Gå til innhold

Husker du noen gateleker?

Anbefalte innlegg

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mor, får jeg lov

noen som husker den? Med museskritt, elefanthopp eller froskehopp

Anonymkode: 8307c...4fe

Jaaaa!!! 😜

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åhhhh..... for en herlig barndom jeg hadde når jeg tenker tilbake på alle disse lekene vi hadde det så utrolig gøy med! ❤️ 

Håper barna mine sitter igjen med samme følelser...

Skrevet

De store guttene i gaten lærte oss å leke "krig".

Man tegnet opp et kvadrat i hele veiens bredde og så var man fire spillere som stod i hver sitt hjørne. Man tegnet rundt føttene sine der og skrev sin forbokstav inni. Når man hadde tur måtte man spytte så langt man kunne. Da fikk man ta et skritt frem til dit det traff og så fikk man tegne en ring rundt seg så langt man rakk. Så skrev man sin bokstav inni og så var det nestemann sin tur. Til slutt vant den som hadde erobret størst areal. Den leken var av en eller annen grunn veldig populær. I dag synes jeg egentlig den er ganske ufyselig! :D

Skrevet

Høl i hatten:

Man velger en som "har'n". Alle de andre stiller seg på rekke, med ansiktet mot den som "har'n". Den som "har'n" holder en ball og tenker ut et ord. Hun/han kaster ballen til den første i rekka og gir et stikkord og en bokstav, f.eks. "Jentenavn på A." 

Den som har ballen, skal gjette på ordet og kaste ballen tilbake. Hvis han/hun ikke klarer det, kaster den som "har'n" ballen til nr to i rekka. Hvis ingen i rekka klarer å gjette riktig, starter man hos den første i rekka igjen og nå gir man to bokstaver. "Jentenavn på A-N."

Når en klarer å gjette riktig, tar den som "har'n" ballen, spretter den hardt i bakken og roper samtidig ut: "Høl i..." og legger på sprang. Den som gjettet riktig, skal fange ballen og når hun har klart det roper hun: "Hatten!" Den som "har'n" må stoppe. Den som fanget ballen tar tre lange skritt mot den som "har'n", deretter tre museskritt og så spytter hun så langt hun kan og får gå dit spyttet landet. Den som "har'n" skal forme armene til en ring, og den som har ballen prøver å kaste ballen oppi armene. Klarer hun det, er det hun som "har'n" og den som var må stille seg bakerst i rekka. Klarer hun det ikke, må hun selv stille seg bakerst i rekka.

Skrevet

Så mye gøy dere husker! 😊 

Skrevet

Og så kom jeg på at vi kastet på stikka. Og lekte Kappe land. Slåball og dødball. Hoppe paradis, og hoppe tau. Spretteleker med ball mot vegg. Og Rødt lys.

Skrevet

Paradis, slå på ring, boksen går, stiv heks, gjemsel, rødt lys ... Lekte så mye mer, men kommer ikke på flere 😳

Anonymkode: e2402...a89

Skrevet

Høl i hatten

Titten på hjørnet

Boksen går

Klappeleker (Anne Liane)

Slåball

Basse

hoppestrikk (husker vi hadde en "måte" vi kalte Eksperten)

Syngeleker

Mor, får jeg lov

Grønt lys

En kastelek med ball mot vegg

Anti

Føler barna mister mye, nå som de sjelden er ute i gatene. Tror jeg må ta dem med ut og lære dem gamle leker. Takk for påminnelsen, hi!

Anonymkode: 486ad...6d7

Skrevet

Herlig tråd! Minnene strømmer på!

Husker dere alle de rare tingene vi hadde, da? Sprettballer, jojo, klinkekuler, en sånn flat ball vi vrengte og så spratt den opp. Det gjorde kjempevondt å sette den på låret når den skøyt avgårde opp i lufta husker jeg. 🙊 

Og pil og bue, seljefløyte, og det å blåse strå mellom tomlene. Ah, gode minner! 

Skrevet
På 19.4.2017 den 14.47, sug lut skrev:

Forklar?

Husker ikke alt, men en person skulle sitte på bakken og slenge en tau over hodet 360 gr rundt. Så skulle personen si: "Kaffen koker, kaffen koker, kaffen koker på BLÅ" (eller en annen farge). En av de andre skulle så hoppe inn og hoppe over tauet mens fargen ble stavet og så hoppe ut igjen. BLÅ ble altså tre hopp. Dersom hun ikke klarte det og tauet stoppet, var det hennes tur til å "koke kaffen". 

Anonymkode: 45c0f...c9e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husker ikke alt, men en person skulle sitte på bakken og slenge en tau over hodet 360 gr rundt. Så skulle personen si: "Kaffen koker, kaffen koker, kaffen koker på BLÅ" (eller en annen farge). En av de andre skulle så hoppe inn og hoppe over tauet mens fargen ble stavet og så hoppe ut igjen. BLÅ ble altså tre hopp. Dersom hun ikke klarte det og tauet stoppet, var det hennes tur til å "koke kaffen". 

Det var den som hadde et plagg med fargen BLÅ som skulle hoppe inn i tauet. 😊

Skrevet
9 timer siden, Lessismore skrev:

Husker dere alle de rare tingene vi hadde, da? Sprettballer, jojo, klinkekuler, en sånn flat ball vi vrengte og så spratt den opp. Det gjorde kjempevondt å sette den på låret når den skøyt avgårde opp i lufta husker jeg. 🙊 

Og pil og bue, seljefløyte, og det å blåse strå mellom tomlene. Ah, gode minner! 

Loppe! Den er dødsvond på låret, ja - og de selger dem på Teknisk Museum :) så vi har en gjeng hjemme.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er ukjent for meg, men vi gjorde noe tilsvarende med slengtau uten at jeg husker helt hva det gikk ut på...

Skrevet
4 minutter siden, sug lut skrev:

Loppe! Den er dødsvond på låret, ja - og de selger dem på Teknisk Museum :) så vi har en gjeng hjemme.

Hey, ser man det ja! Loppe, var det. Da blir det tur på Teknisk Museum snart. 😊

Skrevet

Når jeg leser alle innleggene her, så tenker jeg på hvor gøy vi hadde det ute før, helt uten pc, spill og nett. Vi var ute hele kveldene og lekte i mørket, alle ungene i nabolaget lekte sammen. Når jeg tenker på det, så tenker jeg på at det var helt magisk :) Men det er en tid som aldri kommer tilbake, det er så annerledes nå. Mine tantebarn som er 10-12 år ser på meg som om jeg er helt skrullete når jeg forteller hva jeg lekte med, at vi lekte ute i gatene. Og jeg føler meg som om jeg er urgammel :legrine:

Anonymkode: b688a...ae3

Skrevet
9 timer siden, Lessismore skrev:

"en sånn flat ball vi vrengte og så spratt den opp. Det gjorde kjempevondt å sette den på låret når den skøyt avgårde opp i lufta husker jeg".

En sånn en har jeg enda. Niesen min på 12 lurte på hva det var, og kunne ikke skjønne hvorfor den var gøy å leke med :flau:

Anonymkode: b688a...ae3

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjorde den i en annen variant. Da stod den med tauet i midten. I starten ble tauet sirkulert i ankelhøyde. Etterhvert ble det løftet høyere og høyere opp så det ble vanskeligere å hoppe. 

Endret av Giss
Skrevet

Vi lekte mest litt voldsomt leker som å kappe land, kongen på haugen, bryterring og bryterekke.

Anonymkode: 7cf99...37f

Skrevet

Et tips: 

På skolen der ungene mine går, ble vi enige i foreldregruppa om å bidra på en "utelek-dag" med hele trinnet. Vi fikk i oppgave å finne uteleker vi kunne vise ungene.

Alle møttes i skolegården på ettermiddagen, og det ble en kjempemorsom kveld! Jeg viste kubbespill. En pappa viste spill med klinkekuler. En annen mamma viste basse. En viste strikkhopping. En viste paradis, og det var sikkert mye mer.

Ungene var delt i grupper som gikk fra stasjon til stasjon og lærte forskjellige leker. Jeg vet at de mest spiller stikkball og hopper slengtau. Forhåpentlig kan vi hjelpe dem å utvide repertoaret litt. Kanskje flere skoler kan slenge seg på denne ideen? 

Jeg har også vært i en klasse og vist sangleiker. 

Anonymkode: d0cf6...dc5

Skrevet

Kappe land husker jeg godt.

Og boksen går.

Vi lekte Helland og Halland (som jeg mener å huske var å kaste en ball over en høy mur, eller et tak).

Så hoppet vi Egg. 

Skrevet

Og brytering og kongen på haugen! Særlig kongen på Haugen var rågøy husker jeg. 

Skrevet
13 timer siden, Lessismore skrev:

Hey, ser man det ja! Loppe, var det. Da blir det tur på Teknisk Museum snart. 😊

Ganske sikker på at de har den i lekebutikker også 😊 vi fikk noen små for ikke så lenge siden

Anonymkode: e0840...18d

• 3 uker senere...
Skrevet

Tar opp igjen denne tråden jeg.

Er det noen som husker den leken der det sto en person med ryggen til de andre deltagerne, og så skulle de gå eller hoppe med museskritt, froskeskritt eller harehopp? Jeg husker ikke helt poenget, bare at det var kjempegøy! Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet
10 minutter siden, Lessismore skrev:

Tar opp igjen denne tråden jeg.

Er det noen som husker den leken der det sto en person med ryggen til de andre deltagerne, og så skulle de gå eller hoppe med museskritt, froskeskritt eller harehopp? Jeg husker ikke helt poenget, bare at det var kjempegøy! Noen som kan hjelpe meg?

Ja den lurer jeg på også 

Anonymkode: f7bd7...6e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...