Gå til innhold

Normalt å ikke huske barndommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt å ikke huske så mye fra barndommen? 

Jeg husker veldig lite, spesielt fra barneskole alder.. 

jeg er i begynnelsen på 30 årene så det er jo ikke så lenge siden.. 

Anonymkode: fbfdd...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei som husker ganske lite, men hun husker da en del likevel. Så kjenner jeg et par andre som også har husket veldig lite fra barndommen, der viste det seg å være misbruk inne i bildet. Hun første har ikke opplevd noe misbruk. De som ikke hadde minner har fått tilbake mange andre og gode barndomsminner etter at de fikk bearbeidet misbruket. De hadde fjernet "alle" minner for å også fjerne minner om misbruket.

Det må imidlertid ikke være misbruk inne i bildet selv om man husker lite. Det er individuelt hvor mye man husker og ikke husker.

Anonymkode: 42ed2...d66

Skrevet

Jeg husker heller ikke noe særlig, er 35.

For min del tror jeg mye av det har blitt visket ut pga en oppvekst preget av omsorgssvikt og lite trygghet. Men jeg har fremdeles svært dårlig hukommelse, så jeg vet ikke om det stemmer. Har opplevd overgrep i "voksen" alder (18 år) og vært mye deprimert fra tenårene og frem til nå, mener å ha lest et sted at depresjon også kan svekke hukommelsen.

Har også lurt på om jeg kan ha blitt utsatt for overgrep i barndommen (og andre personer har tenkt samme tanke, siden jeg slet med en "rar" seksuell identitet før overgrepet da jeg var 18 også), men jeg vet ikke hvor nyttig det er å spekulere på. Hvordan finner man ev. ut av sånt, da?

Anonymkode: 9e281...fc3

Skrevet

Jeg kan heller ikke huske mye fra barndommen, men når jeg ser gamle bilder, kommer til plasser jeg ikke har vært siden barndommen og lignende. så kommer det ofte minner opp som jeg trodde jeg hadde glemt. Også hvis jeg snakker med barndomsvenner, søskenbarn jeg har vokst opp sammen med eller eldre som husket meg som barn, og kan fortelle meg ting, så kommer det tilbake, og jeg kan huske detaljer som de ikke husker.

Anonymkode: 39748...41a

Skrevet

Jeg vet jeg har blitt misbrukt, men jeg husker ikke så mye av det heller. 

Jeg har bare noen få minner fra det, Jeg har alltid trodd at det ikke hadde skjedd siden jeg ikke husker det skikkelig, men fikk det bekreftet i voksen alder da vi var flere som opplevde det. 

Dette skjedde på barneskolen, men husker ikke hvilken klasse jeg gikk i, men vil tro det var rundt 10 årsalderen. 

Hi

Anonymkode: fbfdd...b01

Skrevet

Jeg husker veldig lite fra både barne og ungdomsskolen. Vet ikke hvor vanlig det er jeg. 

Anonymkode: a2ecc...8d0

Skrevet

Husker lite fra barneskolen. Mobbing og litt "fysisk terror" fra venn/nabobarnet antar jeg er grunnen. Har hvertfall blitt fortalt i ettertid at jeg ble jevnlig slått og truet uten at jeg har et eneste minne om det.:klo:

Har dårlig hukommelse nå også, men det tror jeg bare er fordi jeg er voldsomt distre :P

Anonymkode: 6a8ba...aff

Skrevet

Jeg husker få detaljer fra barneårene, men jeg har vokst opp i et trygt og godt hjem :) 

Anonymkode: 5e4ef...7e7

Skrevet

Jeg husker også veldig lite fra hele barndommen min. Det som sitter tydeligst er ferier, turer og andre litt spesielle hendelser. Hverdagene og skoledagene husker jeg fint lite av. Jeg har hatt verdens tryggeste og beste barndom, og supre og omsorgsfulle foreldre. Ikke er jeg misbrukt eller mobbet heller. Tror den dårlige husken kommer av at dagene var gode og fløt liksom bare avgårde☺ Jeg vokste opp på gård, der rutiner og slikt gjerne er likt både hverdag og helg. Lekte ned naboungene og hadde det i grunnen bare fint☺ 

Anonymkode: 3d237...540

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...