60-sone? Og det er 420 biler bak dem.. 5: Hvorfor forstår de ikke at de fleste andre treningsformer er mer effektive og sunnere enn syklingen? Kan ødelegge rygg og nakke av sykling sånn som de sitter fremover hele dagen Anonymkode: 9851b...dc4 Ja, i tillegg til at når du sykler i rushtrafikken uten gassmaske så får du lungeskader av all eksos. Jeg forstår heller ikke hvorfor folk sykler i tunneler, der det er totalforbud for syklende og gående, bare fordi de ikke gidder å sykle 2 km omveg. Her brukes heller ikke rene sykkelstier (ikke for gående og syklende, der man kun kan sykle i gangfart, men SYKKELstier). Helt unødvendig pengebruk av kommunen, spør du meg. Mine barn sykler. Men de både går og leier sykkelen over fotgjengerfelt, bruker hjelm, viser med tegn hvis de skal svinge og ellers følger trafikkreglene. I motsetning til enkelte idioter som tror de har forkjørsrett overalt, og at bilister skal være synske og se dem komme i 50 km/t fra bak en snøskavel over fotgjengerfeltet. Argh.
Luksusdyret Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er vel av samme årsak som at folk jogger rundt i grusomt stygge thights og topper til alle døgnets tider og dager? Ser til og med på julaften formiddag i sludd at folk jogger rundt i ålestram treningsbukse..... Det er jo for å vise seg frem, og hvor sporty man er. Mange legger jo også ut treningsruta på sosiale medier, eller selfies med type "deilig med joggetur! Bare 3 km igjen". Anonymkode: a032c...cc2 Vitner om IQ på rundt 40...
ostepop123 Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: 1: Syklister er irriterende 2: Hvorfor må de ha på stygge sykkeltights? Da jeg var ung, syklet vi masse. Mange kilometer, og mil, i vanlig tøy. Ingen tok skade av det. Nei, det gnisser ikke, og gnisser det har du en hudsykdom du bør dra til legen med og få ordnet opp i 3: Hvorfor sykler de på VEIEN når kommunen har laget slett og fin sykkelsti til 30 millioner kroner? 4: Hvorfor kjører de ikke til siden når de ligger i 30 km i 60-sone? Og det er 420 biler bak dem.. 5: Hvorfor forstår de ikke at de fleste andre treningsformer er mer effektive og sunnere enn syklingen? Kan ødelegge rygg og nakke av sykling sånn som de sitter fremover hele dagen Anonymkode: 9851b...dc4 Ikke så veldig generaliserende, da, det skal du ha! Jeg er forøvrig enig i 2, 3 og 4 - men det er altså sånn for noen av oss at det er både praktisk og effektivt å sykle til jobb. Det betyr ikke at man sykler absolutt hele dagen, og det er langt sunnere å sykle enn f.eks. å kjøre bil.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 Haha. Enig i at man kan bruke sykkelvei dersom det finnes, og den er i god stand. Selv synes jeg det er mye bedre å sykle og jogge i stram tights enn løse bukser, det gnisser faktisk mer. Selv om jeg hater å vise meg offentlig i det Anonymkode: 45a3b...eff
Luksusdyret Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, ostepop123 skrev: Ikke så veldig generaliserende, da, det skal du ha! Jeg er forøvrig enig i 2, 3 og 4 - men det er altså sånn for noen av oss at det er både praktisk og effektivt å sykle til jobb. Det betyr ikke at man sykler absolutt hele dagen, og det er langt sunnere å sykle enn f.eks. å kjøre bil. Hvordan i huleste kan sykling på bilvei med masse eksos være sunnere enn å kjøre samme strekning med en bil? Jada, man får trent, men trening er ikke alt her i verden. I enkelte byer opplever man store problemer med skader, sykdommer og til og med dødsfall som er knyttet til bilforurensning. Så "langt sunnere" for lungene dine er det ikke. Det hjelper ikke å ha masse lårmuskler hvis lungene svikter.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 4 minutter siden, MrsRiddick skrev: Hvordan i huleste kan sykling på bilvei med masse eksos være sunnere enn å kjøre samme strekning med en bil? Jada, man får trent, men trening er ikke alt her i verden. I enkelte byer opplever man store problemer med skader, sykdommer og til og med dødsfall som er knyttet til bilforurensning. Så "langt sunnere" for lungene dine er det ikke. Det hjelper ikke å ha masse lårmuskler hvis lungene svikter. Man bidrar i hvert fall til litt mindre eksos. Det er jo selvsagt sunnere både for en selv og andre å sykle enn å kjøre bil. Flere burde la bilen stå, men det burde også være bedre tilrettelagt for syklister. Anonymkode: 45a3b...eff
MammantilNurket Skrevet 20. april 2017 #9 Skrevet 20. april 2017 Det er ikke lenger nok å være hobbymosjonist, eller å bruke sykkel for å komme seg fra A til B. Man skal helst sykle Oslo-Trondheim, gjennomføre toppturer, delta i Wasaloppet, gjennomføre maraton eller triatlon. ... å sykle til jobb, spasere i parken eller jogge rundt nabolaget er ikke nok. Jeg strever veldig med å forstå fenomener som "turbukse" på spasertur i by, "treningstights" (stygt!) og sykkelshorts med innebygget rumpepute.
frk Nilsen Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 29 minutter siden, MammantilNurket skrev: Det er ikke lenger nok å være hobbymosjonist, eller å bruke sykkel for å komme seg fra A til B. Man skal helst sykle Oslo-Trondheim, gjennomføre toppturer, delta i Wasaloppet, gjennomføre maraton eller triatlon. ... å sykle til jobb, spasere i parken eller jogge rundt nabolaget er ikke nok. Jeg strever veldig med å forstå fenomener som "turbukse" på spasertur i by, "treningstights" (stygt!) og sykkelshorts med innebygget rumpepute. Har du sett de sykkelsetene så er pute helt på sin plass... Skjønner heller ikke greia med goretexsko og turbukse på spasertur i byen nei... Ang tights så er jeg enig i at det ser rimelig døllt ut som hverdagsplagg 2xu og boots liksom. Jeg bruker treningstights på trening, aldri ellers! Mye bedre å trene i, og bryr meg ikke om mote når jeg trener - kun funksjonalitet og komfor
MammantilNurket Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 2 minutter siden, frk Nilsen skrev: Har du sett de sykkelsetene så er pute helt på sin plass... Skjønner heller ikke greia med goretexsko og turbukse på spasertur i byen nei... Ang tights så er jeg enig i at det ser rimelig døllt ut som hverdagsplagg 2xu og boots liksom. Jeg bruker treningstights på trening, aldri ellers! Mye bedre å trene i, og bryr meg ikke om mote når jeg trener - kun funksjonalitet og komfor Indeed. Treningstights når man et på trening, eller på vei til trening eller hjem fra trening 😊😊
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 3 timer siden, MrsRiddick skrev: Vitner om IQ på rundt 40... Hovedinnlegget gjør også det! Anonymkode: 270fc...335
ostepop123 Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: Hvordan i huleste kan sykling på bilvei med masse eksos være sunnere enn å kjøre samme strekning med en bil? Jada, man får trent, men trening er ikke alt her i verden. I enkelte byer opplever man store problemer med skader, sykdommer og til og med dødsfall som er knyttet til bilforurensning. Så "langt sunnere" for lungene dine er det ikke. Det hjelper ikke å ha masse lårmuskler hvis lungene svikter. Det stod ikke spesifisert at det var "sykling på bilvei med masse eksos", det stod "sykling". Og jeg har da aldri hørt om sykkeldødsfall i Norge knyttet til forurensing?!
Luksusdyret Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 16 minutter siden, ostepop123 skrev: Det stod ikke spesifisert at det var "sykling på bilvei med masse eksos", det stod "sykling". Og jeg har da aldri hørt om sykkeldødsfall i Norge knyttet til forurensing?! Du har hørt om dieselforbudet i Oslo på grunn av minst 300 forurensningsrelaterte dødsfall i året? Det er jo ikke spesifisert om de som døde var syklister, fotgjengere eller bilister. I Bergen er det vel også datokjøring på grunn av det samme? Når man sykler til jobb, sykler de fleste langs eller på offentlige veier, i rushtiden. Ikke helt sunt for lungene vil jeg tro.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #15 Skrevet 20. april 2017 Når det gjelder sykkeltights, så forstår jeg den. Ja, jeg/vi syklet i vanlige klær før, og gud vet hvor mange bukser jeg har ødelagt på sykkel. Sykler i "gamledager" hadde en god skjerm som beskyttet tannhjulene for at damene ikke skulle få kjolen borti der. Når jeg var ung forsvant disse skjermene mer og mer, noe som resulterte i bukse i tannhjul. Syklene nå til dags har sikkert enda mindre skjerming. Dette vil jo si at man nesten er nødt til å ha sykkeltights for ikke å ødelegge buksene. Skal ikke uttale meg om det andre du påpekte, da jeg sikkert ville vært enig dersom jeg bodde på plasser med de fasiliteter du beskriver. Anonymkode: 75d96...244
ostepop123 Skrevet 20. april 2017 #16 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: Du har hørt om dieselforbudet i Oslo på grunn av minst 300 forurensningsrelaterte dødsfall i året? Det er jo ikke spesifisert om de som døde var syklister, fotgjengere eller bilister. I Bergen er det vel også datokjøring på grunn av det samme? Når man sykler til jobb, sykler de fleste langs eller på offentlige veier, i rushtiden. Ikke helt sunt for lungene vil jeg tro. Ja, nå føler jeg dette problemet blir relativt hypotetisk, i og med at sykling i all hovedsak foregår i sommerhalvåret. Videre annonserer Oslo kommune når forurensningsnivået er så høyt at det er problematisk, jmf http://www.aftenposten.no/osloby/Alt-du-lurer-pa-om-dieselforbudet-i-Oslo-9850b.html (Rapporten du sikter til er forøvrig en beregning, ikke en gjennomgang, av antall dødsfall basert på antatt eksponering, og konkluderer med at tallet mest sannsynlig er 185) Du skrev videre at: Hvordan i huleste kan sykling på bilvei med masse eksos være sunnere enn å kjøre samme strekning med en bil? La meg snu om på spørsmålet: Hvordan i huleste kan det å kjøre med bil være sunnere enn å sykle samme strekning? Ideelt sett burde flere sykle eller benytte kollektivtrafikk for å unngå ytterligere forurensning.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #17 Skrevet 20. april 2017 2 timer siden, MrsRiddick skrev: Hvordan i huleste kan sykling på bilvei med masse eksos være sunnere enn å kjøre samme strekning med en bil? Jada, man får trent, men trening er ikke alt her i verden. I enkelte byer opplever man store problemer med skader, sykdommer og til og med dødsfall som er knyttet til bilforurensning. Så "langt sunnere" for lungene dine er det ikke. Det hjelper ikke å ha masse lårmuskler hvis lungene svikter. Kanskje på tide å lese deg litt opp på hva inaktivitet gjør med kroppen og helsen? Du kan jo begynne med denne: http://www.dagbladet.no/nyheter/sykling-til-jobb-halverer-risikoen-for-kreft-og-hjertesykdom/67500876 Og så kan du fortsette med å google det som såvidt er nevnt langt nedi artikkelen om overvekt og betennelser i kroppen og så se på det i sammenheng med aktivitet og kosthold. Helt klart at eksos og forurensing er et onde, men i motsetning til de som kjører bil så bidrar de som sykler med å få ned forurensing. At du velger å se kun på lungehelse, det er å ta ut en bitteliten bit i et stort puslespill som det kroppen og helsen er. Dessuten blir det altfor snevert fordi de med bedre lungekapasitet har mange helsefordeler også. Innlegget ditt virker så følelsesladet at jeg mistenker at du føler deg truffet av en eller annen grunn, men det vil jeg tro du benekter Om du ikke har noe å benekte, sett deg litt mer inn i hva aktivitet og inaktivitet, overvekt, betennelser og kosthold har å si for helsen. Anonymkode: aca6a...4d1
aanonym Skrevet 20. april 2017 #18 Skrevet 20. april 2017 Jeg sykler til og fra jobb, i rushen. Hadde bare flere gjort som meg ville lufta blitt mye bedre og køene kortere. Så, i stedet for å klage på syklistene foreslår jeg at dere sykler en og annen gang selv. (Og har dere fem unger i baksetet som må hentes i like mange barnehager pluss at dere har brukket beina og har seks mil jobbveksten så la vær å svare - min kommentar gjelder selvsagt de som er friske, ikke skal levere barn og som bor mindre enn en mil fra jobb).
Deterbaremeg:):) Skrevet 20. april 2017 #19 Skrevet 20. april 2017 Så fordi du ikke liker å sykle skal ikke andre få gjøre det heller?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #20 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: Du har hørt om dieselforbudet i Oslo på grunn av minst 300 forurensningsrelaterte dødsfall i året? Det er jo ikke spesifisert om de som døde var syklister, fotgjengere eller bilister. I Bergen er det vel også datokjøring på grunn av det samme? Når man sykler til jobb, sykler de fleste langs eller på offentlige veier, i rushtiden. Ikke helt sunt for lungene vil jeg tro. Felles for de aller fleste forurensingsrelaterte dødsfall er at de som dør allerede har risikofaktorer fra før. Dvs. alvorlig lungesykdom, noen hjerte-kar-sykdommer o.l. De fleste som dør pga. luftforurensing dør pga. at luftkvaliteten forverrer allerede eksisterende sykdom. Tall som kom sist høst viser at de regner med 185 dødsfall i Oslo hvert år pga. dårlig luftkvalitet, ikke 300 som du sier her - såsant det ikke finnes nyere tall du kan vise til? https://www.fhi.no/nyheter/2016/luftforurensning-bidrar-til-at-oslo-folk-dor-for-tidlig2/ https://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-lufta-forkorter-185-liv-hvert-ar-1.13119790 Luftforurensing kan imidlertid føre til luftveisproblemer og noen hjerte-kar-sykdommer. Da blir ditt forsvar for å bruke bil litt pussig. Det er jo NETTOPP fordi vi MÅ få ned forurensingen at FÆRRE må kjøre bil - ikke bruke det som en unnskyldning for å forurense mer. Den argumentasjonen henger jo ikke på greip. Anonymkode: aca6a...4d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå