Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #1 Skrevet 16. april 2017 Jeg gar missforstått litt vedr. Skam, og trodd det er mye mer uskyldig enn det er. Har sett noen klipp, og det så helt greit ut. Så 12 åringen fikk se det. Nå har jeg sett serien, og noe er ganske drøyt, ser jeg. Huff, kjenner det er litt feil at en 12 åring fikk se det, hva tenker dere? Anonymkode: 7c1bb...ea3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #2 Skrevet 16. april 2017 Syns ikke det er det drøyeste man kan se på TV akkurat. Tenåringslivet er jo sånn som på Skam. Kanskje litt mye joiking og sexprat for et 12-åring, men pytt pytt. Hun har nok ikke tatt noe skade av det:) Anonymkode: 1311e...835
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #3 Skrevet 16. april 2017 Hva så? De fleste 12 åringer ser SKAM. Anonymkode: 28763...dad
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #4 Skrevet 16. april 2017 Takk, dere er snille... snakket med en annen mor i dag, og hun var totalt sjokka over at 12 åringen her i huset hadde sett Skam. Anonymkode: 7c1bb...ea3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #5 Skrevet 16. april 2017 Aldersgrensa er jo 12 Jeg ville tenkt at det passet bedre for en på 15-16 (eller 40), men tviler på at noen skade er skjedd.. Anonymkode: 19581...a20
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #6 Skrevet 16. april 2017 Hva er huff med det? Anonymkode: 7d12c...d18
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #7 Skrevet 16. april 2017 Jeg lar 12 åringen min se på det. Jeg ser det selv også da, og har sagt at hvis det er noe h*n lurer på så kan vi snakke om det. Ser ikke noe galt i at de ser på det. Det er jo sånn ungdomslivet er, og syns ikke vi skal skåne dem så mye bestandig. Bedre at de vet. Mange ting som er mye verre at de hadde sett. Anonymkode: 9b747...e02
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #8 Skrevet 16. april 2017 Ok, da er det greit. Vet bare at mange i klassen ikke får se det. Anonymkode: 7c1bb...ea3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #9 Skrevet 16. april 2017 Er vel ikke noe krise? Her har 6-åringen fått sett litt med meg når jeg er der med henne. Ingen krise. Anonymkode: 0379c...404
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #10 Skrevet 16. april 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er vel ikke noe krise? Her har 6-åringen fått sett litt med meg når jeg er der med henne. Ingen krise. Anonymkode: 0379c...404 Uansett om du er tilstedet så er Skam ingenting for en 6-åring!!! Anonymkode: cc4aa...123
MammantilNurket Skrevet 16. april 2017 #11 Skrevet 16. april 2017 Tenker egentlig at det er ganske greit, jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #12 Skrevet 16. april 2017 Helt supert for en tolvåring. Slutt å undervurdere ungene deres. Anonymkode: eea8e...46a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #13 Skrevet 16. april 2017 Ok, ok .... var egentlig det jeg også mente, men vet det er mange i klassen som ikke får se det, pluss at heg snakket med en mor i dag som var veldig overrasket over at 12 åringen fikk se det. Er jo noen fyllescener han ikke hadde behøvd å se, men kjærlighetse scenene gjør ingenting. Anonymkode: 7c1bb...ea3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #14 Skrevet 16. april 2017 Jeg skjønner ikke at noen finner det så nødvendig å skåne ungene for allting. De tåler det, og mest sannsynlig har de godt av det. De har godt av å se hvordan livet er. Hvordan skal de være rustet seinere i livet hvis vi hele tiden går foran og holder dem for øynene og ikke lar dem se hvordan ting er. Jeg mener selvfølgelig ikke at alle barn skal se alt, men ofte syns jeg at noen er vel overbeskyttende. Ikke undervurder ungene. Anonymkode: 9b747...e02
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #15 Skrevet 16. april 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Uansett om du er tilstedet så er Skam ingenting for en 6-åring!!! Anonymkode: cc4aa...123 Tull. Hva er det som er så galt med det? Anonymkode: 0379c...404
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #16 Skrevet 16. april 2017 Jeg hadde sex når jeg var 12😫 Anonymkode: e05a1...88c
Lagertha Skrevet 16. april 2017 #17 Skrevet 16. april 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk, dere er snille... snakket med en annen mor i dag, og hun var totalt sjokka over at 12 åringen her i huset hadde sett Skam. Anonymkode: 7c1bb...ea3 Hæ? Sjokka? Jeg vet om 10 åringer som har sett det. Mange kuer her inne som har glemt det å være kalv
Moratil3 Skrevet 16. april 2017 #18 Skrevet 16. april 2017 Både 10 og 12åringen min har sett det.. har aldri tenkt så veldig over det...
Iiiiik Skrevet 16. april 2017 #19 Skrevet 16. april 2017 Jeg har en 10-åring og en 12-åring, ville ikke latt dem se Skam. Først og fremst fordi jeg synes "presset" for å bli ungdommer tidlig er stort nok som det er. Dessuten synes jeg Skam i for stor grad normaliserer bruk av rusmidler, og ikke bare alkohol heller. De to største ser imidlertid på, det samme gjør jeg, og jeg liker serien godt!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #20 Skrevet 17. april 2017 12 timer siden, Iiiiik skrev: Jeg har en 10-åring og en 12-åring, ville ikke latt dem se Skam. Først og fremst fordi jeg synes "presset" for å bli ungdommer tidlig er stort nok som det er. Dessuten synes jeg Skam i for stor grad normaliserer bruk av rusmidler, og ikke bare alkohol heller. De to største ser imidlertid på, det samme gjør jeg, og jeg liker serien godt! Nå skal ikke jeg fortelle deg hvordan du skal oppdra dine barn, for det vet du sikkert best selv😊. Men for min del så tenker jeg det er uungåelig for en 12 åring å ikke vite noe om rusmidler og alkohol. Dette er noe de har om i forskjellige fag på skolen ganske tidlig. Så for meg som mor synes jeg ikke det blir riktig å ikke snakke om det, eller ikke la dem se filmer som er tilpasset ungdom med disse temaene. Det vil si hvis de selv ønsker det. For meg vil det bli feil å unngå å la ungene mine se det bare fordi presset til å bli ungdommer kommer for tidlig. Jeg synes det er bedre at de har sett det, og så kan jeg heller fortelle at sånn er det for noen med feks rus og alkohol - men da har jeg også tidlig anledning til å legge inn noen synspunkter for hva som ikke er bra med det. I steden for å "late" som det ikke finnes til barna er større. Presset kommer uansett, og da tenker jeg det er bedre å være forberedt. Anonymkode: 9b747...e02
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #21 Skrevet 17. april 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Er vel ikke noe krise? Her har 6-åringen fått sett litt med meg når jeg er der med henne. Ingen krise. Anonymkode: 0379c...404 En seksåring har da ingen glede eller utbytte av Skam. Barnet skjønner jo ikke hva det handler om. Anonymkode: 0b424...f6d
Iiiiik Skrevet 17. april 2017 #22 Skrevet 17. april 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå skal ikke jeg fortelle deg hvordan du skal oppdra dine barn, for det vet du sikkert best selv😊. Men for min del så tenker jeg det er uungåelig for en 12 åring å ikke vite noe om rusmidler og alkohol. Dette er noe de har om i forskjellige fag på skolen ganske tidlig. Så for meg som mor synes jeg ikke det blir riktig å ikke snakke om det, eller ikke la dem se filmer som er tilpasset ungdom med disse temaene. Det vil si hvis de selv ønsker det. For meg vil det bli feil å unngå å la ungene mine se det bare fordi presset til å bli ungdommer kommer for tidlig. Jeg synes det er bedre at de har sett det, og så kan jeg heller fortelle at sånn er det for noen med feks rus og alkohol - men da har jeg også tidlig anledning til å legge inn noen synspunkter for hva som ikke er bra med det. I steden for å "late" som det ikke finnes til barna er større. Presset kommer uansett, og da tenker jeg det er bedre å være forberedt. Anonymkode: 9b747...e02 Men å ikke la dem se Skam, er vel ikke det samme som å late som om utfordringen ikke finnes? Jeg ønsker ikke at mine barn skal tenke at det er sånn at "alle" røyker hasj/marihuana, men vi snakker helt fint om at det er noe de selv må klare å vurdere når de kommer i en situasjon der det er aktuelt. For 10-åringen er det helt fjernt, og for 12-åringen nokså fjernt. Han er ikke av de mest modne, så det kan godt vente. Snakker med de eldste om både sex og rus, så de har nok vært forberedt når de har trengt kunnskap og verdier.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #23 Skrevet 17. april 2017 2 timer siden, Iiiiik skrev: Men å ikke la dem se Skam, er vel ikke det samme som å late som om utfordringen ikke finnes? Jeg ønsker ikke at mine barn skal tenke at det er sånn at "alle" røyker hasj/marihuana, men vi snakker helt fint om at det er noe de selv må klare å vurdere når de kommer i en situasjon der det er aktuelt. For 10-åringen er det helt fjernt, og for 12-åringen nokså fjernt. Han er ikke av de mest modne, så det kan godt vente. Snakker med de eldste om både sex og rus, så de har nok vært forberedt når de har trengt kunnskap og verdier. Som sagt så vet du best hva passer for dine barn, så jeg mente ikke å legge meg opp hvordan du gjør dette😊. Jeg ønsket bare å påpeke at for noen så er det bedre å være forberedt på disse tingene i 12 års alderen, enn at dette er noe som ikke de har hørt om hjemme i det hele tatt. Og alle røyker ikke hasj, men det kan være greit for dem å vite at noen gjør det - og heller gi dem kunnskap slik at de kan unngå det når de kanskje seinere kan komme opp i en situasjon. Og da kan SKAM være en god serie å følge med på om ungene selv ønsker det (snakker om en 12 åring nå). Men selvfølgelig, hvis barnet ditt ikke er modent nok til å høre om slike ting er det annerledes. Men personlig tror jeg at det er lett å undervurdere ungene for å skåne dem. Det gjelder egentlig på mange plan hvor noen kanskje har litt lett for å sy puter under armene på dem, og hele tiden gå foran for å rydde veien for dem. Men bra at vi kan diskutere det her - og som sagt det er deg som kjenner dine barn best😊 Anonymkode: 9b747...e02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå