Gå til innhold

Tjukk unge som tigger mat.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, ber om mat på en svært høflig og innsmigrende måte, i forbindelse med at vi skal spise. Hver gang det klaffer sånn at ungen er her når det er mat på gang. Siden det var etter deres middagstid  tenkte jeg at ungen allerede hadde spist hjemme, så jeg sa nei. Fikk etterpå vite at ungen akkurat hadde spist hjemme.

Ungen er ikke veldig tykk, men har en drøy mage og er litt stor i kroppen. Ville du visst om dette om du var mor? 

Er det I slike tilfeller man forhøre seg med foreldrene før man byr på mat?

Anonymkode: b03e2...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er viktig at foreldrene vet om dette slik at de kan forebygge at barnet får et alvorligere vektproblem.

Anonymkode: 1c103...99b

Skrevet

Du nekter vel ikke ungen mat når dere selv skal spise, selv om den er tjukk! Er utenfor all fokeskikk! Snakke heller med foreldrene så dere kan ha en felles strategi!

Anonymkode: e19b9...438

Skrevet

Jeg gir aldri barnas venner mat uten å klarere med foreldrene, veldig kjipt om de står hjemme og lager middag også kommer ungen deres mett hjem.

Så er det venner på besøk sender jeg en sms eller ringer foreldrene og spør om jeg kan gi de mat eller om de vil ha de hjem til middag.

Størrelsen på ungen har ingenting med saken å gjøre. Veldig mange ønsker å ha ungene hjem til felles middag.

Anonymkode: f73ab...64e

Skrevet

Man forhører seg med foreldrene før man gir mat til andres barn uansett. Mitt barn har også en overvektig venn, og jeg spurte de første gangene (akkurat som jeg gjør med alle andre), men de ga uttrykk for at de syntes det var unødvendig å spørre og at det alltid var greit, så da sluttet jeg med det. Sier alltid ja så sant vi har nok mat.

Men jeg serverer ikke ekstra mat om han er sulten utenom måltidene. Da sier jeg at han får gå hjem og spise. Dette gjelder også alle, dvs de som bor nært selvsagt. Dette barnet bor vegg i vegg med oss.

Anonymkode: 6042d...4a9

Skrevet

Passer du på å tvangsfore de tynne barna når de er hos deg? De som er altfor tynne? 

Anonymkode: 89712...043

Skrevet

Når det er unger her til middagstid så sender vi melding til mor/far før det eventuelt får spise sammen med oss. Uansett form og fassong. Samm andre veien. Trodde det var normalt jeg 

Anonymkode: 75032...428

Skrevet

Gjør det samme som de fleste andre har svart. Sender alltid en sms eller ringer å spør om barnet kan spise hos oss. Samme hvor lite eller stort barnet er.

Da får man også høre det tenker jeg om foreldrene bekymrer seg for doble måltider. 

Anonymkode: 9a1a9...2b3

Skrevet

Det kommer helt ant på hva vi skal spise til middag. Skal vi feks ha noe enkelt kontakter jeg ikke alltid foreldre for å høre (da jeg vet det går fint) men har vi feks. komlemiddag sender jeg en SMS og spør om det er Ok.

Min søster har en datter som er VELDIG glad i mat. Hun er ikke tykk, men er litt lubben og veldig lang. Hun får selvfølgelig alltid spise sammen med oss, men jeg pleier å spør min søster først da hun ikke liker at hun vil spise hele tiden :-) 

Men jeg synes dette "dilemmaet" er litt vanskelig, fordi vi setter stor pris på middag som en familie. Å vil ikke alltid ha andre barn rundt middagsbordet:-) så når det passer så ringer jeg min sønn og sier han må komme hjem alene. Men er barna her og leker får de middag hvis de vil ha og det er Ok for foreldre 👍🏼

Anonymkode: da247...f02

Skrevet

 Jeg lager uansett bare nok til oss, så her er det ingen som får middag. Har besøk ofte da. De må vente på rommet eller noe. Hvis ikke det er pannekaker eller noe ( blir det alltid nok, fyller bare på røra:p), da spør jeg foreldrene først;)

Er det avtalt på forhånd får de selvfølgelig mat. 

Anonymkode: f6cb4...ca4

Skrevet

Jeg inviterer ikke på middag for naboungene. De venter på rommet mens vi spiser. Er det så rart?? Syns det er rarere at man alltid skal be små nabobarn på middag bare for at de tilfeldigvis leker med ungen min akkurat når vi skl spise middag. 

Ingen nabobarn syns det er rart. Det hender så klart at de spiser her, men da spør jeg foreldrene først. 

Anonymkode: d5049...282

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller, ber om mat på en svært høflig og innsmigrende måte, i forbindelse med at vi skal spise. Hver gang det klaffer sånn at ungen er her når det er mat på gang. Siden det var etter deres middagstid  tenkte jeg at ungen allerede hadde spist hjemme, så jeg sa nei. Fikk etterpå vite at ungen akkurat hadde spist hjemme.

Ungen er ikke veldig tykk, men har en drøy mage og er litt stor i kroppen. Ville du visst om dette om du var mor? 

Er det I slike tilfeller man forhøre seg med foreldrene før man byr på mat?

Anonymkode: b03e2...4fa

Ja det er det! Mulig det er mi du prater om, hun lyver om slikt, så jeg blir veldig glad om folk spør først! 

Anonymkode: 4cf52...279

Skrevet

Her sendes venner hjem når vi skal spise og middag ikke er avtalt på forhånd. Synes selv det er ubehagelig å si nei hvis foreldre til venner ringer slik og spør når deres middag står på bordet. 

Når det gjelder snop og søtsaker spør jeg foreldre om jeg kan gi til deres barn på generelt grunnlag hvis de er hos oss og en is blir servert feks. Å spørre hver gang blir slitsomt.

En av kompisene til sønnen er overvektig. Der har mor sagt at alt må klareres med henne, er han her serverer jeg heller oppskåret frukt (det får han lov å spise uten å spørre)

Jeg forstår tankegangen din hi, men du uttrykker deg veldig klønete. Man skal ALLTID ha en avtale eller forhøre seg om det er greit å servere andres barn. 

Anonymkode: 0cff6...e60

Skrevet

Hm... dette har jeg aldri problematisert. Er det unger her får de mat om de vil ha. Har mitt barn fått mat et annet sted, så spiser de ikke her hjemme. 

Med mindre jeg har fått eksplisitt beskjed om at barn ikke skal ha søtsaker, så får barn som er på besøk is/godteri når mine barn får (ikke hver dag det er søtsaker)

Anonymkode: dc974...958

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir aldri barnas venner mat uten å klarere med foreldrene, veldig kjipt om de står hjemme og lager middag også kommer ungen deres mett hjem.

Så er det venner på besøk sender jeg en sms eller ringer foreldrene og spør om jeg kan gi de mat eller om de vil ha de hjem til middag.

Størrelsen på ungen har ingenting med saken å gjøre. Veldig mange ønsker å ha ungene hjem til felles middag.

Anonymkode: f73ab...64e

Dette. 

Gjelder også tynne barn.

Anonymkode: 3f1d0...40a

Skrevet

Jeg må faktisk innrømme at jeg ike gir det samme til alle ungene. Jeg er faktisk så brutal at jeg oftere gir fete ting til ungene som er tynne og trener hele uka, enn til ungene som ha begynt å sige ut og spiller playstation heller enn å spille fotball. Her serveres det frukt til playstation og potetgull til fotball, for å sette det på spissen. Men ordentlig mat får de om det passer, hele gjengen, som regel etter at jeg har forhørt meg med foreldrene, men ikke alltid.

Anonymkode: b03e2...4fa

Skrevet

Her har vi snakket med foreldrene til ungenes venner som bor lengre unne enn like ved. Ofte barn som blir med hjem etter skolen siden de bor litt unna. Avtalen er at de spiser her den maten vi har, om foreldrene ønsker noe annet avtaler de med ungen når de avtaler besøk. Slik som hun ene får ofte ett klokkeslett de skal ha middag hjemme, da må hun vurdere om det er lenge til mat hjemme eller ei. Mat ett skolen ordner de seg selv, men middagen må ungene avtale med foreldrene. 

 

Unger som bor i gata må enten vente på rommet ellr gå hjem mens vi spiser. De er her så ofte og vi kan ikke lage så mye middag siden det er så mange unger her hele tiden. Vi har valgt å sette grensen ett sted, noen syns kanskje det er rart men for oss ble det naturlig. Om naboungr har en avtale om å være her så og så lenge blir det noe annet, men som ofts så leke unger uten avtale. Her ringes det bare på døren og de leker med den som vil leke. Om det er en halvtime eller fire timer. Frukt og grønt kan de forsyne seg av, men middagsmat er vi nok strengere på. 

Anonymkode: ed94a...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...