Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #1 Skrevet 14. april 2017 Den siste måneden har jeg merket at jeg har fått større vansker med å holde på avføring, og nå har jeg opplevd at jeg har bæsjet meg ut litt før jeg klarer å nå toalettet. Jeg har irritabel tarm. Har hatt dette siden jeg var noen mnd gammel. Jeg har kun diare og kan ha opptil 20 toalettbesøk om dagen. Har også fått konstatert rectocele og cystocele, men ikke stor nok prolaps til å bli vurdert for operasjon enda. Noen som vet om rectocele kan gi disse plagene? Jeg må jo på toalettet så ofte med diare, denne er eksplosiv. Men jeg har i alle år klart å holde meg til jeg kommer på toalettet, selv om jeg må være i nærheten av toalett. Kjenner at det å ikke klare å holde på avføringen er så nedverdigende og grusomt.. Anonymkode: f2c59...3f9
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #3 Skrevet 14. april 2017 Jeg vet ikke nok om rectocele til å svare på akkurat det du spør om. Men om du ikke har gjort det så ville jeg ha fått analysert avføringen gjennom Lab1. Du kan få tilsendt test-utstyret, og sende prøven inn som de så sender til laboratorium i utlandet. De tester bl.a. for parasitter og andre ting man ikke skal ha, de sjekker også bakteriefloraen. Når du har så hyppig avføring så må man jo finne årsaken til det, ellers risikerer du å bli veldig syk pga. at du får mangler! Du kan rett og slett ikke fortsette å ha avføring opp til 20 ganger daglig! Når det nå er så ille at du ikke greier å holde deg, så må du bare få gjort noe med det! Dessverre ikke alltid man får nok hjelp i det offentlige helsevesenet med slikt, spesielt ikke hvis det ligger mer "ukjente" årsaker bak. Føler med deg, jeg har vært borti noe av det samme i perioder siste året pga. en annen behandling. Det som har hjulpet meg er å være helt konsekvent med maten og ikke minst det å bruke store mengder probiotika. Begynn forsiktig med probiotika og bygg opp dose, for går man på høy dose med det samme så kan noen få litt reaksjoner på magen. Jeg har tatt probiotika i kapsel som er ment å bruke etter man har gått på antibiotikakur, og i tillegg har jeg brukt flytende probiotika, enten Vita Biosa eller Probioform (jeg veksler på for å få litt ulike typer i meg) som jeg har i vann jeg drikker i løpet av dagen. Etter tre måneder slik så har jeg fått tilnærmet normal avføring, men jeg merker at jeg må fortsette å ta tilskudd av probiotika videre. Jeg har forrsten også tarmproblematikk, er visse ting jeg ikke tåler, og det ser ut til at de lander på en ikke-cøliakisk glutenintoleranse i tillegg til at jeg ikke tåler laktose eller melkeprotein og noen andre ting. Ved å sende prøver privat til utlandet for noen år tilbake fikk jeg også påvist div. parasitter i avføringen som man ikke skal ha, og fikk da behandling for disse, noe som gjorde at magen den gangen bedret seg. Jeg vet også om andre som har gått som deg som har fått påvist kroniske infeksjoner via samme type prøver, og som etter behandling med riktige medikamenter har blitt kvitt problemene. Dessverre er dette noe det norske helsevesenet er for dårlige på. Uansett hva som er årsak hos deg, håper du finner ut av det! Anonymkode: 19ea1...652
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #4 Skrevet 14. april 2017 Det med Lab1 har jeg ikke gjort. Jeg har opp gjennom årene hatt så mange koloskopi-undersøkelser at jeg ikke har tall på det. De har hver eneste gang tatt mange prøver. Jeg forsøkte nå i høst kortison-behandling. Fullførte kuren på 4 uker uten resultat. Denne fikk jeg på bakgrunn av at tarmlegen min synes at ingenting burde stå uprøvd og at på den ene koloskopien jeg hadde for ca 10 år siden viste vevsprøven betennelse. De siste 3 koloskopi undersøkelsene har derimot vist normale funn. Jeg har også hatt flere avføringsprøver, men vet ikke om de har sjekket det du sa de gjør i utlandet. Jeg tåler lite mat, men i perioder hvor det er mye stress tåler keg heller ikke "trygg" mat. Tilstanden medfører at jeg bestandig har levd et mer isolert liv enn mange andre. Detcer den siste mnd at jeg har opplevd at det har vært vanskelig å holde på avføringen, men det er bare de 2 siste dagene jeg har bæsjet meg ut før jeg har rukket toalettet som er 5 meter unna... Er ikke mer enn litt som kommer i trusen for jeg løper som en gal for å nå frem, men tenk om jeg var ute og toalett var lengre borte.. Jeg har helt panikk og har bestilt time via nett hos fastlegen min. Får sikkert fort time, men det å vente til påsken er over føles som lang tid akkurat nå. Jeg føler meg akkurat som verdens minst attraktive person. Anonymkode: f2c59...3f9
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #5 Skrevet 14. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det med Lab1 har jeg ikke gjort. Jeg har opp gjennom årene hatt så mange koloskopi-undersøkelser at jeg ikke har tall på det. De har hver eneste gang tatt mange prøver. Jeg forsøkte nå i høst kortison-behandling. Fullførte kuren på 4 uker uten resultat. Denne fikk jeg på bakgrunn av at tarmlegen min synes at ingenting burde stå uprøvd og at på den ene koloskopien jeg hadde for ca 10 år siden viste vevsprøven betennelse. De siste 3 koloskopi undersøkelsene har derimot vist normale funn. Jeg har også hatt flere avføringsprøver, men vet ikke om de har sjekket det du sa de gjør i utlandet. Jeg tåler lite mat, men i perioder hvor det er mye stress tåler keg heller ikke "trygg" mat. Tilstanden medfører at jeg bestandig har levd et mer isolert liv enn mange andre. Detcer den siste mnd at jeg har opplevd at det har vært vanskelig å holde på avføringen, men det er bare de 2 siste dagene jeg har bæsjet meg ut før jeg har rukket toalettet som er 5 meter unna... Er ikke mer enn litt som kommer i trusen for jeg løper som en gal for å nå frem, men tenk om jeg var ute og toalett var lengre borte.. Jeg har helt panikk og har bestilt time via nett hos fastlegen min. Får sikkert fort time, men det å vente til påsken er over føles som lang tid akkurat nå. Jeg føler meg akkurat som verdens minst attraktive person. Anonymkode: f2c59...3f9 Det blir jo ekstra ille når det er så innmari mange ganger om dagen du har avføring også :/ Når jeg var på det verste i vinter så gikk jeg på do "forebyggende". Jeg fant ut at jeg av en eller annen grunn fløy mest etter frokost og på formiddagen. Hendte da jeg bare gikk rett på do etter måltidet, og så gikk jeg før jeg kjente jeg måtte igjen. Det hjalp. Jeg hadde noen få små uhell, men ikke så mange. Jeg måtte også passe på å gå på do før jeg skulle gå til butikken. Timet det slik at jeg da akkurat ville rekke bort til toalettet på senteret, og da satt jeg der en stund, gikk på butikken, gikk på do igjen før jeg gikk hjem igjen. Det fungerte faktisk ganske greit. Fordi det bare var væske så skulle det veldig lite til for at jeg greide å få ut en del. Og det gjorde at jeg fikk litt pause, og også litt mer kontroll. Jeg gikk også med bind da det var aller verst. Kom aldri noe i bindene fordi jeg da hadde begynt å gå på do før jeg var nødt, men det var likevel godt for meg fordi det føltes så mye tryggere. Og ikke minst mye mindre arbeid om det skulle gå galt. Jeg kom på en ting som hjalp litt også... jeg spiste chiafrø uten å legge de i bløt. De suger til seg væske, og det gjorde at avføringen ikke lenger bare var væske. Hold ut! Her er forresten link til lab1. Sjekk mage-tarmproblematikk. Jeg husker ikke hvilken av prøvene jeg tok, men ringer du lab1 så får du nok hjelp til å velge hvilken test som er best for deg å ta. https://www.lab1.no/rekvisisjonsskjema Anonymkode: 19ea1...652
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå