Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 Noen som vet? Jeg jobber på et kontor i en privat bedrift. Min kollega jobber veldig mye utover sin 100% stilling. Vi har stort sett de samme arbeidsoppgavene, men hun har hovedansvaret. Hun har selv sagt at hun ønsker å jobbe mye, men nå er det MYE. Hun har nærmest daglig 12-timers arbeidstimer. Utover sommeren blir det mere. Dette er hver dag, fem dager i uka. Det er ikke tvil om at vi godt kunne hatt en ekstra person, men det får vi ikke. Spesielt ikke siden min kollega har sagt seg villig til å jobbe ræva av seg. Så jeg lurer nå på - hvor mye overtid er egentlig innafor ifølge arbeidsmiljøloven? Sjefen er jo fornøyd med denne løsningen, han kommer jo økonomisk bedre ut på det selvsagt, men er det lov å la en ansatt jobbe så mye ekstra? Anonymkode: e6916...35e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Overtid skal kun skje der det er et tidsbegrenset behov for det. Det skal ikke overstige 20 timer iløpet av en mnd, hvis jeg ikke husker feil, og 200 timer i løpet av et år. AML sier vel at man ikke skal jobbe mer enn 9 timer sammenhengende i løpet av et døgn, men noen (deriblant sykepleiere) har forhandlet seg frem til 10. Det kan søkes om dispensasjon hos arbeidstilsynet dersom arbeidets art gjør det nødvendig. Det er og egne regler for ledere og ansatte med særskilte stillinger. Du kan søke det opp på lovdata. Anonymkode: 5a522...f58
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 Ok, takk for svar :-) Med litt kjapp hoderegning, så jobber min kollega pr dags dato ca 80 timers overtid i måneden. Og det verste kjøret har egentlig ikke begynt enda.....:-O Anonymkode: e6916...35e
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 Altså, det er jo ingen tvil om at din kollega blir grovt utnyttet her. Det er likevel ikke din oppgave å blande deg i dette på jobben din. La din kollega jobbe så mye hun orker og ønsker. Det er din sjefs ansvar til syvende og sist.
MrsRose Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 Hvor mye overtid kan arbeidsgiver pålegge? Dersom vilkårene for å arbeide overtid er oppfylt, kan arbeidsgiver pålegge overtidsarbeid i inntil: 10 timer i løpet av 7 dager. 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker. 200 timer i løpet av 52 uker. Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer. Samlet arbeidstid må heller ikke overstige 48 timer i løpet av 7 dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på 8 uker. Dette innebærer at det i enkeltuker kan arbeides mer enn 48 timer, mot tilsvarende kortere arbeidsuke i en annen uke. Overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte I virksomheter med tariffavtale kan arbeidsgiver og de tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om utvidet overtidsarbeid. Det kan avtales overtid på inntil: 20 timer i løpet av 7 dager. 50 timer i løpet av 4 sammenhengende uker. 300 timer i løpet av 52 uker. Overtidsarbeid innenfor disse grensene kan bare pålegges arbeidstakere som er villige til det. Den samlede arbeidstiden kan ikke overstige 69 timer i noen enkelt uke. Det kan også avtales unntak fra regelen om samlet arbeidstid, men denne må ikke overstige 16 timer i løpet av 24 timer. Ved avtale om utvidelse av samlet arbeidstid, skal arbeidstaker sikres kompenserende hvileperioder. Hvilen må følge umiddelbart etter arbeidsperioden og skal kompensere time for time. Når det er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser kan det også avtales at overtidsarbeid skal foregå i den arbeidsfrie perioden. Forutsetningen er at arbeidstaker får kompenserende hvileperioder. Overtidsarbeid etter tillatelse fra Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet kan etter søknad tillate utvidet overtidsarbeid i særlige tilfeller på: inntil 25 timer i løpet av 7 dager. inntil 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Overtidsarbeid innenfor de ovennevnte grenser kan bare pålegges arbeidstaker som er villig til det. Maks grense innenfor 52 uker skal aldri overstige 400 timer. Søknaden til Arbeidstilsynet skrives i form av et vanlig brev med opplysninger som: En skriftlig begrunnelse på hvorfor det er nødvendig med overtidsarbeid Hvilken periode det søkes for Hvor mye overtid man søker Navn på ansatte det søkes for, eventuelt en konkret benevnelse på avdeling eller yrkesgruppe. Eksempel: Alle ansatt i monteringsavdelingen, alle våre regnskapsmedarbeidere etc. Oversikt over den enkeltes overtidstimer hittil i år Referat fra drøftinger med tillitsvalgt skal legges ved søknaden. Dersom det ikke finnes tillitsvalgt i virksomheten, benyttes verneombudet Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157/
MrsRose Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 10 minutter siden, Kari Mari skrev: Altså, det er jo ingen tvil om at din kollega blir grovt utnyttet her. Det er likevel ikke din oppgave å blande deg i dette på jobben din. La din kollega jobbe så mye hun orker og ønsker. Det er din sjefs ansvar til syvende og sist. Jeg vil tro at hi blander seg er for at det indirekte går ut over henne. Kollegaen jobber ulovlig mye overtid, bedriften trenger ikke ansette, derav merarbeid for hi når kollegaen er ute av drift som ferie/sykdom, og til sist kan det virke negativt for hi for hvorfor hun ikke er villig til å gjøre samme innsats etc.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 Der traff du spikeren Mrs. Rose! Det er nettopp slik det er. Jeg har vært klar på dette hele tiden, at jeg hverken ønsker eller kan jobbe mye overtid. Jeg jobber jo ekstra jeg også, men langt ifra slik som min kollega. Anonymkode: e6916...35e
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 3 minutter siden, MrsRose skrev: Jeg vil tro at hi blander seg er for at det indirekte går ut over henne. Kollegaen jobber ulovlig mye overtid, bedriften trenger ikke ansette, derav merarbeid for hi når kollegaen er ute av drift som ferie/sykdom, og til sist kan det virke negativt for hi for hvorfor hun ikke er villig til å gjøre samme innsats etc. Jeg ser den. Men hvis HI bare jobber slik som hun pleier, og lar kollegaen ta seg av det ansvaret hun har tatt på seg, så må HI bare la det suse og gå. Det er ikke hennes ansvar. At denne kollegaen kommer til å gå på en smell, er jo uungåelig.
MrsRose Skrevet 20. april 2017 #9 Skrevet 20. april 2017 21 minutter siden, Kari Mari skrev: Jeg ser den. Men hvis HI bare jobber slik som hun pleier, og lar kollegaen ta seg av det ansvaret hun har tatt på seg, så må HI bare la det suse og gå. Det er ikke hennes ansvar. At denne kollegaen kommer til å gå på en smell, er jo uungåelig. Er ikke uenig i det. Og særskilt at kollegaen vil gå på en smell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå