Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Vår datter som ble 15 år i romjulen har til nå i år vært i to 16 års dager hvor det begge gangene har blitt servert alkohol. Ikke i store mengder men velkomst drinker med sprit eller punch med sprit. Jeg liker ikke at det er alkohol allrede på disse bursdagene selv om hun bedyrer at hun ikke har smakt. Det er heller ingen krise om hun smaker men jeg syns standarden settes tidlig her..... Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 00e17...8b0
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vår datter som ble 15 år i romjulen har til nå i år vært i to 16 års dager hvor det begge gangene har blitt servert alkohol. Ikke i store mengder men velkomst drinker med sprit eller punch med sprit. Jeg liker ikke at det er alkohol allrede på disse bursdagene selv om hun bedyrer at hun ikke har smakt. Det er heller ingen krise om hun smaker men jeg syns standarden settes tidlig her..... Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 00e17...8b0 Absolutt IKKE greit! Hadde tatt det opp på et foreldremøte. At man holder seg innenfor norsk lov burde være et minimum. Jeg har selv barn på 17 og 15. Skjønner ikke hva foreldrene tenker med! Det er jo bevist at foreldre som gir barn alkohol får barn som drikker mer. Ikke greit spør du meg! Anonymkode: 4fba2...6a1
Iiiiik Skrevet 12. april 2017 #3 Skrevet 12. april 2017 Det ville ikke jeg likt heller. Tror du det er gjort med foreldrenes samtykke? Hvis du mistenker at det er gjort uten at foreldrene er informert, ville jeg tatt kontakt med foreldrene og informert. Å predike for andre voksne har jeg imidlertid ikke all verdens tro på. Hvis de har tenkt at dette er greit, hører de neppe på en mamma i klassen som sier at det ikke er det. Ville gjort jobben med mitt eget barn da, og minnet henne om at du ikke vil at hun drikker. Går eventuelt an å be lærer om å ha teamet som diskusjon på foreldremøte, for å synliggjøre at ikke alle er enige i det noen har valgt.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #4 Skrevet 12. april 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vår datter som ble 15 år i romjulen har til nå i år vært i to 16 års dager hvor det begge gangene har blitt servert alkohol. Ikke i store mengder men velkomst drinker med sprit eller punch med sprit. Jeg liker ikke at det er alkohol allrede på disse bursdagene selv om hun bedyrer at hun ikke har smakt. Det er heller ingen krise om hun smaker men jeg syns standarden settes tidlig her..... Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 00e17...8b0 helt greit, så lenge de ikke blir overstandige beruset Anonymkode: ced15...231
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 Foreldrene vet ikke det er servert alkohol. Hun ene vet jeg har en større bror. Kanskje han er "synderen". Jeg nevnte for vår datter at jeg hadde lyst å ta dette opp men da blånektet hun for hun ville ikke være den med en mamma som sladrer. Skjønner jo det og da. Ikke lett dette. HI Anonymkode: 00e17...8b0
Lolitalolita Skrevet 12. april 2017 #6 Skrevet 12. april 2017 Jeg hadde tatt det opp med foreldrene. Ei venninne av meg skulle ha en liten 16årsfest hjemme. Alene. Det ble en ganske stor fest. På en gård. Med traktor. Selv om huset var rent og slik det var da foreldrene reiste, hjalp ikke det når ikke traktoren sto der den sto. Barn og alkohol er aldri noen god idé! Jeg kunne også tatt en telefon til politiet for å høre hvordan jeg burde gå frem. De ønsker å vite om slike ting og kanskje de ville tatt initiativ til å besøke skolen for å fortelle litt om rusmidler. Evt hatt det som ett tema på foreldremøte.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #7 Skrevet 12. april 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Vår datter som ble 15 år i romjulen har til nå i år vært i to 16 års dager hvor det begge gangene har blitt servert alkohol. Ikke i store mengder men velkomst drinker med sprit eller punch med sprit. Jeg liker ikke at det er alkohol allrede på disse bursdagene selv om hun bedyrer at hun ikke har smakt. Det er heller ingen krise om hun smaker men jeg syns standarden settes tidlig her..... Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 00e17...8b0 Hvor gammel var du da du smakte alkohol første gangen? 😆 Anonymkode: df7cd...410
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 De er jo ganske store når de er 16. Til høsten begynner de vel på videregående? Jeg kan ikke se for meg at foreldremøter er stedet å ta opp slike ting lengre da. Er det ikke egentlig bare å være erling på at jo, en del drikker alkohol nå, men du får ikke lov før du blir 18. Vær våkne når hun kommer fra fest og stiller opp som de som bestandig henter. Da får dere ganske god kontroll uten å skade hennes sossiale liv. Anonymkode: a4d1d...c00
Evablaum Skrevet 12. april 2017 #9 Skrevet 12. april 2017 Hva andre velger for sine barn, er helt opp til dem. Du bestemmer om ditt barn skal i disse 16- årsfeiring, og risikere at det er alkoholservering der. Eventuelt snakke med ditt eget barn angående alkohol. På barneskolen kan man prøve seg på litt felles regler for hele klassen, ikke det året barna begynner på videregående...!!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 3 minutter siden, Evablaum skrev: Hva andre velger for sine barn, er helt opp til dem. Du bestemmer om ditt barn skal i disse 16- årsfeiring, og risikere at det er alkoholservering der. Eventuelt snakke med ditt eget barn angående alkohol. På barneskolen kan man prøve seg på litt felles regler for hele klassen, ikke det året barna begynner på videregående...!! Nei. Hva andre velger for sine barn er ikke helt opp til dem. Foreldre må forholde seg til norsk lov. Og det er heller ikke innafor å servere alkohol til alle barnas venner. Så jo, foreldremøtet er stedet å ta det opp. Og framover hadde jeg ringt foreldrene før hvert selskap for å "prate litt" og høre hvordan selskap de har tenkt seg, så jeg kunne fått noen tanker om hvilket forhold de hadde til alkohol. Anonymkode: bf50d...b05
Evablaum Skrevet 12. april 2017 #11 Skrevet 12. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Hva andre velger for sine barn er ikke helt opp til dem. Foreldre må forholde seg til norsk lov. Og det er heller ikke innafor å servere alkohol til alle barnas venner. Så jo, foreldremøtet er stedet å ta det opp. Og framover hadde jeg ringt foreldrene før hvert selskap for å "prate litt" og høre hvordan selskap de har tenkt seg, så jeg kunne fått noen tanker om hvilket forhold de hadde til alkohol. Anonymkode: bf50d...b05 Stakkars dine barn.....
frk Nilsen Skrevet 12. april 2017 #12 Skrevet 12. april 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene vet ikke det er servert alkohol. Hun ene vet jeg har en større bror. Kanskje han er "synderen". Jeg nevnte for vår datter at jeg hadde lyst å ta dette opp men da blånektet hun for hun ville ikke være den med en mamma som sladrer. Skjønner jo det og da. Ikke lett dette. HI Anonymkode: 00e17...8b0 Det å ta en prat med foreldrene synes jeg du skal gjøre, de bør absolutt få vite hva barna driver med. Du må bare være kjip av og til som mamma. Jeg ville ha likt å vite om mine barn serverte alkohol bak ryggen min.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #13 Skrevet 12. april 2017 Her i huset så er slikt ikke greit. Hadde jeg fått høre det hadde skjedd hadde ingen fått lov å ha bursdagsfest her uten voksne tilstede. Enn så lenge har det gått veldig greit, 20åringen har jeg sett drikke en cider siden hun ble myndig. Det var vel dagen etter hun kunne kjøpe selv, så det var bar for at jeg kan drikke virket det som. Hun andre på 16 vis null interesse for slikt, hun syns alkohol bar er teit og bortkasta penger. (Vi får håpe den holdningen varer) De to minste kan det bli spennende med, de tror jeg er litt anderledes. Hun ene kan jeg finne i skapet der vi har litt drikkevarr når hun vasker. Alle flaskene må da støvtørkes og luktes på. Hun syns det lukter såååååå godt. Hun fikk smake på akevitt eller noe annet vondt vi hadde, i håp om at ting ikke skulle lukte såååå godt. Det smakte æsj og atter æsj, men det luktet forttt såååå godt. Får jeg mistanke om at hun drikker ettrhvert så får vi plutselig besøk av en bekjent av meg. Tidligere rusmissbruker og alkoholiker, så han har lovet å banke litt vett i ungene om det skulle trengs. Verdens herligste mann nå, men han har fått erfare alle baksidene ved begge deler. Så da får vi skremme de litt så de venter til de er myndige hvertfall. Jeg er ikke så naiv og ikke tror de drikker før de er myndige, men de skal vite jeg ikke syns det er greit. Hu eldste vet jeg drakk litt før hun ble myndig, men det var mengde: smake. Har unger som ikke tenker så nøye igjennom hvem som er i rommet før de prater. Så fikk hør noen skryte historier om hva hun hadde smakt på, men alt hun hadde smakt på var æsj. Så glad for at alt var æsj og at brus var best. Nå vet ungene også at vi ikke kommer til å ha noen symptati med de om de drikker, har de dagen derpå så får de klare så og selv. Og ingen får klage på noe, for vil de minst bråke så får de lov å bråke, vil vi støvsug eller bruke motorsaga gjør vi det med stor glede. (Den fungerte på meg og min søster. Min mor hadde så stort smil når hun sa det at vi ikke skulle la henne få den gleden. Den fikk hun ikke, først gang vi begge kom sjanglende hjem var vi begge myndige så da syns hun ikke at hun kunne. Hun var litt skuffet har hun sagt i ettertid, for vi var på bester med mye alkohol men vi drakk lite. Jeg smakt p det meste, men de fire ciderene min søster kjøpt til meg når jeg ble 16år drakk hun opp noen år etter. De hadde vært med på mange fester, men kom like hele hjem) Anonymkode: 425ae...489
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #14 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei. Hva andre velger for sine barn er ikke helt opp til dem. Foreldre må forholde seg til norsk lov. Og det er heller ikke innafor å servere alkohol til alle barnas venner. Så jo, foreldremøtet er stedet å ta det opp. Og framover hadde jeg ringt foreldrene før hvert selskap for å "prate litt" og høre hvordan selskap de har tenkt seg, så jeg kunne fått noen tanker om hvilket forhold de hadde til alkohol. Anonymkode: bf50d...b05 Og der sørger du iallfall for at dine barn aldri blir invitert på fest igjen De begynner dessverre å drikke litt rundt den alderen. Uansett om vi vil eller ikke. Og da er det opp til hver og en og hvordan de er oppdratt om de vil smake, drikke litt eller ta helt av. Å bli psyko-mamma hjelper ingenting. Mine er ikke 16 ennå, men nærmer seg. Når den tid kommer vil jeg mye heller at de skal fortsette å være åpne og fortelle hva som skjer der de er fremfor å skjule og lyve. Så forteller de om andre som har smakt lager jeg ikke noe stor scene ut av det så lenge det var under greie forhold. Anonymkode: 33667...50a
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #15 Skrevet 12. april 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og der sørger du iallfall for at dine barn aldri blir invitert på fest igjen De begynner dessverre å drikke litt rundt den alderen. Uansett om vi vil eller ikke. Og da er det opp til hver og en og hvordan de er oppdratt om de vil smake, drikke litt eller ta helt av. Å bli psyko-mamma hjelper ingenting. Mine er ikke 16 ennå, men nærmer seg. Når den tid kommer vil jeg mye heller at de skal fortsette å være åpne og fortelle hva som skjer der de er fremfor å skjule og lyve. Så forteller de om andre som har smakt lager jeg ikke noe stor scene ut av det så lenge det var under greie forhold. Anonymkode: 33667...50a Man er ikke "psyko" fordi man ikke tolererer at 16 år gamle barn drikker alkohol! Hallo!?!?! Det er ulovlig! Anonymkode: 4fba2...6a1
Evablaum Skrevet 12. april 2017 #16 Skrevet 12. april 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man er ikke "psyko" fordi man ikke tolererer at 16 år gamle barn drikker alkohol! Hallo!?!?! Det er ulovlig! Anonymkode: 4fba2...6a1 Haaa lloooo! Vi må ringe politiet!! Det er jo ulovlig! En anmeldelse er på sin plass!!!! Og de må dømmes i retten. Hardt!!!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #17 Skrevet 12. april 2017 12 minutter siden, Evablaum skrev: Haaa lloooo! Vi må ringe politiet!! Det er jo ulovlig! En anmeldelse er på sin plass!!!! Og de må dømmes i retten. Hardt!!! Har du alltid et så lemfeldig forhold til dine barns sikkerhet og aktiviteter? Anonymkode: d9087...ba5
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #18 Skrevet 12. april 2017 7 timer siden, Lolitalolita skrev: Jeg hadde tatt det opp med foreldrene. Ei venninne av meg skulle ha en liten 16årsfest hjemme. Alene. Det ble en ganske stor fest. På en gård. Med traktor. Selv om huset var rent og slik det var da foreldrene reiste, hjalp ikke det når ikke traktoren sto der den sto. Dette er grunnen til at jeg ikke gidder arrangere hjemmefest lenger, alltid en full venninne som skal stikke av med traktoren min! Anonymkode: 89aee...f34
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #19 Skrevet 12. april 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er grunnen til at jeg ikke gidder arrangere hjemmefest lenger, alltid en full venninne som skal stikke av med traktoren min! Anonymkode: 89aee...f34 Anonymkode: 090c5...05d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2017 #20 Skrevet 12. april 2017 Jeg hadde absolutt ikke likt at min 15-16-åring ble servert alkohol, og hadde noen fått det hjemme hos oss ville jeg satt stor pris på å få beskjed om det. Anonymkode: 2ea63...b75
MammantilNurket Skrevet 13. april 2017 #21 Skrevet 13. april 2017 Ikke ok i det hele tatt. Det er 18-årsgrense på alkohol i Norge, og det er forbudt å forsyne personer som er under 18 år med alkohol. Jeg foreslår at du tar kontakt med skolen og ber dem kalle inn til foreldremøte. Er du heldig får de med seg utekontakt, politi og helsesøster.
Evablaum Skrevet 13. april 2017 #22 Skrevet 13. april 2017 På 12.4.2017 den 19.00, Anonym bruker skrev: Har du alltid et så lemfeldig forhold til dine barns sikkerhet og aktiviteter? Anonymkode: d9087...ba5 Mine barn har jeg under kontroll. Det er andre sine barns forhold til alkohol jeg driter i!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå