Gå til innhold

GPS på barn... hva bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var fet tredje gangen seksåringen ikke kom av skolebussen... fant ham igjen, men nå kjenner jeg at jeg er moden for f.eks en GPS i sekken hans de dagene han skal ta bussen... 

er det noen som bruker noe lignende? Evt. Hva?

ber om kun seriøse svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GPS klokke med ringefuksjon slik at du kan ringe om han glemmer og gå av.

Skrevet

Jo har sett dem, men tenkte det fantes en smart dings jeg kunne lure inn i sekken de aktuelle dagene. 

Skrevet

Det er vel bedre å kjøpe en sånn xplora klokke, og snakke med ham om GPS funksjonen?

Hvorfor skal du lure den ned i sekken? Prøver han bevisst å stikke av? 

Anonymkode: 93139...db6

Skrevet

Bare seriøse svar... Han er seriøst for liten/umoden til å ta buss og bør leveres/hentes av dere! 

Anonymkode: ad2c6...0ee

Skrevet

Dere må jo lære han å kjøre buss! Man kan ikke plutselig forvente at en 6-åring skal klare dette hvis han ikke har fått opplæring. Her er det ganske vanlig at foreldrene er med de første turene. Og at noen står og tar imot ungene når de kommer hjem med bussen og passer på at alle kommer av.

Hvis dere ikke har anledning til dette, og hvis barnet ikke selv klarer å passe på hvor han skal av, er han faktisk ikke moden nok til å kjøre buss! Han er 6-år!!! La han bære på SFO framfor å tracke han med GPS!

Anonymkode: 22c01...fe2

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare seriøse svar... Han er seriøst for liten/umoden til å ta buss og bør leveres/hentes av dere! 

Anonymkode: ad2c6...0ee

ENIG! 

Anonymkode: de5cb...31f

Skrevet

Det finnes veldig mange forskjellige typer foreldre.. 

Skrevet

Har nettopp kjøpt GPS klokke med ringefunksjon, alarm. En genial oppfinnelse 😃 Er strålende fornøyd. Var nedsatt, betalte kr 1.000,-. Veldig greit når de ikke kan klokken. Vil anbefale!

Anonymkode: 533a7...716

Skrevet

Vi bruker ikke GPS på ungene og om vi skulle hatt det skulle i hvertfal ungene vist om det. Å snike noe inn i sekken deres for å kunne overvåke dem uten at de vet det er helt uaktuelt.  

Anonymkode: ff124...3f1

Skrevet

Dere må øve på å ta buss med han og lære han dette.....

Min sønn har en app på iphone som jeg kan spore han på. Han vet ikke om den. Jeg bruker den om han leker i skogen alene eller med venner, eller om han er "rundt om" hos ulike venner og jeg ikke vet hvor han er. Bruker den da for å se hvor han er. Tenker også at den vil være nyttig nå utover hvor jeg tenker å la han sykle til butikken for å kjøpe seg is osv. Veldig greit å vite hvor i løypa han er da, særlig om noe skulle skje. Har sett flere ganger at han ikke er der han "bør være", at han har gått til pokestopp med venner på steder de egentlig ikke får helt lov til å dra. Dette sier jeg ingenting om, for jeg gjorde da slike ting selv på den alderen! Bruker den kun til å se hvor han er slik at jeg kan hjelpe om noe skulle skje. Bruker den ikke til å kontrollere/overvåke i den grad at han føler han må passe seg. Derfor har jeg heller ikke sagt til han at jeg har den, for da er jeg redd han ville stoppet å gjøre morsomme ting som han "egentlig ikke får" - og det er jo noe med sjarmen og spenningen med å være barn!

Anonymkode: 14125...3de

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere må øve på å ta buss med han og lære han dette.....

Min sønn har en app på iphone som jeg kan spore han på. Han vet ikke om den. Jeg bruker den om han leker i skogen alene eller med venner, eller om han er "rundt om" hos ulike venner og jeg ikke vet hvor han er. Bruker den da for å se hvor han er. Tenker også at den vil være nyttig nå utover hvor jeg tenker å la han sykle til butikken for å kjøpe seg is osv. Veldig greit å vite hvor i løypa han er da, særlig om noe skulle skje. Har sett flere ganger at han ikke er der han "bør være", at han har gått til pokestopp med venner på steder de egentlig ikke får helt lov til å dra. Dette sier jeg ingenting om, for jeg gjorde da slike ting selv på den alderen! Bruker den kun til å se hvor han er slik at jeg kan hjelpe om noe skulle skje. Bruker den ikke til å kontrollere/overvåke i den grad at han føler han må passe seg. Derfor har jeg heller ikke sagt til han at jeg har den, for da er jeg redd han ville stoppet å gjøre morsomme ting som han "egentlig ikke får" - og det er jo noe med sjarmen og spenningen med å være barn!

hysteri..

Anonymkode: b9025...008

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hysteri..

Anonymkode: b9025...008

OK :) greit for meg! Funker fint for oss å være hysteriske ;) Til gjengjeld har vi et barn som får gjøre en del ting andre ikke får, så han har mer frihet enn mange andre. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK :) greit for meg! Funker fint for oss å være hysteriske ;) Til gjengjeld har vi et barn som får gjøre en del ting andre ikke får, så han har mer frihet enn mange andre. 

Nei han har ikke det han har innbilt frihet du og han tror han har frihet! Du stoler ikke nok på han til og gi han 100% frihet.

Frihet et ikke sjult sporing.Du sier han pleier og gå plasser han ikke får men du sier ikke det til han at du vet! Da bedrar  du han, han lyver til deg og tror han kommer unna! 

Skrevet
18 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Nei han har ikke det han har innbilt frihet du og han tror han har frihet! Du stoler ikke nok på han til og gi han 100% frihet.

Frihet et ikke sjult sporing.Du sier han pleier og gå plasser han ikke får men du sier ikke det til han at du vet! Da bedrar  du han, han lyver til deg og tror han kommer unna! 

Barn skal da virkelig ikke ha "100% frihet". Synes GPS er et super tverktøy slik at man kan holde øye med ting mens barnet blir vant til mer og mer frihet og uavhengighet.

Og forøvrig sier ikke HI om de har øvd på bussturen eller ikke, så det er litt rart at alle bare går utifra at de ikke har øvd. 

Skrevet
11 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Haha :) Dette er jeg ganske uenig i ;) Jeg stoler på han, men ting kan skje. Om han skal ta buss til mormor hvor han må bytte i byen, så kan han miste neste buss av en eller annen grunn, bussen kan få problemer underveis slik at han blir stående fast osv osv. Jeg stoler på han, men jeg synes det er trygt å vite hvor han er om noe skulle skje. Om han plutselig ikke kommer hjem etter skogtur så er det greit å vite hvor han er ;) Han kan jo henge seg fast, eller gå seg bort - det kan skje voksne også. Jeg bedrar han heller ikke. Jeg er helt sikker på at du ikke tar opp ALT du vet om dine barn med de. Sier du fra hver eneste gang du ser de har tatt en kjeks de ikke hadde spurt om? Hver gang de har gjort noe som er litt på grensen? Om du får høre en hemmelighet du ikke skulle hørt (si eks hvem barnet er forelsket i), forteller du alltid det til barnet, at du vet? Om du gjør det med absolutt alt, så vil jeg si at du tar fra barnet noe viktig. Jeg har aldri før deg hørt om noen mor som alltid forteller barnet alt det vet om det/har hørt om det til det. Jeg tror ikke det er bra heller. Så da er vi nok ulike ;) 

Når jeg var 8 år så dro jeg og noen venner stadig ned til et skikkelig gjørmehull i vannkanten. Der kunne vi leke i mange timer! Det var litt synkegjørme der også, og det gjorde det jo ekstra spennende ;) Jeg visste at jeg egentlig ikke fikk leke der, ingen voksne lot barna leke der. Mamma visste selvsagt at jeg lekte der, men hun latet som hun ikke visste. Føler jeg meg bedratt...? Ehh....nei.... jeg har masse gode minner fra ting jeg gjorde i en spennende barndom,og jeg blir lattermild over hvor smart jeg trodde jeg var den gang og er veldig glad for at min mor så gjennom fingrene med en del ting og lot mg utforske og ha "gode hemmeligheter" til tross for at det egentlig var ulovlig. 

Skrevet

Se her ja, her kom det bedrevitende mammapolitiet!

dere er raske til å dømme, noe dere skal være veldig så forsiktige med! Nettop derfor jeg ba om kun seriøse svar... 

For å være klar på noen ting, han tar ikke buss hver dag. Han tar kun buss når det er ytterst nødvendig for å få hverdagen til å gå opp. Det går som regel helt fint, men tre av gangene har han altså ikke kommet av bussen der han skulle.

Første gangen dette skjedde stod jeg å ventet på ham, (uten bil) men han kom ikke av bussen og den kjørte avgårde før jeg fikk sukk for meg. Etter 40 intense minutter og sikkert like mange telefonsamtaler til andre foreldre med barn på bussen, SFO, og familiemedlemmer - viste det seg til slutt at han hadde sovnet på bussen. Bussjåføren oppdaget ikke dette før han fikk telefon fra SFO.

Andre gang stod jeg å ventet på ham denne gangen med bil (klok av skade), jeg raste avgårde etter bussen så fort han ikke kom av bussen. Han kom av på neste stopp, det viste seg at han ikke hadde fått av seg sikkerhetsselen før bussen kjørte videre. 

Og ikke minst tredjeg gang, igjen stod jeg å ventet på ham med bil, han kom ikke av og jeg kjørte etter bussen å stoppet bak den på beste stopp. Løp inn i bussen bare for å finne ut at han ikke satt på bussen. Etter mange telefoner til SFO (som ikke svarte på telefonen) kjørte jeg til skolen. Der var han, blid og fornøyd :) skolen hadde glemt å få ham på bussen...

Så til dere som skyter før dere spør... dere vet ingenting om situasjonen! GPS er for at vi slipper disse "hjertet-i-halsen" situasjonene. 

Dere vet heller ingenting om hvor vi bor og hvorfor barna tar buss. Vi er en av få foreldrepar som henter barna stort sett hver dag etter skolen. De andre tar buss da skolen ligger langt unna der de fleste bor. 

Skrevet

Du, det finnes jo sånne gps halsbånd til hunder da, som ikke tar store plassen... du kunne jo evt kjøpt det og lagt i topplokket på sekken hans om du ikke vil ha alle ekstra funksjoner som gps klokke, iphone osv har?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...