Gå til innhold

Demente foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan oppdaget dere det og hvor fort gikk sykdomsforløpet? 

Endret av SourApple
Litt kjapp på publiseringsknappen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre som har demens. Man er ikke dement.

Det finnes svært mange hjernesykdommer. Forløpet kan være svært forskjellig, også for de som har samme diagnose. Foreksempel har to av mine pasienter en Lewy body demens. De fikk diagnosen omtrent samtidig og hadde da samne MMS score, omtrent likt funksjonsnivå. Nå, to år etter, er en terminal pleieassistent, den andre er fortsatt selvhjulpen i ADL og har god livskvalitet.

Anonymkode: c8991...13f

Skrevet

En av mine foreldre er død nå, etter å ha blitt dement nokså tidlig, var 66 ved innflytting på sykehjem, død ved 69 år. Hvordan vi merket det? Da vi var sikre på diagnose, var det lett å tenke at det var tegn vi ikke tolket riktig da de oppstod. Vedkommende fortalte det samme flere ganger, var usikker på veien, var utålmodig og ble uvant lite selvstendig. Ved første utredning på humommelsesklinikken var det lite funn, etter halvannet år ble utredningen gjentatt og da var funksjonsfallet åpenbart. Fikk diagnose Lewy legemerdemens. Var i arbeid til 65 år, og klarte seg relativt bra, men strevde med å lære nye ting. Fikk nokså tidlig tegn på apraksi - visste ikke hva kniv og gaffel skulle brukes til ved en anledning, og da fungerte vedkommende egentlig ganske bra. Ble også svært mistenksom, og trodde seg overvåket av naboen, og beskrev visuelle vrangforestillinger. "Jeg vet at dere egentlig ikke er her, men allikevel er jeg helt sikker på at jeg kan seg deg og barnebarna i stua". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...