Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Har en far som er alvorlig syk. De vet ikke hvor lenge de klarer å holde sykdommen i sjakk, og er nå havnet på sykehuset igjen. Bor langt unna, så føler meg ganske hjelpeløs. Er også eneste barnet hans. Har snakket med en kollega som var i samme situasjon for noen år siden, og han fikk sm for å være med moren sin. Er dette en mulighet nå? Har inntrykket av at alt slikt er blitt mye strengere. Anonymkode: 96fed...417
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Du må nesten bare kontakte legen din og legge fram problemet. Anonymkode: 675d0...dda
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Du kan ikke få sykemelding fordi faren din er syk. Men du kan få sykemelding for at det er psykisk belastende for deg at faren din er syk og har kort tid igjen. Det fikk jeg med mamma og legen forklarte dette for meg. Anonymkode: 6f1b6...8b2
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Som hun over skriver, så er du ikke syk. Det er faren din som er syk. Dersom det er en stor påkjenning for deg at han er syk så kan du selvsagt sykemeldes, men dersom du ønsker sykemelding for å være sammen med han så får du ikke det. Det er en velferdspermisjonskode som heter pleie av pårørende i livets sluttfase, dersom han er så syk. Jeg holdt på å gå på veggen og sa til legen at jeg ønsket meg en uke eller to i syden (mest på fleip) og da sa han at jeg jo kunne ta et par uker ferie. Altså ikke engang at jeg var så langt nede var til grunn for å få sykemelding. Jeg fikk 2 uker, thats it. Og det var tilnærmet krise i livet mitt. Anonymkode: c2267...097
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Du får nok ordnet dette på en eller annen måte ja.... men vet ikke om du kan få sykemelding.... men finnes det ikke noe type velferdspermisjon med lønn/nav utbetaling du kan få i en begrenset periode for slikt da? Pleiepenger eller noe.... Anonymkode: 66b43...0bf
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Problemet er at de ikke vet hvor lenge han har igjen... Livskvaliteten hans er ikke bra, men med medisiner kan de kanskje holde det i sjakk en stund til. Får ta kontakt med legen min å høre hva jeg bør gjøre. Tusen takk for svar! Anonymkode: 96fed...417
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Velferdspermisjon? Anonymkode: 99523...6f7
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Velferdspermisjon? Anonymkode: 99523...6f7 Ja, det får jeg nok, men får nok ikke lønn. Da heller jeg nok heller mot ferie. HI Anonymkode: 96fed...417
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/9-12-pleiepenger-for-pleie-av-en-nær-pårørende Anonymkode: 97638...2ee
Hjertefru Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/9-12-pleiepenger-for-pleie-av-en-nær-pårørende Anonymkode: 97638...2ee Pleiepenger blir vel først aktuelt om hun pleier faren hjemme, så det er vel ikke et alternativ... Jeg ville sagt til legen at jeg er psykisk nedbrutt av fars tilstand, og ikke greier å konsentrere meg om jobben min. Så får det være opp til legen... Mulig noen ser på dette som utnytting av systemet, men jeg angrer i hvertfall på at jeg prioriterte jobb fremfor å være hos mamma den siste dagen hun var bevisst. Hun døde neste dag. Snakket med legen min etterpå, han sa at jeg uten problemer hadde fått sykemelding, men at vi måtte være klare på at det var min tilstand og ikke mammas som var grunnlaget.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 En venninne av meg mistet pappaen sin nå rett etter jul, hun var sykemeldt siste to ukene har levde og et par uker etterpå. Men det må jo stå en diagnose i din sykemelding, hos venninnen min ble det da noe psykisk, en stressreaksjon med hodepine osv som gjorde at hun ikke fungerte på jobb. Anonymkode: f2744...e39
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 Det er en av ulempene ved å velge å bosette seg langt vekk fra familien. Tøft når det står på, men forhåpentlig vis veies ulempene opp av fordelene. Anonymkode: 4cb35...f51
aanonym Skrevet 19. april 2017 #13 Skrevet 19. april 2017 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/omsorg-for-pleie-av-nare-parorende---rett-til-permisjon-fra-jobb/
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #14 Skrevet 19. april 2017 Jeg har ingen erfaring, men husk på å ha egne forsikringer i orden før du pådrar deg en psykisk sykdom i journalen, okke som hva grunnen skulle være. Det kan være vanskelig å få personforsikring uten fradrag for dette hvis du ikke har det fra før. Anonymkode: 64ebc...3a8
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #15 Skrevet 19. april 2017 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ingen erfaring, men husk på å ha egne forsikringer i orden før du pådrar deg en psykisk sykdom i journalen, okke som hva grunnen skulle være. Det kan være vanskelig å få personforsikring uten fradrag for dette hvis du ikke har det fra før. Anonymkode: 64ebc...3a8 At man sliter ved nær families sykdom er vel ikke det samme som man får en psykisk diagnose... Snakket med arbeidsgiver og la alle kortene på bordet. Fikk lønnet perm tvert. Får heller be om sykemelding om det skulle bli nødvendig. HI Anonymkode: 96fed...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå