Gå til innhold

Kan jeg ordne P piller til tantebarnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tante til ei jente som har hatt fast kjæreste en stund, og hun fortalte meg at hun og kjæresten har sex regelmessig. 
Hun syns det er ubehagelig å ta denne samtalen med moren (min søster) og da lurer jeg på om jeg kan være med henne istedet? 

Anonymkode: 981c0...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Være med henne hvor?

Hun kan gå til helsesøster og få resept av henne, hun trenger ikke gå til lege. 

Anonymkode: b7ed0...34a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Være med henne hvor?

Hun kan gå til helsesøster og få resept av henne, hun trenger ikke gå til lege. 

Anonymkode: b7ed0...34a

Åh, det visste jeg ikke. Trodde hun måtte til legen for å få resept på det :)

Skrevet

Hvor gammel er jenta da ? Stor forskjell på 13 og 15-16 år liksom. 

Personlig hadde jeg ikke blitt veldig Inponert om en av mine søstre hadde blitt med og skaffet p piller til min 13 åring. Men hadde forstått det om jenta hadde vært 15-16 år.

Skrevet

Hvor gammel er hun?

Hadde min søster skaffet dette til min fjortenåring hadde jeg vurdert å kutte henne fra livene våres. 

Anonymkode: 2e8d9...3f0

Skrevet

Ved siden av alderen til jenta, kommer det an på relasjonen du har til foreldrene hennes, og hvordan de forholder seg til at jenta er seksuelt aktiv. Generelt tenker jeg at man bør være varsom med å tre inn i foreldres sted, det er få som liker det. 

Skrevet

Vi har et veldig fint forhold og jeg anser søsteren min som min bestevenn og motsatt, så jeg er ikke redd for reaksjonen hennes. 
Hun har tilbudt henne dette før uten at tantebarnet ønsket å si at hun faktisk kunne ha behov for det, så derfor tok jeg praten med henne for at det skulle bli enklere. Kua har jo vært kalv en gang. 

Hun er snart 15, og siden hun er seksuelt aktiv er det bedre å ta forhåndsregler enn å nekte henne sex med kjæresten sin.

Takk for svar :) 

Skrevet

Helsestasjon for ungdom, der får de veiledning, gode råd og samtale, pluss gratis prevensjon. 

Anonymkode: 05f41...706

Skrevet

Oppdaget at datteren min på litt over 17 år hadde fått seg p piller for noen dager siden. Syntes det var kjempe bra (nettopp fått sin første kjæreste). Hadde jeg vist at datteren min på 14 år hadde hatt sex hadde jeg nok reagert tror jeg. Mulig jeg er gammel og snerpete, men tenker det er for ungt. Slikt kan det fort bli barn av, og en 14 åring er absolutt for ung.

Anonymkode: f522e...b75

Skrevet

Hadde nok reagert om jeg var din søster, men mest blitt skuffet pga manglende tillit til meg som mor. Ville nok også gått litt inn i meg selv og sørget for å ta de nødvendige pratene om det å bli en ung kvinne og alt det medfører med ansvar for seg selv og egne handlinger.

Det er jo ingen dårlig ting du gjør, alternativet er jo uønsket graviditet, så sånn sett er det bedre å få henne på pilla.

Dersom det er sånn at barna våre ønsker å bli seksuelt aktive kan man ikke gjøre annet enn å opplyse og være åpne rundt dette. Det å nekte fører aldri noe godt med seg, for de gjør det jo likevel. Ingen som kan hindre de uansett hvor mye man ønsker det.

Men.... Jeg ville tatt en prat med søsteren min var jeg deg, og latt henne få muligheten til å ta praten med datteren. Dette er alvorlig nok til at jeg hadde "gått bak ryggen" på niesen min i så måte. Dersom du ikke gjør det vil hun nok føle det som et tillitsbrudd fra din side. Mulig niesen din vil bli lei seg for at du har sladra, men tror det er viktig å la de få denne muligheten til åpenhet, både for mor, datter og din egen skyld 😊

Skrevet

Kanskje du kan kjøpe noen kondomer til henne også og få henne til å be kjæresten bruke de. P-piller beskytter ikke not seksuet overførbare sykdommer og de kan være mye farligere enn en graviditet.

Jeg tenker egentlig om hun ikke tørr skaffe p-piller selv og få gutten til å bruke kondom er hun ikke klar for sex.

Anonymkode: 92864...19f

Skrevet

Vis henne til helsestasjon for ungdom og la henne ordne det selv. At hun har den tilliten til tanta si er kjempebra. Hold på den. Den kommer til å bety mye for henne i årene som kommer. 

Anonymkode: 17d47...9f0

Skrevet

Helsestasjon ordner med prevensjon som andre skriver ☺ eg fekk sjølv når eg var 15 år på helsestasjonen. 

Om jenta er 13 eller 16 so er det eit fakta att ho har sex og treng prevensjon! Bra du hjelper til og att niesa di betror seg til deg ☺

Anonymkode: 8e17c...39f

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! 

Søsteren min er fullstendig klar over at det er en mulighet for at datteren har sex med kjæresten, og nå er det nå ikke alltid så lett å snakke med mødrene sine om sånt og det er hun også klar over :)

Det viktigste er at hun er beskyttet mot graviditet, og praten om kondom og overførbare kjønnsykdommer tar vi derfra. Kondomer kan sprekke og de kan settes på feil. Aldri skal det skje at hun sitter i den situasjonen uten å tørre å skaffe seg en angrepille, eller å tro at det gikk bra - Da skal jeg gladelig skaffe henne det hun trenger! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...