Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Jeg har hatt permisjon siden desember 2015. Først ordinær mammapermisjon frem til slutten av november 2016 og deretter rett over på ulønnet permisjon. Starter i jobb igjen 1 september. Har ikke tatt ut noe ferie, men har heller ikke hatt noe kommunikasjon med arbeidsgiver så har ikke avtalt at ferien fra 2016 er overført til 2017. Har heller ikke snakket om ferie for 2017 men siden jeg begynner så sent på året er det usannsynlig at jeg kan (og vil. Rent økonomisk, siden jeg har ulønnet perm og kommer til å tømme sparekontoer i mndene frem til jobbstart) ta ut hele ferien innen nyttår.. Men jeg vil gjerne ha et par uker,.. Så, ble ferien for 2016 overført automatisk uansett, selvom dette ikke var avtalt med arbeidsgiver? Hva med ferie for 2017, har jeg den også? Hvor mye kan overføres til neste år? Har jeg også krav på å få avviklet noe av ferien i.l.a de månedene, eller kan jeg ikke det når jeg starter sent på året? Hvor mye ferie har jeg? Anonymkode: 9b8b8...7ef
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Så lenge du ikke har gitt beskjed om å overføre ferie blir det heller ikke gjort automatisk. Du kan overføre 4 uker og 1 dag (lovfestet ferie). Dersom du har 5 uker kan det hende arbeidsgiver er grei og lar deg overføre de resterende 4 dagene. Du må snakke med arbeidsgiver rett og slett. Anonymkode: 9b3e9...3c0
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Du skulle ha tatt ferien 2016 rett etter permisjonen, eller i permisjonen slik at du har fått forlenget permisjonen din.... Anonymkode: 19b63...7ad
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Fikk ikke egentlig svar på noe av det jeg spurte om nå om det er 4 uker og 1 dag eller 5 uker har ingenting å si, jeg lurer på om den er overført automatisk eller ikke, når det er lovfestet ferie. Jeg lurer også på hva som skjer med ferien for 2017, om jeg har ferie for 2017 i det hele tatt siden jeg har ulønnet permisjon (er tilsvarende å ikke ha jobb vel?) helt til såpass sent på året. Ved ferieavvikling kan man bli bedt om å likevel jobbe (beordret overtid) ved "krisetilfeller", og basert på historikk med min arbeidsgiver kunne jeg ikke risikere det, derfor tok jeg ikke ferie. Anonymkode: 9b8b8...7ef
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Jo for du spør om hvor mye ferie du har. Man har krav på å få overført 4 uker og 1 dag, men ikke 5 uker. Likevel kan det hende sjefen din er så grei at de har gjort det for deg, men det er heller ikke noe du har krav på med mindre du ber om det. Derfor er det beste svaret at du må snakke med jobben om det. Anonymkode: 9b3e9...3c0
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo for du spør om hvor mye ferie du har. Man har krav på å få overført 4 uker og 1 dag, men ikke 5 uker. Likevel kan det hende sjefen din er så grei at de har gjort det for deg, men det er heller ikke noe du har krav på med mindre du ber om det. Derfor er det beste svaret at du må snakke med jobben om det. Anonymkode: 9b3e9...3c0 Da tolker jeg det sånn at minimum 4 uker og 1 dag er automatisk overført. Og at jeg har tilsvarende for 2017.. Den 5 uka er ikke viktig, er bare noe vi praktiserer uten å ha tariffavtale som sier at vi -skal- ha det. Lurte egentlig på om ferien fra 2016 "faller bort" istedenfor å bli overført når vi ikke har avtalt at den skal overføres. Anonymkode: 9b8b8...7ef
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da tolker jeg det sånn at minimum 4 uker og 1 dag er automatisk overført. Og at jeg har tilsvarende for 2017.. Den 5 uka er ikke viktig, er bare noe vi praktiserer uten å ha tariffavtale som sier at vi -skal- ha det. Lurte egentlig på om ferien fra 2016 "faller bort" istedenfor å bli overført når vi ikke har avtalt at den skal overføres. Anonymkode: 9b8b8...7ef Hvorfor ikke høre med sjefen? Anonymkode: 19b63...7ad
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 http://www.juristforbundet.no/Lonn-og-arbeidsvilkar/Aktuelle-tema/Har-du-tatt-ut-arets-ferie/ http://compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COML-8ADFFU&resource=TVAD-7LXBN7 Anonymkode: 14d9f...06f
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke høre med sjefen? Anonymkode: 19b63...7ad Han har lurt meg mange ganger, funnet på lover som ikke eksisterer osv, så jeg må vite hva jeg -egentlig- har rett til og plikt til, FØR jeg snakker med han. Anonymkode: 9b8b8...7ef
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 Her står det meste. https://www.visma.no/blogg/overforing-av-ferie-hvilke-regler-gjelder/ Anonymkode: 488dd...534
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt permisjon siden desember 2015. Først ordinær mammapermisjon frem til slutten av november 2016 og deretter rett over på ulønnet permisjon. Starter i jobb igjen 1 september. Har ikke tatt ut noe ferie, men har heller ikke hatt noe kommunikasjon med arbeidsgiver så har ikke avtalt at ferien fra 2016 er overført til 2017. Har heller ikke snakket om ferie for 2017 men siden jeg begynner så sent på året er det usannsynlig at jeg kan (og vil. Rent økonomisk, siden jeg har ulønnet perm og kommer til å tømme sparekontoer i mndene frem til jobbstart) ta ut hele ferien innen nyttår.. Men jeg vil gjerne ha et par uker,.. Så, ble ferien for 2016 overført automatisk uansett, selvom dette ikke var avtalt med arbeidsgiver? Hva med ferie for 2017, har jeg den også? Hvor mye kan overføres til neste år? Har jeg også krav på å få avviklet noe av ferien i.l.a de månedene, eller kan jeg ikke det når jeg starter sent på året? Hvor mye ferie har jeg? Anonymkode: 9b8b8...7ef I 2016 hadde du krav på 4 uker og 1 dag ferie. Du hadde krav på feriepenger utfra hva du tjente i 2015. du kunne tatt ut ferie mens du var i permisjon eller rett etter at permisjonen var ferdig. Det er ingen automatikk i at ubrukte feriedager overføres til neste år. dersom du begynner i jobb før 30 september har du krav på full feriefritid. Om du har rett på feriepenger avhenger av om du har fått permisjonspenger direkte fra arbeidsgiver i 2016 eller direkte fra Nav. Dersom du har fått fra nav, får du ingen feriepenger fra arbeidsgiver selv om du har rett til feriefritid. Anonymkode: d7bf7...31b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå