Gå til innhold

Deilige middager til allergiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått tom for idéer! :) Nesten... tåler ikke mais, soya, alle nøtter og frukt&bær, egg, erter, skalldyr. Som jeg VET OM :)

Men trenger tips til gode middager. Skal begynne å handle 1-2 ganger i uken bare, for å spare inn og få kontroll på hvor mye penger vi bruker på mat per måned, og da trenger jeg middagstips så jeg kan skrive en oversikt over hva vi skal ha til middag, hver dag... 

Og trenger inspirasjon og forslag, føler bare vi spiser det samma hele tida :o

Anonymkode: 4c222...79f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, jeg er kanskje litt rar, men jeg tror ikke jeg bruker noen av de her tingene i middager, bortsett fra egg i blant.

Anonymkode: 96cd1...8ab

Skrevet

Ikke noe problem og lage nesten all mat uten de ingrediensene du ramser opp! 

Skrevet

Kan du ikke bare bla litt på matprat, div matblogger, oppskriftene på nettsidene til f.eks Rema, Meny o.l.?

Jeg kan ikke huske jeg har brukt noen av de matvarene der til middag siste to ukene....

Men her er noen av måltidene vi har hatt siste tiden

-lasagne med salat og baguetter til (du kan jo gratinere uten lasagneplatene, eller finne noen uten egg)

-kjøttkaker med kokte grønnsaker, poteter og brun saus

-kyllingfilet med ris og salat

-pannekaker

-kokt torsk med poteter, råkost og sandefjordsmør

-grillet svinefilet med ovnsbakte poteter og stekte grønnsaker

-pølser grillet på spyd i bålpannen i hagen

-stekt laks med poteter og grønnsaker

-grandiosa

-taco

-strimlet kylling og salat i pitabrød

-hjemmelagde rundstykker med salatblad, roastbiff og rå løk

-hjemmelaget pytt i panne, riktignok med speilegg til, men det kan du jo bare droppe

Anonymkode: b8d27...70b

Skrevet
7 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Ikke noe problem og lage nesten all mat uten de ingrediensene du ramser opp! 

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, jeg er kanskje litt rar, men jeg tror ikke jeg bruker noen av de her tingene i middager, bortsett fra egg i blant.

Men forslag har dere ikke ;) Eller?

Her er det problem med SITRON i ferdigsauser, SOYA i ferdigmat, og ferdigsauser, det er MAIS i picnicskinke, og maisstivelse i "alt", soya er også i "alt". Spor av soya, spor av egg og spor av nøtter må jeg også holde meg unna. 

Jeg er rett og slett tom for idéer og føler vi spiser det samme hele tiden. Tåler forresten ikke pølser, aner ikke hva det er i det jeg ikke tåler, men blir dårlig. Blir dritkvalm og får feber. 

Men det går liksom hele tiden i enten: 

Laks med poteter (osv)
Wok uten saus
Kyllingsalat
Pizza
Koteletter + tilbehør
Risgrøt..

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bare bla litt på matprat, div matblogger, oppskriftene på nettsidene til f.eks Rema, Meny o.l.?

Jeg kan ikke huske jeg har brukt noen av de matvarene der til middag siste to ukene....

Men her er noen av måltidene vi har hatt siste tiden

-lasagne med salat og baguetter til (du kan jo gratinere uten lasagneplatene, eller finne noen uten egg)

-kjøttkaker med kokte grønnsaker, poteter og brun saus

-kyllingfilet med ris og salat

-pannekaker

-kokt torsk med poteter, råkost og sandefjordsmør

-grillet svinefilet med ovnsbakte poteter og stekte grønnsaker

-pølser grillet på spyd i bålpannen i hagen

-stekt laks med poteter og grønnsaker

-grandiosa

-taco

-strimlet kylling og salat i pitabrød

-hjemmelagde rundstykker med salatblad, roastbiff og rå løk

-hjemmelaget pytt i panne, riktignok med speilegg til, men det kan du jo bare droppe

Anonymkode: b8d27...70b

Jeg lager hjemmelaget lasagne, men reagerer på noe i det. Aner ikke hva. Om det er soltørkede tomater (tåler vanlige tomater)/mugg, eller hva det enn nå er - noe tåler jeg ikke ved det. Hadde samme sausen for noen dager siden og ble dritdårlig. 

Kjøttkaker går an - takk! :) Hater det, men det er jo absolutt dugandes mat!! Og ungene elsker det :D

Pannekaker er ikke middag her :(
Kokt torsk er et sunt forslag - takk
Grilla svinefilet er også et godt forslag - takk... får finne frem grillen ;) ! Står godt gjemt i kjelleren.. laaaangt inne et sted. På tide å børste av støvet

Laks er oppbrukt :(

Grandiosa er det SOYA I, og jeg tåler ikke "krydder", må vite ned i minste detalj hva maten inneholder så kan ikke kjøpe ferdigpizza. Eller ferdigmat i det hele tatt.

Taco går ikke siden jeg ikke tåler lefsene. Kan dog lage selv! Der ga du meg en idé :):D

Kylling i pita var et godt forslag. 

Hjemmelaga pytt i panne kan jeg bruke, men hva bruker du som kjøtt da?? Har pleid å bruke karbonader før i tida, men blir så jævlig kvalm av det. Så vet ikke hva jeg kan bruke istedet, føler det må være storfe. 

Skrevet

Du må jo bare droppe Toro og halvfabrikata hvis du ikke tåler noe av det. Lag mat fra bunnen. 

F.eks:

Shepherd's pie

Chili con carne med ris og salat til

Langtidskokte koteletter med poteter og grønnsaker. 

Hjemmelagde kjøttkaker med brun saus (lag den selv, er ikke så vanskelig) 

Lammestek med sjysaus og rotgrønnsaker 

Fiskegrateng (Hjemmelaget selvsagt) 

Du må kanskje bare bli mer vant og tryggere på å lage mat helt fra bunnen. Det trenger ikke være noen heksekunst. 

Skrevet
1 minutt siden, TPK skrev:

Du må jo bare droppe Toro og halvfabrikata hvis du ikke tåler noe av det. Lag mat fra bunnen. 

F.eks:

Shepherd's pie

Chili con carne med ris og salat til

Langtidskokte koteletter med poteter og grønnsaker. 

Hjemmelagde kjøttkaker med brun saus (lag den selv, er ikke så vanskelig) 

Lammestek med sjysaus og rotgrønnsaker 

Fiskegrateng (Hjemmelaget selvsagt) 

Du må kanskje bare bli mer vant og tryggere på å lage mat helt fra bunnen. Det trenger ikke være noen heksekunst. 

JEG LAGER MAT FRA BUNNEN. Hvor skrev jeg at jeg ikke gjør det? Derfor er det enda viktigere for meg å få tips til raske middager, ikke middager der jeg må stå i 1,5-2 timer hver gang, for det orker jeg ikke slik hverdagen og min dårlige helse er. 

Jeg kjøper "aldri" halv/helfabrikata, med noen få unntak. Idag spiste jeg f.eks cheeseburger på McDonalds. Som jeg gjør kanskje 1 gang hver 3. måned. 

Takk for tips! 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

JEG LAGER MAT FRA BUNNEN. Hvor skrev jeg at jeg ikke gjør det? Derfor er det enda viktigere for meg å få tips til raske middager, ikke middager der jeg må stå i 1,5-2 timer hver gang, for det orker jeg ikke slik hverdagen og min dårlige helse er. 

Jeg kjøper "aldri" halv/helfabrikata, med noen få unntak. Idag spiste jeg f.eks cheeseburger på McDonalds. Som jeg gjør kanskje 1 gang hver 3. måned. 

Takk for tips! 

Det står ingenting i HI om at du lager mat fra bunnen 😃 Men det er jo bra, da har du et godt utgangspunkt. Mange av rettene jeg nevner kan lages dagen før eller fryses, og passer fint å lage mye av, så da trenger du ikke lage middag hver dag. Du trenger f.eks bare å koke poteter og grønnsaker. 

Skrevet
2 minutter siden, TPK skrev:

Det står ingenting i HI om at du lager mat fra bunnen 😃 Men det er jo bra, da har du et godt utgangspunkt. Mange av rettene jeg nevner kan lages dagen før eller fryses, og passer fint å lage mye av, så da trenger du ikke lage middag hver dag. Du trenger f.eks bare å koke poteter og grønnsaker. 

Har ikke plass i fryseren, den er fylt opp med kjøtt hehe. Så alt må lages samme dagen :o Eller dagen før, men det blir jo ett fett da.

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men forslag har dere ikke ;) Eller?

Her er det problem med SITRON i ferdigsauser, SOYA i ferdigmat, og ferdigsauser, det er MAIS i picnicskinke, og maisstivelse i "alt", soya er også i "alt". Spor av soya, spor av egg og spor av nøtter må jeg også holde meg unna. 

Jeg er rett og slett tom for idéer og føler vi spiser det samme hele tiden. Tåler forresten ikke pølser, aner ikke hva det er i det jeg ikke tåler, men blir dårlig. Blir dritkvalm og får feber. 

Men det går liksom hele tiden i enten: 

Laks med poteter (osv)
Wok uten saus
Kyllingsalat
Pizza
Koteletter + tilbehør
Risgrøt..

Joda, klart jeg kan komme med forslag, her er noe av de vi har hatt i det siste :) Her spiser vi nesten ikke ferdigmat pga jeg spiser lavkarbo, så her lages det meste fra bunnen av. Saus spiser vi lite av da.

- blomkålgrateng med blomkål, ostesaus, bacon og pølse (pølse kan fint sløyfes) - er ungenes favoritt
- laks i form, med grønnsaker (blomkål, brokkoli og løk), fløte, rømme og ost
- hamburger m/ost og løk (gjerne uten brød). Salat ved siden av
- quesadilla med kylling, løk og paprika. Salat ved siden av
- koteletter med ovnsbakte grønnsaker og søtpotetbåter
- ovnsbakt laks med blomkålmos og søtpotetbåter
- blomkålsuppe
- tynnskåret svinefilet med ovnsbakte grønnsaker og poteter
- fylte squash
- kjøttdeigform med brokkoli, blomkål, løk fløte, creme fraiche, ost og salat ved siden av
- spagetti og kjøttsaus (jeg spiser squashstrimler i  stedet for spagetti)
- lyllinglår med ris og sala
- kyllingform med brokkoli, paprika, løk, cottage cheese, melgjevning og ost på toppen. Serveres med potetstappe

Skrevet

Så uhøflig du er HI! Her får du masse forslag så er det bare surmuling. Makan.

Anonymkode: 2e4af...5de

Skrevet

Vet du det er mye du kan lage fra bunnen av med rene råvarer.

Bolonaise hjemmelaget og lag mye og frys ned, bruk noe av kjøttet du har i fryseren.

Tomatsuppe, blomkålsuppe, løksuppe etc fort gjort uten toro.

Wok kan lages med annen saus enn den tradisjonelle woksausen, vær litt kreativ.

Torsk stekt med rotgrønnsaker, kokte poteter og skysaus det tar den tiden det tar og koke poteter.

Du kan ikke bli sur på svsr når du bare skriver i HI at du ikke tåler en håndfull ting og så skrive etter hvert at det faktisk er snakk om mye mer.

Spagetti og kjøttdeig med hjemmelaget saus.

Man må ikke bruke halv/ helfabrikater i mat. 

Og når allergibildet er så stort som hos deg så på du tilbringe tid på kjøkkenet.

Skrevet

Lapskaus, eventuelt en hurtigvariant lagd på kjøttdeig og lapskausblanding. Kan lages i store porsjoner og fryses ned.

Rotgrønnsaksgrateng og skinke (ikke hermetisk, men ren skinke) eller annet kjøtt.

Hjemmelagde karbonader 

Viltgryte lagd med elg-, hjort eller reinskav. Potetmos er kjempegodt til. Kjapt og godt. 

Kveite med poteter, smør og gulrøtter.

Kyllingfrikassé og ris

Nå går vi også mot den tida på året der nypoteter, dampede grønnsaker, spekeskinke og godt smør eller rømme er kosemat. 

Skrevet
4 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Lapskaus, eventuelt en hurtigvariant lagd på kjøttdeig og lapskausblanding. Kan lages i store porsjoner og fryses ned.

Rotgrønnsaksgrateng og skinke (ikke hermetisk, men ren skinke) eller annet kjøtt.

Hjemmelagde karbonader 

Viltgryte lagd med elg-, hjort eller reinskav. Potetmos er kjempegodt til. Kjapt og godt. 

Kveite med poteter, smør og gulrøtter.

Kyllingfrikassé og ris

Nå går vi også mot den tida på året der nypoteter, dampede grønnsaker, spekeskinke og godt smør eller rømme er kosemat. 

Vil du dele oppskrift på rotgrønnsaksgrateng? Hva mener du med ren skinke?

ikke hi

Skrevet

Jeg tenker at det er lurt å satse på enkel, ren mat laget fra bunnen av. Få, men gode råvarer i hver rett.

- Rent kjøtt og kylling, fisk hvis du tåler.

- Rotgrønnsaker som potet, pastinak, søtpotet, sellerirot, persillerot, gulrot og rødbeter.

- Grønnkål, spisskål, kinakål, hvitkål, rødkål og savoykål, blomkål og brokkoli.

- Ulike salatvsrianter, tomat, paprika, agurk, stangselleri ...

- Meierismør og olivenolje/solsikkeolje til steking.

- Urter, krydder og god kraft/fond, nykvernet pepper og godt salt, honning, samt ulike edikker er et must.

Lag supper med stavmixer, bak grønnsaker i ovnen, bruk grillen, dampkok, bruk wok, lag friske salater

Forslag til middag:

Smørdampet nykål med svinefilet (tar 10 minutter)

Kylling med wokede grønnsaker.

Kutt opp valgfrie rotgrønnsaker/blomkål/broccoli, fres i litt olje/smør med hvitløk og vårløk. Tilsett kraft eller vann+fond og kok mørt. Kjør med stavmixer - ferdig suppe på null tid.

La rotgrønnsaker få en liten runde i mikrobølgeovnen, ha over i ildfast form med litt olje, salt, pepper, honning og ev.krydder. Inn i ovnen. Serveres med kylling.

Kyllingsalat med vinaigrette.

Shakshuka (uten egg) toppet med feta og koriander, servert med couscous. Går kjempefort.

Lykke til 😊

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil du dele oppskrift på rotgrønnsaksgrateng? Hva mener du med ren skinke?

ikke hi

Jeg bruker denne oppskriften, sånn omtrent. Om jeg ikke gidder å skrelle så mange poteter, så blander jeg i litt potetmospulver for at sausen ikke skal bli for vandig. Gurkemeie er forresten veldig godt oppi. 

Med ren skinke så mener jeg ordentlig kjøtt, og ikke noe som mer malt opp og stappet i en hermetikkboks ( og faktisk bare inneholder 60% kjøtt),  f eks bayonneskinke, røkt påskeskinke ol, eller så kan man koke skinkestek om man f eks. ikke tåler eller liker røkaroma, eller bare vil gjøre det selv. 

Skrevet

Du må snu fokuset ditt, Hi, for nå virker det som om du er veldig opptatt og kun ser det du ikke kan spise og utfordringene med det. Du har skrevet her inne før, har du ikke?

Jeg har vært i lignende situasjon, måtte legge kosten helt om. Holdt på å bli sprø. Til slutt satte jeg meg ned og skrev lister over ALT jeg faktisk kunne spise. Skrev f.eks. et ark med proteinkilder (fisk, kjøtt m.m), grønnsaker, pålegg, tilbehør, osv. osv. Alt du ikke tåler, det trenger du ikke fokusere på annet enn at du unngår det. Når du lager maten fra bunnen av så er det ikke noe problem å unngå å fokusere på det - du kan heller velge å fokusere på alt du kan spise. Når du har laget deg slike lister over det du kan spise, da er det også lettere å forholde seg til oppskrifter, prøve seg frem med å bytte ut ingredienser osv.

Snu om tankegangen din, akkurat nå er det den som hemmer deg mer enn noe annet!

Og den fryseren - spis dere ut av den slik at du alltid har plass til å fryse ned ting som er enkle å ta opp. Og selv om du lager mat fra bunnen av så trenger du absolutt ikke bruke 1,5-2 timer på middag daglig. Jeg bruker sjelden mer enn en halvtime med effektiv arbeid, som regel mindre - så kommer ev. koketid i tillegg. Lager også alt fra bunnen, også sauser. Gjør kostholdet til et positivt prosjekt! Selv om du har begrensninger er det så mye god mat du kan lage - og dermed blir også maten noe positivt, det er viktig når man har utfordringer i matveien. Jo mer positivt syn du har på ditt eget kosthold, jo bedre får du det! Jeg har masse begrensninger selv, men velger å ikke tenke særlig på dem, forholder meg istedenfor til det jeg kan spise, prøver ut nye oppskrifter på alternative måter og med alternative ingredienser. Jeg tenker egentlig ikke over at det er mye jeg ikke kan spise... la meg se... kornprodukter, melkeprodukter, soya, linser, tomat, skalldyr, mais, kylling, avokado, noen nøtter og de fleste frø. Så er det en hel rekke ting jeg kun kan spise i moderate mengder en gang iblant, og noen sprøytemidler jeg tydeligvis reagerer på som gjør at jeg må unngå enda noen ting. Men vet du, jeg spiser mer variert enn de fleste andre jeg kjenner, jeg tror jeg koser meg mer med maten også enn mange andre. Fordi jeg velger å fokusere på det jeg har av muligheter fremfor det jeg må unngå. Og jada, innimellom blir jeg også lei av å tenke på mat, men da er det som regel fordi jeg har gått inn i en autopilot hvor jeg bare lager det samme fordi det er enkelt å ikke tenke, ikke være kreativ. Da tar jeg meg sammen og så finner jeg fort tilbake til matgleden igjen :)

Så snu om fokuset ditt!  :)

Anonymkode: aeb3b...b10

Skrevet
17 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg bruker denne oppskriften, sånn omtrent. Om jeg ikke gidder å skrelle så mange poteter, så blander jeg i litt potetmospulver for at sausen ikke skal bli for vandig. Gurkemeie er forresten veldig godt oppi. 

Med ren skinke så mener jeg ordentlig kjøtt, og ikke noe som mer malt opp og stappet i en hermetikkboks ( og faktisk bare inneholder 60% kjøtt),  f eks bayonneskinke, røkt påskeskinke ol, eller så kan man koke skinkestek om man f eks. ikke tåler eller liker røkaroma, eller bare vil gjøre det selv. 

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...