Gå til innhold

Aggressiv barnefar, mistanke om rus og 50-50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har delt omsorg for jenta på 7, og har hatt det i tre år. Han har alltid vært noe glemsk ift hennes fritidsaktiviteter, og dropper gjerne begge to iløpet av en uke. Han har også siste året blitt utrolig glemsk angående utstyr og medisinering (barnet må ha medisin tre ganger om dagen, ellers blir det sykt), og jeg har prøvd utallige ganger å snakke med ham om det. Siste tre månedene har jeg holdt tilbake samvær pga mistanke om rus. Mistankene grunner seg i mennesker han assosierer seg med daglig på Facebook som er kjente rusmisbrukere, sykemeldt fra jobb etter to skriftlige advarseler siste tre mnd, hans oppførsel som er utrolig svingende, vektnedgang, samt pengebruk. I januar glemte han også å hente barnet på SFO.

I perioder hører jeg ikke fra ham, det har vel gått opptil to uker uten at han har gitt lyd fra seg. Siste to ukene har han vært veldig aggressiv på at han skal ha barnet, og har ved to anledninger kommet hjem til oss for å hente henne uten at hun vil. Da ender det med at han kaller meg psykopat og dum, mens barnet sier "ikke krangle", og der han svarer "det gjør vi fordi mora di er så utrolig idiot, hvis hun bare skjerper seg krangler vi ikke".

Snakker daglig med barnet om det som hendte, men det må allikevel ha satt dype spor i henne. Vi har familievernkontormøte på tirsdag, men der kommer han nok til å ta seg sammen og påstå at jeg bare saboterer samvær fordi jeg vil flytte unna fylket... noe som det overhodet ikke er hold i. 

Jeg har begynt å bli utrolig redd ham, og skjelver lenge etter at jeg har hørt fra ham, det være seg på telefon, SMS eller andre sosiale medier. 

Hva er mine rettigheter her, hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: a57e3...9f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke lett ut, må være utrolig vanskelig!

Men har du noen i ryggen i forhold til å holde tilbake samvær eller er det noe du har gjort på egenhånd?

Jeg tror, selv om såklart alt du sier taler for at man vil det, at å holde tilbake samvær uten at noen har bedt deg om det ikke taler særlig godt for deg 😞 for det er ulovlig..

Anonymkode: dd9fb...b76

Skrevet

Det er også ulovlig å sende barnet til en far som ikke kan ta skikkelig vare på barnet pga han ruser seg! Det er mor sitt ansvar å nekte samvær om ikke far klarer oppgaven med å ta seg av barnet på en god og forsvarlig måte.

Anonymkode: 50a2d...990

Skrevet

Ja så klart! Å som du set av svaret mitt så skjønner jeg moren så absolutt! 

Men når mor ikke vet så vet jeg ikke hvordan retten evt. ser på det.  Hun burde kanskje meldt til barnevernet eller hvertfall hatt en dialog med de før hun gjorde noe. Det var også et spm. til HI.

Jeg har en bekjent hvor barnefar tok kvelertak på mor og kidnappet barnet over flere timer. Han fikk fortsatt ha barnet. Jeg har også selv en vanskelig bf. Så jeg har selv spurt hva som skal til for å nekte samvær. Svaret er at det skal utrolig mye til.

Må man alltid angripe svar man ikke er enige i her? Er det ikke derfor man spør her for å få flere nyanser av en sak?

Anonymkode: dd9fb...b76

Skrevet

Jeg ville ringt barnevernet og bedt om råd.

Anonymkode: 0e006...51e

Skrevet

Jeg ville også ha ringt barnevernet og bedt om råd. Om du og far ikke skal møtes på fvk før utpå dagen, ring barnevernet på morgenen.

Er det mistanke om rus så er det kanskje på sin plass å kreve urinprøver flere ganger i uken for at han skal kunne ha noe samvær.

Og fordi han er aggressiv så ville jeg også krevd at han gikk et sinnemestringskurs og ellers søkte profesjonell hjelp for sine problemer, hva nå enn problemene hans er.

Jeg ville brukt alle kontakter jeg kunne for å sikre at jeg gjorde alt riktig, og at flest mulig fagfolk var klar over situasjonen. Kanskje du også kan kontakte helsesøster på skolen jenta går på, Hi? Så kan hun snakke med jenta og høre hva jenta selv sier om far og samvær der?

Når han er så aggressiv at du blir redd så må du også søke hjelp for din egen del. Legen din, kanskje psykolog, eller i det minste også timer alene på familiekontoret. Om du føler deg truet, da bør du kontakte politiet og snakke med dem og vurdere å be om besøksforbud.

Dokumenter, dokumenter, dokumenter - skriv ned datoer for når han har hatt barnet siden nyttår, noter alle ganger han tar kontakt med deg personlig, på telefon eller via sms/mail. Beskriv så saklig som mulig hva han sier og hvordan han oppfører seg, noter dato og klokkeslett for alt. Det å ha en helt klar og udiskutabel oversikt over samværsdatoer vil også gjøre at du står sterkere når du ber om bidrag gjennom Nav senere.

Anonymkode: 09007...bd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...