It's all about me Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Som navn på et lite menneske? Nei fir f*%$. Så slemme kan dere da umulig være. Dette må være tidenes dårligste spøk.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Like fint som jentfrid! Anonymkode: cc15d...7c2
sug lut Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Jeg skal plukke fra disse listene: Navn fra tidlig 1800-tall, som ikke, eller sjeldent, er i bruk: Kvinner: Aldri, Billa, Blancheflor, Blondine, Bojine, Boggey, Brunetta,, Dallen, Dania, Diis, Ebrikka, Ermegaard, Flora, Gaula, Grevenpop, Grissilde, Helberglena, Herolda, Jensenette, Kassiana, Kemma, Mikkoline, Mjella, Ououg, Perline, Ragla, Rosine, Samelena, Tabitha, Tekkla, Vengel, Øtelje, Øyan. Menn: Addias, Apollonius, Asorus, Baruch, Bellest, Blostrup, Bønne, Corfits, Desiderius, Dangfart, Eggert, Emmich, Fordel, Gaaslev, Giødde, Gjest, Hagbart, Honoratus, Korsmus, Kveldulv, Lødden, Lyth, Malthe, Melion, Nub, Offer, Palme, Qvive, Sejer, Sigismund, Silur, Solan, Theis, Thelaus, Thorn, Tille, Uff, Veier, Wexel, Wittus, Øyuf.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 2 minutter siden, sug lut skrev: Jeg skal plukke fra disse listene: Navn fra tidlig 1800-tall, som ikke, eller sjeldent, er i bruk: Kvinner: Aldri, Billa, Blancheflor, Blondine, Bojine, Boggey, Brunetta,, Dallen, Dania, Diis, Ebrikka, Ermegaard, Flora, Gaula, Grevenpop, Grissilde, Helberglena, Herolda, Jensenette, Kassiana, Kemma, Mikkoline, Mjella, Ououg, Perline, Ragla, Rosine, Samelena, Tabitha, Tekkla, Vengel, Øtelje, Øyan. Menn: Addias, Apollonius, Asorus, Baruch, Bellest, Blostrup, Bønne, Corfits, Desiderius, Dangfart, Eggert, Emmich, Fordel, Gaaslev, Giødde, Gjest, Hagbart, Honoratus, Korsmus, Kveldulv, Lødden, Lyth, Malthe, Melion, Nub, Offer, Palme, Qvive, Sejer, Sigismund, Silur, Solan, Theis, Thelaus, Thorn, Tille, Uff, Veier, Wexel, Wittus, Øyuf. Billa, Boggey, Grevenpop, Ououg, Bønne, Corfits, Fordel og Giødde likte jeg. Flotte navn! Anonymkode: 3e22a...8b0
sug lut Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Hvis jeg skulle få en attpåklatt skal hun hete Aldri, blir det gutt blir det Gjest.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Er virkelig dette så rare navn? Blancheflor er riktignok fransk/latin, men jeg trodde både Blanche og Blancheflor var kjent som bl a dronningnavn. Blanche er fransk for Bianca. Diis høres jo fremmedartet ut. Men dere kjenner vel Herdis, Halldis og Tordis? Forskjellen mellom Dis og Herdis er ikke større enn den mellom Bjørg og Herbjørg... Ebrikka er vel en kvinnelig variant av Embrik, og Ermegaard høres ut som den norske versjonen av Irmgard. Antar de fleste har hørt om det? Dania, Flora, Tabitha og Mikkoline kunne fint gli inn i en 2017-barselgruppe. Jeg kjenner faktisk en liten Mikkoline. Når man ser navn som Ououg, Tekkla, Øtelje og Øyan, må man huske på at der ikke fantes noen standard staveregler. Henriette kunne skrives som "Henrigjætthe" og likevel uttales akkurat som vi gjør det nå. Jeg leser disse navnene som Olaug, Thekla, Othelie og Øyunn. Ikke veldig utbredte i 2017, men helt vanlige navn hvis du ser på historien som helhet. Apollonius, Desiderius, Honoratus, Thelaus og Wittus er vel latin. Dermed ikke noe rarere enn det man i dag kaller barna, f eks Maximilian og Martinus. Baruch er bibelsk, og er den jødiske stavemåten av mr. Obamas fornavn... Hvis man kjenner historien har man har hørt om Corfitz Ulfeldt og forræderiet. Google "Jammersminde", så får dere sikkert en oversikt. Nub er et typisk "dialektnavn" fra Telemark. Og Palme er faktisk eldgammelt. En gammel folkevise heter "Palmen Burmanssøn". Eggert og Emmich er jo forkortelse av navnet Engelbrecht, men de fleste velger Ingebrigt, Embret eller Emrik i dag. At Gjest, Hagbart, Malthe, Sigismund, Solan og Theis skal være så rare skjønner jeg heller ikke. Gjest Baardsen og Solan Gundersen kan vel ikke være helt ukjente for noen? Kveldulv, Uff og Øyuf er vel som de fleste navn på Ulf eller -ulf: mye brukt i perioder, men ikke så populært her og nå. L-lyden har det med å bli borte. På dansk er Uffe en vanlig variant, og jeg regner med at formen Offer også er iblant samme gruppa. Anonymkode: 6831d...49a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå