Gå til innhold

Soppinfeksjon i brystet(ene)? Legevakt i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker sopp ifm amming. Kunne selvsagt ringt fastlegen i dag, men det kom ganske brått i ettermiddag. Tar de meg inn i morgen, tro? Og tror du at de gjør en grundig sjekk der, eller må jeg vente helt til tirsdag? :( 

Noen som vet hvordan en evnt sjekk for soppinfeksjon foregår? 

Anonymkode: 116b4...823

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring i kveld vel? Greit å komme i gang med behandling om det trengs. Prøvd yoghurt naturell eller farris?

Anonymkode: f6383...a89

Skrevet

Jeg hadde soppinfeksjon og gikk til fastlegen. Fikk ikke en dritt for det, og de tok heller ikke prøver (noe de skal gjøre). KREV prøve. Jeg var hos fastlegen 3 ganger uten at de gjorde noe, fikk ikke antibiotika engang :( Jeg gikk med sopp i 6 mnd! Til slutt var det så ille at jeg hadde betennelse og sprekker langt inn under brystvorten. Da reiste jeg rett til legevakten og fikk antibiotika. Soppen var borte innen en ukes tid. Hadde aldri villet gått igjennom det med en gang til. Hvis du har vondt nå så gang det med 10 for det vil bare bli verre og verre og vanskelig å bli kvitt. Har prøvd alle kjerring råd. Det er bare tull;) Håper du tar deg en tur til legevakten i morgen. Masse lykke til! :)

Anonymkode: e8dd2...250

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde soppinfeksjon og gikk til fastlegen. Fikk ikke en dritt for det, og de tok heller ikke prøver (noe de skal gjøre). KREV prøve. Jeg var hos fastlegen 3 ganger uten at de gjorde noe, fikk ikke antibiotika engang :( Jeg gikk med sopp i 6 mnd! Til slutt var det så ille at jeg hadde betennelse og sprekker langt inn under brystvorten. Da reiste jeg rett til legevakten og fikk antibiotika. Soppen var borte innen en ukes tid. Hadde aldri villet gått igjennom det med en gang til. Hvis du har vondt nå så gang det med 10 for det vil bare bli verre og verre og vanskelig å bli kvitt. Har prøvd alle kjerring råd. Det er bare tull;) Håper du tar deg en tur til legevakten i morgen. Masse lykke til! :)

Anonymkode: e8dd2...250

Nå er det jo helt feil å gi antibiotika mot sopp. Lurt av legen din å droppe det. Antibiotika vil i verste fall føre til mer sopp, da den dreper normalflora som beskytter mot sopp. 

Den vanlige behandlingen mot sopp er Canesten på brystene og Mycostatin i barnets munn. Altså antifungale midler, ikke antibiotika. 

Anonymkode: 82450...1f4

Skrevet

Har du canesten så prøv det. 

Anonymkode: 5a38d...7b4

Skrevet

Takk for svar. Jeg har Canesten, og smurte med det for en tid tilbake. Ble bedre da, men som sagt vondt igjen nå. Har sår som ikke gror. Hadde vært greit å finne ut hva det faktisk er, og evnt tatt prøve av melken? Spørs om legevakten tar inn slike tilfeller? Håper ikke at jeg må vente en uke :/ Ringer i morgen og hører. Tar gjerne mot flere erfaringer i mellomtiden. Hvordan de tok prøve? Hvor lenge det gikk før du fikk svar? osv. 

HI

Anonymkode: 116b4...823

Skrevet

Selv om man tar prøver er det ikke alltid like lett å påvise vekst av sopp. Dette vet jeg fordi jeg jobber med det. Legen gir deg sannsynligvis Difflucan. Dette kan du nå få kjøpt på apoteket uten resept. Jeg hadde sopp i tre ammeperioden. Tok en tablett i uka i 4 uker. Det blir billigere om du får resept da. 

Anonymkode: c975d...1b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...