Gå til innhold

Konsekvenser, straff, grensetesting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 7-åring ville absolutt ikke være medgjørlig på badet i kveld.

Han pleier å gå i dusjen og vaske tissen og rompa hver kveld. To ganger i uka er det full kropps og hårvask, enten i dusjen eller i badekaret, ettersom hvor god tid vi har.

I går kom vi litt seint hjem fra påskeferie, og siden rutinene har sklidd litt i ferien var det på tide med hårvask, men vi hadde ikke så mye tid, derfor ble det dusjen i går. Han ville helst bade, men gjorde ikke noe stort poeng av det.

I kveld sa jeg at han kunne bade hvis han ville, vi hadde tid til det, selv om det ikke var helt nødvendig. Alternativet var å se på iPad i en halvtime. Han valgte iPad, men da vi kom på badet DA ville han bade... Jeg sa at nå var det for seint (det er skole i morgen), så han måtte gå i dusjen.

Nei, det skulle han så absolutt ikke! Og det han gjør er å bare stå der og si (ikke hyle eller skrike) at han vil bade. Og uansett hvor mye jeg forsøker å mane til fornuften hans så gir han seg ikke. Dette har skjedd før, noe jeg minner ham på før hele greia eskalerer, men det virker jo ikke.

Det ender med at jeg sier at hvis han ikke kler av seg og går i dusjen, så gjør jeg det. Og så gjør jeg det, og da kan jeg love dere at han hyler og skriker. Han sier stopp flere ganger, jeg stopper og spør om han skal gjøre det selv, noe han ikke skal, så jeg fortsetter. Og hater hvert sekund.

Kan noen gi meg noen tips på hva jeg kunne gjort anderledes her? Hvordan få ham til å innse at jeg mener det jeg sier om at det ikke blir bading, og gi seg? Hva er konsekvensen av å nekte å kle av seg og dusje? Jeg føler ikke at jeg er en ettergivende mor, så jeg tror ikke det er problemet.

Mannen min sier at det eneste som hjelper er å ta bort iPad, og mulig det, men jeg synes ikke det er noen god løsning, da jeg ser på det som en straff. Jeg vil at ungene mine skal gjøre det som er rett fordi det er rett, ikke fordi de unngår en straff eller får en belønning. Enig eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips til neste gang er å la han dusje før han får ipaden siden han takler det tydeligvis dårlig og ikke få begge deler.

Ellers har jeg nok gjort det samme

Anonymkode: af490...c67

Skrevet

Jeg hadde sansynlig vis dusjet mine med klærne på om de hadde tullet sån. For oss fungerer det slik at de forstår at jeg mener alvor, samtidig som vi ender med å bli lattermilde alle sammen.

Anonymkode: fa28e...ce4

Skrevet

Vi hadde samme krangling her i huset i dag men det var med sønnen min som er 6 år.Han fikk beskjed om at hvis ikke han gikk på badet med en gang så fikk han ikke se på tv før han skulle legge seg.Da gikk han umiddelbart inn på badet likevel. Jeg kunne også ha sagt at om han ikke gikk inn på badet med engang så fikk han ikke se på tv eller bruke ipaden i morgen,pleier å fungere det også.

Anonymkode: ccd92...683

Skrevet

Hvorfor må han vaske tissen og rompa hver kveld? Spesielt.  

Anonymkode: c8245...5a7

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det lurte også jeg på

Anonymkode: f7620...362

Skrevet

For ellers så lukter det vel "rompelukt". Og det vil vi ikke.

HI, innse at barn i den aldersgruppa ennå ikke er modne nok til å se for seg fremtidige følger av et nåtidig valg. Å velge bort bading når iPaden glitrer foran deg er lett, men å holde begge deler av en avtale er vanskelig. Kjenner det godt igjen, og eneste medisin er å ikke tilby valgfrihet. Er det ikke tid til å tulle og krangle, så sørg for at det ikke blir tull og krangel. Tapp fullt badekaret først, og lov ham heller en halvtime på paden hvis han er kjapp med å vaske seg. 

Anonymkode: c8ac8...a6b

Skrevet
8 timer siden, Løvetanner skrev:

Min 7-åring ville absolutt ikke være medgjørlig på badet i kveld.

Han pleier å gå i dusjen og vaske tissen og rompa hver kveld. To ganger i uka er det full kropps og hårvask, enten i dusjen eller i badekaret, ettersom hvor god tid vi har.

I går kom vi litt seint hjem fra påskeferie, og siden rutinene har sklidd litt i ferien var det på tide med hårvask, men vi hadde ikke så mye tid, derfor ble det dusjen i går. Han ville helst bade, men gjorde ikke noe stort poeng av det.

I kveld sa jeg at han kunne bade hvis han ville, vi hadde tid til det, selv om det ikke var helt nødvendig. Alternativet var å se på iPad i en halvtime. Han valgte iPad, men da vi kom på badet DA ville han bade... Jeg sa at nå var det for seint (det er skole i morgen), så han måtte gå i dusjen.

Nei, det skulle han så absolutt ikke! Og det han gjør er å bare stå der og si (ikke hyle eller skrike) at han vil bade. Og uansett hvor mye jeg forsøker å mane til fornuften hans så gir han seg ikke. Dette har skjedd før, noe jeg minner ham på før hele greia eskalerer, men det virker jo ikke.

Det ender med at jeg sier at hvis han ikke kler av seg og går i dusjen, så gjør jeg det. Og så gjør jeg det, og da kan jeg love dere at han hyler og skriker. Han sier stopp flere ganger, jeg stopper og spør om han skal gjøre det selv, noe han ikke skal, så jeg fortsetter. Og hater hvert sekund.

Kan noen gi meg noen tips på hva jeg kunne gjort anderledes her? Hvordan få ham til å innse at jeg mener det jeg sier om at det ikke blir bading, og gi seg? Hva er konsekvensen av å nekte å kle av seg og dusje? Jeg føler ikke at jeg er en ettergivende mor, så jeg tror ikke det er problemet.

Mannen min sier at det eneste som hjelper er å ta bort iPad, og mulig det, men jeg synes ikke det er noen god løsning, da jeg ser på det som en straff. Jeg vil at ungene mine skal gjøre det som er rett fordi det er rett, ikke fordi de unngår en straff eller får en belønning. Enig eller ikke?

Enig med deg i det nederste avsnittet 😊

Skrevet

Jeg ville i alle fall aldri brukt fysisk tvang mot et så stort barn, får helt vondt i meg. 

I denne situasjonen ville jeg sendt ham rett i seng uten dusj (han dusjet jo dagen før), og samtidig forklart at det påfølgende dag ble dusj eller bad FØR iPad. Bruk gjerne en alarm for når han skal være ferdig på badet. Ringer den før han er ferdig, bruker han av iPad-tiden. 

Anonymkode: 3099f...540

Skrevet

Jeg hadde sendt han rett i seng og tatt fra han iPaden i hvert fall neste dag. Og etter det så hadde det vært dusj/bad FØR iPad hver gang. Det må vi gjøre med våre enda, og de er 8 og 11! TV/iPad fungerer bedre som belønning enn straff er min erfaring, men noen ganger må begge deler til.

Skrevet

Her er feilen at han fikk et valg og at du truet han.  Når det er sagt, så trenger ikke en sjuåring å dusje el bade hver dag. 

Anonymkode: d3854...aa6

Skrevet

Dusje/bade først så ipad HVIS det er mer tid igjen. Hvis det blir somling på badet rekker man ikke ipad. Men gjerne en en påminnelse på det underveis.

Men da er kveldsstellet hvertfall tatt.

Anonymkode: e185d...2c7

Skrevet

Jeg ville latt han bli ferdig med dusj/bad før han fikk sitte å kose seg med iPaden .

Hvis du ikke synes det er rett foreslår jeg å si i forkant at hvis han ikke holder avtalen med å dusje etterpå mister han iPaden i 1 dag.

Skrevet

Takk for tips, - og egentlig vet jeg alt det dere sier, men det er lett å glemme i blant:)

Men uavhengig av foranledningen, - det har skjedd før at vi kommer på badet og han bare setter seg på gulvet og sier nei, han vil ikke kle av seg å gjøre det han skal. Ingen grunn, ingen krangling i forkant han bare vil ikke.. Det er spesielt da jeg føler at jeg mangler et effektivt verktøy, og at jeg ikke skjønner hva han tenker eller vil oppnå. Vil han ha bråk? Vil han vise makt på noe vis? Jeg sier selvsagt at han ikke har noe valg, at kvelddstellet må gjennomføres, men nei. Ikke hjelper det med å si at er han rask kan vi lese ekstra lenge. Jeg har også prøvd å bare gå og holde meg unna ei stund, men det skjer ikke noe. Utrolig frustrerende og irriterende, og heldigvis skjer det ikke ofte, men likevel hadde jeg satt pris på om noen har noen tips.

Skrevet
14 minutter siden, Løvetanner skrev:

Takk for tips, - og egentlig vet jeg alt det dere sier, men det er lett å glemme i blant:)

Men uavhengig av foranledningen, - det har skjedd før at vi kommer på badet og han bare setter seg på gulvet og sier nei, han vil ikke kle av seg å gjøre det han skal. Ingen grunn, ingen krangling i forkant han bare vil ikke.. Det er spesielt da jeg føler at jeg mangler et effektivt verktøy, og at jeg ikke skjønner hva han tenker eller vil oppnå. Vil han ha bråk? Vil han vise makt på noe vis? Jeg sier selvsagt at han ikke har noe valg, at kvelddstellet må gjennomføres, men nei. Ikke hjelper det med å si at er han rask kan vi lese ekstra lenge. Jeg har også prøvd å bare gå og holde meg unna ei stund, men det skjer ikke noe. Utrolig frustrerende og irriterende, og heldigvis skjer det ikke ofte, men likevel hadde jeg satt pris på om noen har noen tips.

Kanskje bare dusje når det er nødvendig. Hver dag er ikke nødvendig. Og dusj før pad. pad er belønningen. Hvis det er igjen tid.

Anonymkode: 13d26...79f

Skrevet

Jeg er helt enig med HI i at det er nødvendig med nedentilvask før kvelden. Forskjellen er at datteren min er 2,5 år og jeg steller henne selv. Mine barn kommer også til p måtte vaske seg nedentil når de blir eldre, og da er det nok enklere med dusjen. 

Fatter ikke dere som ikke syns man skal vaske seg om kvelden! Men så er det mye grisete folk der ute etter min mening også😝

Anonymkode: b32c6...77c

Skrevet
1 time siden, Løvetanner skrev:

Men hvis du da snur på flisa, og sender ham på badet først og sier at tiden som blir igjen etter dusj og tannpuss er iPad-tid, så vil vel det i seg selv være motivasjon for ham til å få kveldsstellet unna?

Et av mine barn prøvde seg på noe lignende. Jeg løste det ved å ta med en bok, en voksenbok altså, og satt rolig på badegulvet og leste i den til barnet endelig begynte. Ignorerte barnet totalt helt til det begynte å kle av seg. Neste kveld måtte barnet gå et kvarter før på badet. Ikke som en straff, men rett og slett fordi kveldsstellet tok så lang tid. Tro meg, det tok ikke lang tid før barnet forsto hva som skjedde her. og så fort kveldsstellet gikk på skinner igjen, fikk barnet gå på badet til vanlig tid. (Vi hadde ikke iPad på den tiden, men jeg hadde glatt fortalt barnet at iPad var etter at han hadde vært på badet, og iPad-tiden var den tiden som ble igjen mellom kveldsstell og leggetid.)

Skrevet
45 minutter siden, Superdolly skrev:

Men hvis du da snur på flisa, og sender ham på badet først og sier at tiden som blir igjen etter dusj og tannpuss er iPad-tid, så vil vel det i seg selv være motivasjon for ham til å få kveldsstellet unna?

Et av mine barn prøvde seg på noe lignende. Jeg løste det ved å ta med en bok, en voksenbok altså, og satt rolig på badegulvet og leste i den til barnet endelig begynte. Ignorerte barnet totalt helt til det begynte å kle av seg. Neste kveld måtte barnet gå et kvarter før på badet. Ikke som en straff, men rett og slett fordi kveldsstellet tok så lang tid. Tro meg, det tok ikke lang tid før barnet forsto hva som skjedde her. og så fort kveldsstellet gikk på skinner igjen, fikk barnet gå på badet til vanlig tid. (Vi hadde ikke iPad på den tiden, men jeg hadde glatt fortalt barnet at iPad var etter at han hadde vært på badet, og iPad-tiden var den tiden som ble igjen mellom kveldsstell og leggetid.)

Tusen takk for konstruktivt råd, - det skal prøves neste gang! Faren er at han er ufattelig sta, men da får jeg lest masse i boka mi, da :D

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spesielt? ?? Selvfølgelig skal underlivet vaskes hver dag, noe annet er bare grisete.

Anonymkode: f5291...c6a

Skrevet

Det beste du kan gjøre her er å bytte ut iPad tida med tid sammen med deg! Når barn setter seg på bakbeina er det ofte et behov for å bli sett og å få oppmerksomhet. Vær sammen med gutten din, skap en følelsesmessig tilknytning daglig, så samarbeider han nok så fint som bare det. 

Ikke bruk ignorering, straff og tull. Det fører bare til økt avstand. 

Anonymkode: d3854...aa6

Skrevet
15 timer siden, Løvetanner skrev:

At han begynner slik er for at han vil bade og holde på med ipaden. Har du sagt ja til han en gang under et slik "vil ikke utbrudd"? (ofte kommer det av at han har fått viljen sin slik før, eller forsøker og få viljen sin slik)

Jeg ville som de over ha ignorert utbruddet, også hadde jeg lagt på lengre stelletid på grunn av utbruddet sist kveld. Unger skjenner tegningen fort.

Anonymkode: af490...c67

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spesielt? ?? Selvfølgelig skal underlivet vaskes hver dag, noe annet er bare grisete.

Anonymkode: f5291...c6a

Hva driver denne 7 år gamle gutten med som gjør at han blir så veldig skitten i underlivet da??

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva driver denne 7 år gamle gutten med som gjør at han blir så veldig skitten i underlivet da??

Enig i dette.... har selv en på samme alder, og han dusjer 3-4 ganger i uken. Han lukter ikke "rompe" eller tiss han altså..... Gutter (barn) lukter mindre enn jentene på samme alder synes jeg.... jenter har jo mer fukt og veske der nede som kan lukte. Gutter som ikke har begynt å onanere (trekke forhud bakover), har lite lukt. 

Anonymkode: e6b4c...ee9

Skrevet

Glad jeg slapp ipad og smarttlf utfordringer med største barnet. Det var liksom ikke et alternativ da det ikke fantes. Det som var kveldskosen var å lese bok og høre på visesanger på cd spilleren. Belønning var å lese et ekstra eventyr eller synge flere sanger enn vanlig ved sengen. Ipad og skjermer var heldigvis ikke et alternativ. 

Anonymkode: 83990...884

Skrevet (endret)
På ‎18‎.‎04‎.‎2017 den 7.44, Anonym bruker skrev:

Jeg ville i alle fall aldri brukt fysisk tvang mot et så stort barn, får helt vondt i meg. 

I denne situasjonen ville jeg sendt ham rett i seng uten dusj (han dusjet jo dagen før), og samtidig forklart at det påfølgende dag ble dusj eller bad FØR iPad. Bruk gjerne en alarm for når han skal være ferdig på badet. Ringer den før han er ferdig, bruker han av iPad-tiden. 

Anonymkode: 3099f...540

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Endret av MTF
Klikket siter på feil innlegg - slettet dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...