Anonym bruker Skrevet 13. april 2017 #1 Skrevet 13. april 2017 Er det noen her som har hatt høyt blodtrykk i svangerskapet (svangerskapsindusert hypertensjon)? Hvor lang tid tok det før blodtrykket var tilbake til mer normalt i så fall? (Ja. Jeg vet at det varierer fra person til person. Men håper/drømmer om at noen har brått blitt friske noen få uker etter fødsel. Slik at det er en mulighet liksom) (Nå tenker jeg forresten ikke på litt forhøyet blodtrykk, men derimot tilstanden hvor blodtrykket blir skyhøyt, uten at det blir til svangerskapsforgiftning). Anonymkode: e9649...a4b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Hei. Jeg har utviklet høyt blodtrykk i alle tre svangerskapene. Har vanligvis blodtrykk på 125/70 ca. under svangerskapene så har blodtrykket ligger på 150/105. jeg har en veldig stressende jobb, og med første og andre så ble jeg sykemeldt pga blodtrykket og tok det med ro, dette holdt til å regulere blodtrykket til et akseptabelt nivå. Blodtrykket var normalt ganske raskt etter barna var født. Husker ikke hvor lang tid det tok, men kanskje et par uker. Med sistemann så ble jeg også sykemeldt til slutt. Det hjalp ingenting og jeg måtte på blodtrykksmedisiner. Blodtrykket var fint med medisiner og sykemelding, men gikk dessverre opp da jeg prøvde meg i jobb en uke og overlegen på sykehuset bestemte at jeg skulle være sykemeldt og ta det med ro siste halvdelen av svangerskapet. Jeg sluttet med medisinene på egenhånd da babyen var født, kontrollerte meg hjemme jevnlig og blodtrykket ble også denne gangen raskt normalt igjen. Utviklet heldigvis ikke svangerskapsforgiftning i noen av svangerskapene, men leger og jordmødre var bekymret for at jeg skulle få det så jeg ble veldig tett fulgt opp. Var på kontroll hver uke og med sistemann også ultralyder en gang i mnd. Anonymkode: ae31c...1c7
Anonym bruker Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 Takk for svar. Mitt blodtrykk eskalerte på slutten av svangerskapet (har 110/70 til vanlig. Og blodtrykket var helt fint til uke 36), og jeg ble lagt inn på sykehus med et blodtrykk på 198/137(!), og fødselen satt i gang temmelig kort tid etter. Nå er det to uker siden fødsel, og jeg går på temmelig stor dose medisiner. Men likevel fyker trykket i været (til rundt å 180/120) om jeg er i aktivitet (type går opp ei trapp, eller leker rolig med ungene). Og nå er jeg temmelig lei av å føle meg som en 80åring. Jeg prøver å google, og ser (fra skikkelige kilder) at det er vanlig at det vedvarer 6-12 uker, men også kan bli værende resten av livet. I så fall antar jeg at jeg får andre medisiner, som virker bedre for meg. Men jeg orker ikke tanken på at jeg kanskje har fått faretruende høyt blodtrykk i en alder av 29! Så jeg har liksom som et lite håp at noen har hatt dette, og spontant blitt friske over natta.. 😊 HI Anonymkode: e9649...a4b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 Ja det var jo veldig høyt! Forstår at du er redd for at det ikke vil gå ned igjen. Hos meg så har det i allefall normalisert seg ganske raskt etter fødsel. Jeg husker som sagt ikke akkurat hvor raskt det gikk seg til, men noen uker så var det normalt igjen ihvertfall. Får håpe at det går seg til hos deg også med tiden. Anonymkode: ae31c...1c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå