Gå til innhold

Svigermor :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sltså gravid med svigermors første barnebarn og jeg aner ikke hvordan jeg skall takle den negative tonen hennes. Alt hun sier og alt hun gjør har jeg bare lyst til å grind av. Hun og tanten ønsket å lage oss ett hentesett, jeg har gledet meg til hjemmestrikket hentesett helt siden hun sa det. Vel i dag ringte mannen og lurte på det med hentesett i og med at jeg drev og pakket baggen (er 38+0) oh nei det trengte jeg ikke... var jo dumt med ull på sommeren ??? Så de hadde laget ett sett fra 6+ måneder.. jeg kjente jeg ble så skuffet og lei meg. Mannen skjønnte selvsagt ingenting for hvorfor jeg ble lei meg. 

Så fortsatte den hyggelige samtalen med det er altfor tidlig å pakke baggen. Nei hun skall ikke på sykehuset før om leeenge?? 

Så neste lite stikk ja hun for pakke med seg masse da hun skall tilbringe lang tid på sykehus (jeg har planer om å dra hjem første mulighet jeg har da vi bor 15 min unna sykehuset) ja kan absolutt ikke reise hjem etter to dager.. så latterliggjorde hun ønsket mitt om en vippestol for det trengte jeg ikke, lekegrind det trengte jeg jo absolutt ikke osv osv... sier jeg blå sier hun grønn og slik fortsetter det. Blir så himla lei meg av det hele. Orker ikke å krangle med henne så biter det bare i meg.. men dette tømmer meg så for den bitte lille energien jeg har igjen. 

Mens mannen absolutt ikke kan forstå hvorfor jeg gidder å bry meg, men min tanke er om det er så ille nå hvordan er det når babyen er her 😱

Anonymkode: 936bb...da0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du er en smule hormonell, noe som er helt vanlig når man er gravid. Dette er jo bare småting du sannsynligvis ikke ville blitt irritert over utenom et svangerskap. 

Anonymkode: 4beac...2e5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du er en smule hormonell, noe som er helt vanlig når man er gravid. Dette er jo bare småting du sannsynligvis ikke ville blitt irritert over utenom et svangerskap. 

Anonymkode: 4beac...2e5

Jo jeg er klar over det. Men det er den negativiteten jeg reagerer på uansett hva jeg sier, er det alltid det motsatte av hva jeg mener og det gjør meg så sliten 

Skrevet

Gå inn på epla.no søk på hentesett der finner du nydelige hentesett. Bestill. Ta masse bilder, pass på at svigermor får se baby i det nydelige hentesettet😉

Eller rett og slett drit i hva svigermor sier og gjør/kjøpe akkurat det du vil av utstyr. Kos deg med baby. Fokuser på det som er positivt. Du vil ha masse hormoner fremover. Lykke til☺️

Anonymkode: f9a8f...783

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo jeg er klar over det. Men det er den negativiteten jeg reagerer på uansett hva jeg sier, er det alltid det motsatte av hva jeg mener og det gjør meg så sliten 

Prøv å øve inn et standardsvar du sier HVER gang hun motsier deg. Et skikkelig papegøyesvar. 

Typ "ja, DU syns sikkert grønn er best. Men JEG velger blå." Og ikke argumenter mot henne, ikke begrunn hvorfor, ikke gi henne mer kjøtt på knokene enn bare "dét syns sikkert du, men jeg velger..." 

Så blir hun konfrontert med sin egen atferd, og blir oppmerksom på at dette dreier seg om valg, og valgfrihet og hva du ønsker. Ikke om hva hun syns, hva svigerinna syns, hva naboen syns eller hva som er moderne, populært, nyttig, logisk, vanlig, lurt, tradisjonelt (eller andre argumenter man kan bruke for å anbefale noe). Bare hva DU velger.  

Når babyen er født modifiserer du papegøyesvaret, og sier "ja, DU syns sikkert grøt er lurest. Men JEG bestemmer at det blir morsmelk." Da sier du ikke lenger "jeg velger", men "jeg bestemmer." Du må være konkret og tydelig, og ingen må tvile på at det du har bestemt, er det det blir! 

Mht hentesettet: hvis det er for stort nå, hva med å vaske det litt/tove det mindre? 

Anonymkode: 1df8d...302

Skrevet

Sånn er moren min og. Jeg sier "jada mamma" og gjør som jeg vil 🤣

Skrevet

Skjønner at du ble skuffet for det med hentesettet. Enig i at det var kjipt. Du får kjøpt fine, håndstrikkete sett ferdig.

Det er dårlig å latterliggjøre det du ønsker til babyen. Vippestol hadde ikke jeg heller til de første, anskaffet det med minste og det var veldig kjekt. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke hadde det til de andre...

Anbefaler baby bjørn.

Lekegrind kan du kanskje se litt an.

Tror også at du er litt ekstra følsom, det kommer til å bli sagt masse fremover som du kommer til å oppfatte som stikk. Ikke alle er like flinke til å uttrykke seg taktfullt.

Du får skjerme deg litt, men ikke så mye at du stenger av for avlastning og gode tips.

Du blir mer tykkhudet etterhvert...

Skrevet

Tror du er litt hormonell, men skjønner det var trist med hentesettet. I fremtiden så bare jatter du med henne et beste råd jeg kan gi deg. Foresten ikke tidlig å pakke bag i uke 38. Jeg har fått alle mine i uke 37 og 38. 

Skrevet

Anbefaler vippestol, baby bjørn - fantastisk! 

Lekegrind ville jeg bare hatt dersom dere har dyr, evt sett an behovet. Vår, og venners erfaring er at den blir mest brukt til oppbevaring av andre ting enn baby 😎 vi solgte vår etter førstemann og kommer ikke til å kjøpe igjen nå til tredjemann 😊

Skrevet

Jeg har fått mine i uke 32 og uke 33. Har aldri hatt en bag klar eller hatt noe hentesett. Gikk bra det

Skrevet

Hadde heller ikke "hentesett", og babyene mine trivdes ikke i babybjørnen. Men de trivdes i vippestolen, og i grinda lekte de kjempefint! 

Skrevet

Poenget med hentesett var at deres familie hadde det som tradisjon og tanten ønsker å strikke en. Det var deres forslag ikke min. Jeg ble kjempe glad for det. Men så hadde mor overtalt tante til at det ikke var noe vi trengte allikevel. Og det nå to uker før termin. Det jeg blir lei meg av er negativiteten ikke om jeg trenger eller ikke trenger. Hun ønsker å kjøpe oss ting, spørr hva vi trenger jeg sier det. Svaret hennes er alltid åå nei det trenger du ikke. Og dette har pågått hele graviditeten. Uansett hva jeg sa så var det ikke slik. 

Mannen bare himler med øynene men jeg blir helt utslitt av dette. Tusen takk til dere som kom med råd. Og ja jeg er nok veldig hormonell og stresset over min tilstand akkurat nå, og det gjør ting ikke lettere. 

Skrevet

Jeg tror du er veldig hormonell. Jeg har selv en svigermor som sier mye dumt, men det var drøye ting som at jeg kom til å ta livet av barnet hvis jeg ikke spiste sånn og sånn, babyen kom til å dø hvis jeg bestilte vogn for å få den før fødsel, babyen kom til å ha det forferdelig hos meg på grunn av at jeg var uenig med henne om å la babyen selv bestemme når den ville spise osv. Det var i tillegg til ting du nevner. Bare overse og jatt med. Jada, mhm, ok eller javel er helt fint å svare. 

Anonymkode: 161f9...f77

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Poenget med hentesett var at deres familie hadde det som tradisjon og tanten ønsker å strikke en. Det var deres forslag ikke min. Jeg ble kjempe glad for det. Men så hadde mor overtalt tante til at det ikke var noe vi trengte allikevel. Og det nå to uker før termin. Det jeg blir lei meg av er negativiteten ikke om jeg trenger eller ikke trenger. Hun ønsker å kjøpe oss ting, spørr hva vi trenger jeg sier det. Svaret hennes er alltid åå nei det trenger du ikke. Og dette har pågått hele graviditeten. Uansett hva jeg sa så var det ikke slik. 

Mannen bare himler med øynene men jeg blir helt utslitt av dette. Tusen takk til dere som kom med råd. Og ja jeg er nok veldig hormonell og stresset over min tilstand akkurat nå, og det gjør ting ikke lettere. 

Har du noen gang svart "hvorfor spør du da?"

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen gang svart "hvorfor spør du da?"

Nei ønsker jo ikke å være frekk elller begynne å krangle med henne. Har spurt mannen om det selvsagt i enerom men ikke henne

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei ønsker jo ikke å være frekk elller begynne å krangle med henne. Har spurt mannen om det selvsagt i enerom men ikke henne

Men la oss si at samtalen går slik:

"Hva ønsker dere dere til babyen? Har dere kjøpt seng? Jeg kan jo kjøpe seng."

"Vi ønsker oss en sånn vegghengt cocoon-vugge."

"Nei, det er en dum vugge, de vokser så fort ut av den. Hva annet er det dere trenger?"

"Seng, som sagt. Og det vi ønsker oss er en cocoon."

"Men den er jo så upraktisk, hvorfor ikke heller en sprinkelseng?" 

"Tja, jeg sier jo hva vi ønsker oss. Men du hører ikke på svaret du får. Hvorfor spør du da?"

Skrevet

Grøss, minner meg om min eks svigermor da jeg gikk gravid med hennes første barnebarn. Det var noe herk! 

Hun strittet mot på alt, alt fra hentesett til hva vi trengte. Hun var til å bli gal av, og egentlig ble hun ikke bedre senere heller... 
Jeg klarte derimot ikke å holde kjeft, så forholdet ble noe dårlig. 

Det var egentlig en ganske fin dag den dagen vi flyttet ut fra sønnen hennes og jeg slapp å måtte forholde meg til henne :ler:

Anonymkode: 53d79...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...