Gå til innhold

Hvordan tøffe opp ungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen er snart 6 år og er skikkelig pysete. Livredd for å prøve ut nye ting osv. Når vi er på badeland tør hn ikke hoppe fra kanten eller dykke under med hodet fordi hn er redd for å få vann i ansiktet. Har forsøkt med svømmebriller uten at det hjelper. Livredd for å ta vannsklien, men synes det er gøy når den først er prøvd ut. 

Hn tør ikke løpe etter ballen på fotballen fordi hn er redd for å få vondt osv. Lista er lang. Så hvordan tøffe opp hn? Er ikke noe morsomt å ta hn med på ting for blir bare sutring og sitte å se på hele tiden.

Anonymkode: 210aa...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forhold til vann - start med svømmekurs. Nybegynner starter med vanntilvenning og fokuserer bare på det.

Ellers, hva med å finne en aktivitet som er mer individuell enn fotball? Feks turn, karate eller lignende? Da kan hn fokusere mest på egen mestring, og ikke om å løpe fortere enn de andre for å nå ballen.

Og til slutt, ikke vær tilstede under aktiviteten. Da finner barn (flest) de underligste unnskyldninger for å slippe.

Skrevet

Støtter forslaget om svømmekurs. Min 5-åring begynte i høst, og den første gangen ble halvparten av tiden brukt til å få ham til å slippe stigen og komme ut i vannet. :P (Det var sånn at han kunne stå der.) Nå hopper han fra kanten, dykker ned til bunnen og henter ting og kan flyte på mage og rygg. Uten svømmebriller og uten å holde for nesa som han alltid gjorde før. :P

Sklie tør han fortsatt ikke da, det har de ikke på svømmekurset. ;) Det er liksom ikke like viktig å prøve noe når det er mamma eller pappa som oppmuntrer til det.

Anonymkode: 9c554...425

Skrevet

Sånn er min snart 7 åring også !:-/ 

klatrer ikke og sykler ikke. Leker heller i sandkassa enn å spille fotball med vennene  sine 😭

Anonymkode: 3e703...147

Skrevet

Hvis barnet ikke har blitt pakka inn i bobleplast som liten, så er sånn frykt for nye ting ganske bekymringsfullt, mener jeg. Men en mulighet er å la barnet delta i ulike aktiviteter uten foreldre til stede. Engstelige barn blir ofte litt mindre engstelige uten mamma i nærheten. Hvis dette ikke funker, så er det i høyeste grad grunn til bekymring. 

Anonymkode: 17609...90f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ungen er snart 6 år og er skikkelig pysete. Livredd for å prøve ut nye ting osv. Når vi er på badeland tør hn ikke hoppe fra kanten eller dykke under med hodet fordi hn er redd for å få vann i ansiktet. Har forsøkt med svømmebriller uten at det hjelper. Livredd for å ta vannsklien, men synes det er gøy når den først er prøvd ut. 

Hn tør ikke løpe etter ballen på fotballen fordi hn er redd for å få vondt osv. Lista er lang. Så hvordan tøffe opp hn? Er ikke noe morsomt å ta hn med på ting for blir bare sutring og sitte å se på hele tiden.

Bare overskriften sier mye om deg! Virker som du har 0 empati overfor barnet ditt. Tøffe opp??? Jeg blir flau! Du skal gi han trygge rammer slik at han vil prøve ut ting av seg selv.Ta et skritt om gangen, så tør han mer og mer. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet ikke har blitt pakka inn i bobleplast som liten, så er sånn frykt for nye ting ganske bekymringsfullt, mener jeg. Men en mulighet er å la barnet delta i ulike aktiviteter uten foreldre til stede. Engstelige barn blir ofte litt mindre engstelige uten mamma i nærheten. Hvis dette ikke funker, så er det i høyeste grad grunn til bekymring. 

Tja. Jeg ble aldri pakket inn i bobleplast, men var likevel vel veldig engstelig. I voksen alder fant jeg ut at jeg er høysensitiv. Les om det! Så skjønner du. Hadde de voksne tatt hensyn til meg og fått meg til å føle meg trygg i situasjoner, istedenfor å pushe, så hadde det nok gjort det lettere for meg å prøve ut ting

Skrevet

Du må godta barnet ditt som han er og akseptere at han er forsiktig av seg. Noen barn er slik, og da må du klare å finne riktig balansegang mellom trygghet og utfordringer slik at han kan oppleve mestring. Ta utgangspunkt i det nivået han er på nå og ta det trinnvis. Og pøs på med masse ros for det han mestrer! 

Skrevet

Unger er forskjellige og skal respekteres for hvordan de er. Jeg har en stesønn på 9 år som er veldig forsiktig av seg. Liker ikke ballsport eller å bade. Ballsport har vi droppet men vi drar på badeland og strender,og han er med. Han bader på sine premisser, ikke noe press fra oss voksne. 

De andre ungene er villmenn i forhold, min stesønn som oksen Ferdinand 😊 En veldig behagelig unge sånn sett.

Han er godt likt på skolen og har mange venner. Han har mye empati. Hvorfor skal ikke han få være som han er?

Han har akkurat begynt på kampsport og dette liker han (digger det som han sier). Treningen er rolig og tilpasset hvert barn , høy disiplin. 

Så om han ikke blir den tøffeste gutten i gata, vil jeg tro han blir den høfligste, og den med størst selvtillit etterhvert.

La barn være barn, bygg selvtillit, ikke riv ned ved å ha fokus på hva han ikke kan/tør.

Anonymkode: bedf9...6c1

Skrevet

Trygges først, så utfordres. Men dette er trolig noe ungen må finne ut av selv. Unger som presses blir sjelden trygge og sterke. Å være bra nok akkurat som man er, fokuser mer på det, mamma.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først må jo du endre holdning. Du skal ikke tøffe opp ungen. Du skal trygge ungen, gi ungen bekreftelse og vise at ting ikke er farlig. Å tøffe opp gjør bare ting verre, og du viser at du ikke ser og bekrefter følelsene ungen faktisk  har. 

Anonymkode: 882fa...f7e

Skrevet

Noen barn er høye, noen er lave. Noen liker all mat, noen liker nesten ingenting. Noen er villmenn, noen er rolige. Noen tør "alt", noen er redde for det meste. Hvis barnet hemmes i hverdagen, kan det være viktig å utfordre det litt. Gjør det forsiktig, og tenk på hvem det er viktig for at han f.eks mestrer fotball. Jeg selv kan ikke tenke meg et liv uten fotball, men jeg har faktisk skjønt at det går an å trives og ha det det bra helt uten å score mål i 5er-kamper. Du må nok gjøre en jobb for å akseptere ham slik han er, og finne ut hva han selv har lyst til å få til. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn er jo forskjellige! Å fastslå at dette er bekymringsfullt viser veldig lite respekt for individuelle forskjeller. 

Skrevet
38 minutter siden, Iiiiik skrev:

Barn er jo forskjellige! Å fastslå at dette er bekymringsfullt viser veldig lite respekt for individuelle forskjeller. 

Har sett litt for mange eksempler fra virkeligheten, jeg, skjønner du. Det er altså så vanvittig mye dilling med småunger i dag, de «forstås» nesten i hjel. 

Skrevet
41 minutter siden, Iiiiik skrev:

Er vel samme troll som sitter i denne tråden som i så mange andre tråder her inne. Gjør ikke annet enn å dømme og fordømme. 

Anonymkode: 9457d...810

Skrevet

Barn er veldig forskjellige, noen er våg halser og andre er veldig forsiktige av natur. Et forsiktig/engstelig barn blir ikke mer modig av å "bli tøffer opp" tror jeg. Et forsiktig barn trenget trygghet og ro, få utforske nye ting og prøve seg frem i sitt eget tempo uten press om å  våge mer, hoppe fra kanten osv. 

Anonymkode: e391d...c3c

Skrevet

Har også en som er engstelig på snart 12 år. Han har aldri villet noe som kunne være litt skummelt. Fra han var en 5, 6 år har vi alltid sagt at han ikke kan si at noe er skummelt hvis han ikke har prøvd. Vi har aldri presset, men gitt en lite dytt i rompa f eks på sklia på lekeplassen. Etter det holdt han på i timesvis på den sklia.

Det var så ille en stund at han prøvde å hindre sine værville småsøsken som fint kunne ha vært litt reddere(Har hatt noe legevakt og akuttmottak turer med de) i å gjøre ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...