Gå til innhold

Husker du noen gateleker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lekte mye gateleker da jeg var barn, hoppet tau og strikk, lekte noe som het vippepinn, ulike balleker, osv. Dessverre husker jeg ikke så mye av reglene og sangene vi brukte, og det ser heller ikke ut til at slike leker er en sterk del av barnekulturen i dag. Synd hvis de dør ut! 

Husker du barndommens gateleker? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bamse, bamse, ta i bakken, bamse, bamse snu deg rundt. Bamse, bamse vend tilbake, samme veien som du kom. (Usikker på om dette ble riktig, men brukte den da vi hoppet tau)

Anonymkode: eda3b...aa6

Skrevet

Og så lekte vi "alle mine duer kom hjem", "bro, bro brille", "ta den ring" og stikkball.

Skrevet

Boksen går, bro bro brille, det kom to nisser fra bergen den blå....

Skrevet

Hoppet mye strikk også, men husker ingen av reglene der 😔

Skrevet

Anti over taket?

Anonymkode: ad860...b96

Skrevet

Ja :)

Vi hoppet strikk, tau og paradis :D Veldig mye paradis! Den med 6 ruter særlig (rektangel delt inn i 6 ruter). Den hadde utallig mange nivåer, og vi husket selvsagt alle sammen! (hvilket mønster man skulle hinke/hoppe i). Alle ønsket seg hinkekloss til bursdag da vi var mellom 8-11 år. Det var en spesiell lekebutikk i byen som hadde, men de var jo så dyre - hele 30-50 kr! :o Så det var noe man måtte ønske seg til bursdag eller spare til. Ellers var det mye slåball da, både langball og døball. 

Anonymkode: e83ab...da3

Skrevet

Boksen går, titten på hjørnet, høl i hatten.

Anonymkode: 4dc61...81c

Skrevet

Kappe land!

Anonymkode: f4467...e11

Skrevet

Kaffen koker😊

Anonymkode: 45c0f...c9e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja :)

Vi hoppet strikk, tau og paradis :D Veldig mye paradis! Den med 6 ruter særlig (rektangel delt inn i 6 ruter). Den hadde utallig mange nivåer, og vi husket selvsagt alle sammen! (hvilket mønster man skulle hinke/hoppe i). Alle ønsket seg hinkekloss til bursdag da vi var mellom 8-11 år. Det var en spesiell lekebutikk i byen som hadde, men de var jo så dyre - hele 30-50 kr! :o Så det var noe man måtte ønske seg til bursdag eller spare til. Ellers var det mye slåball da, både langball og døball. 

Anonymkode: e83ab...da3

Ja, hvorfor finnes det ikke lenger, det vi kalte hinkaleike og du kaller hinkekloss? Jeg hadde en fantastisk blå en som var god å kaste og stabil der den landa, husker jeg, de fleste var rødbrune. Det er jo fortsatt paradishopping, men hinkaleika er borte!

Skrevet

Kappe land!

Forklar?

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kaffen koker😊

Forklar?

Skrevet

Og så lekte vi sangleker, Kjerra humpa opp og ned, og en som starta med "du (navn) du kan vel ikke si meg, hvem du elsker mest på vår jord..", og et par andre jeg ikke husker.

Skrevet

Boksen går, titten på hjørnet, høl i hatten.

Anonymkode: 4dc61...81c

Hvordan var høl i hatten? Husker vi lekten den mye, men husker ikke reglene (eller poenget.. men gøy var det😄)

Anonymkode: 4ab6a...69a

Skrevet

Kappe land!

Man må ha en kniv også tegner man opp en firkant eller sirkel og deler (man må ha jord eller sand-underlag) i to like deler. Man har hvert sitt "land", så kaster man kniven ned i bakken til motstanderen og forsøker å få den til å stå med spissen ned i bakken. Hvis man får kniven til å stå kan man "skjære" i den retningen bladet går (forover og bakover) og lage en ny grense slik at du få større land. Hvis kniven ikke står får motstanderen ta over kastinga. Slik spiller man til man har tatt så mye av motstanderens land at han ikke kan stå i sitt eget land lenger. Da har han tapt. 

Et under at ingen ble skadet! ;) 

Skrevet

Slå på boks og gi et lite blink (lommelyktlek, husker det var kjempegøy. Vi lekte det ute hele kveldene))

Anonymkode: b688a...ae3

Skrevet

Hoppet mye strikk også, men husker ingen av reglene der 😔

Vi hadde 4'ern 

Anonymkode: e0840...18d

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan var høl i hatten? Husker vi lekten den mye, men husker ikke reglene (eller poenget.. men gøy var det😄)

Anonymkode: 4ab6a...69a

Åh ! Ja, hva var det igjen??😃

Skrevet

Kaffen koker😊

Hva var det igjen?

Skrevet

Basse - slik som det ble spilt på Anno

klinkekuler

paradis med 6 ruter, nivået ble vanskeligere fordi man måtte hoppe over den ruta hvor steinen lå, måtte treffer rett rute med steinen, ikke fikk hvilerute osv

spark på boks

Ball mot vegg- leker, de ble også vanskeligere underveis fordi vi la inn nye tricks og øvelser for hver runde

Anonymkode: d0cf6...dc5

Skrevet

Mor, får jeg lov

noen som husker den? Med museskritt, elefanthopp eller froskehopp

Anonymkode: 8307c...4fe

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mor, får jeg lov

noen som husker den? Med museskritt, elefanthopp eller froskehopp

Anonymkode: 8307c...4fe

Husker den ja! Musesteg, froskehopp eller banansteg, sa vi, banansteg var å legge seg helt flat for hvert steg! 

Anonymkode: d0cf6...dc5

Skrevet (endret)

hoppestrikk, boksen går, slåball, basse, gjemsel, paradis, tennisball mot veggen med forskjellige sprett og triks. 

Endret av frk Nilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...