Gå til innhold

Hjelp med blodprøvesvar hos barn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder jente 11,5 år.

Prøvene viser lett vitamin D- mangel (skal ta litt mer tilskudd), samt vitamin E- nivå på 32 (referanse 7- 21). Kan forhøyet nivå av vitamin E her gi noen symptomer og i såfall hvilke? Antar resultatet skyldes litt mye nøtter i kosten, og skal kutte ned på dette.

Prøvene viser også T3 på 7,0. (referanse 3,5- 6,5).  T4, TSH og PHT er ok. Kan høy verdi på T3 her ha noe med begynnende pubertet å gjøre, eller betyr det at stoffskiftet kan være for høyt (hos barn?!) og bør følges med på?

 

Anonymkode: 93798...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke fått noen forklaring fra legen?

I såfall bestill time. Det må sikkert sees i sammenheng så ikke sikkert det er så lett eller lurt å høre fremmede svar på dette. 

Anonymkode: 80223...f80

Skrevet

Nei, ikke enda. Bare telefonbeskjed fra helsesekretæren om å ta ekstra vitamin d, og så brevet med målinger per post. Men vi har ny time i august for kontroll igjen, så andre som kan sikkert vente til da. 

Anonymkode: 93798...07a

Skrevet

Andre spm 

Anonymkode: 93798...07a

Skrevet

Siden helsesekretæren har sagt at hun skal ta mer d-vitamin og ingenting annet så vil jeg tippe at legen har tenkt at dette ikke er noe å tenke på enda. Problemet med referanseverdier er at alle tror de MÅ være innenfor. Det er ikke riktig. Man kan godt ligge utenfor referanseverdiene og likvel være frisk som en fisk. Det må sees i sammenheng med tidligere prøver, og somatiske funn. Jeg ville ikke engstet meg for dette, men fulgt rådene dere fikk av helsesekretæren (som hun garantert har fått fra legen)

Anonymkode: 65f5e...8c5

Skrevet

En enkeltprøve med forhøyet FT3 behøver ikke bety noe. Er Ft4 og TSH normale, er det trolig et tilfeldig funn eller hennes normale nivå. Men siden D-vitamin verdiene hennes jo må sjekkes igjen, bør hun repetere stoffskifteprøvene på nytt og denne gangen må også antistoffprøvene tas. (Anti-TPO og TSI.)

Skrevet
25 minutter siden, HvittHus skrev:

En enkeltprøve med forhøyet FT3 behøver ikke bety noe. Er Ft4 og TSH normale, er det trolig et tilfeldig funn eller hennes normale nivå. Men siden D-vitamin verdiene hennes jo må sjekkes igjen, bør hun repetere stoffskifteprøvene på nytt og denne gangen må også antistoffprøvene tas. (Anti-TPO og TSI.)

Ok, takk. Legen har prøvd å ringe et par ganger og jeg prøvd å ringe tilbake, men vi har ikke fått tak i hverandre enda. Mulig jeg burde prøve igjen...

Anonymkode: 93798...07a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...