Gå til innhold

Lei av å krangle med 6 åringen😭

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 6 år som alltid har vært aktiv.De siste par årene har hun begynt å bli frekk i munnen(bare hjemme) og svarer meg oppstanasi...hun hører ikke etter hva jeg sier.Tar jeg henne i armen når jeg skal geleide henne inn på rommet hyyyyyyler hun og er såå dramatisk.." du kliper meg!du slår meg!au au au slemme mamma".osv....det får konsekvenser om hun oppfører seg dårlig(fratatt ipad/ikke lov å gå ut o.l.)men jeg klarer ikke helt å snu dette.Hun har ei lillesøster på 3 år og hun er HELT motsatt.Hun kan jeg "smøre på skiva".Jeg tror kanskje hun er litt sjalu enda...har henne med på ting uten lillesøster, men det er kortvarig virkning.Noen gode tips?😩

Anonymkode: 0af55...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ei jente på 6 år som alltid har vært aktiv.De siste par årene har hun begynt å bli frekk i munnen(bare hjemme) og svarer meg oppstanasi...hun hører ikke etter hva jeg sier.Tar jeg henne i armen når jeg skal geleide henne inn på rommet hyyyyyyler hun og er såå dramatisk.." du kliper meg!du slår meg!au au au slemme mamma".osv....det får konsekvenser om hun oppfører seg dårlig(fratatt ipad/ikke lov å gå ut o.l.)men jeg klarer ikke helt å snu dette.Hun har ei lillesøster på 3 år og hun er HELT motsatt.Hun kan jeg "smøre på skiva".Jeg tror kanskje hun er litt sjalu enda...har henne med på ting uten lillesøster, men det er kortvarig virkning.Noen gode tips?😩

Ikke gå inn i diskusjoner.

Når hun hyler at du klyper og slår, så sett deg ned på huk, få øyenkontakt og si rolig men bestemt at nei, jeg klyper ikke - men jeg holder fast, for nå skal du inn på rommet, og det bestemmer mamma! 

Anonymkode: 5e88d...539

Skrevet

Jeg har prøvd og da bare geiper og svarer hun meg dårlig...akkurat som en tenåring i trass😭

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har prøvd og da bare geiper og svarer hun meg dårlig...akkurat som en tenåring i trass😭

Det ignorerer du selvsagt. Eller avfeier det med "slik svarer man ikke." Og gjennomfører det du har tenkt.

Anonymkode: 5e88d...539

Skrevet

Ikke diskuter med henne når hun er i det humøret. Vent til fredstid og ta dialogen med henne da. Igjen og igjen. Helt til det virker. 

Anonymkode: bbe01...653

Skrevet

Ikke diskuter med et barn som har gått inn i trasse-og-hyle-og-krangle-modus. Ignorer protester og stygg språkbruk, og gjennomfør det du har tenkt å gjennomføre. 

Sats på å bygge en god og solid relasjon til henne i fredstid. Lek med henne, og la henne styre leken. Tilbring tid sammen med henne, og vis henne at du setter pris på å gjøre det. La henne få alenetid med deg, selv om det der og da kan se ut som om hun ikke setter pris på det.

Vær et godt eksempel for henne ved at du ikke bruker stygt språk, kaller henne eller andre stygge ting. Vis henne hvordan man kan takle sinne og frustrasjon på akseptable måter. 

Skrevet

Les De utrolige årene 🙂

Anonymkode: a61c1...d36

Skrevet

Sten barnet inne på rommet til det kan oppføre seg

Anonymkode: b1825...22e

Skrevet

Takk for svar☺️Føler ikke det er noe god dialog mellom oss lengre😕Jeg føler jeg går rundt hele dagen å er sur på henne og vil egentlig bare ha en pause fra henne(uff det var stygt sagt, men jeg føler det blir aaalt for mye mas og stygge svar fra henne...)jeg mister lysten på å gjøre noe med henne når hun er slik

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar☺️Føler ikke det er noe god dialog mellom oss lengre😕Jeg føler jeg går rundt hele dagen å er sur på henne og vil egentlig bare ha en pause fra henne(uff det var stygt sagt, men jeg føler det blir aaalt for mye mas og stygge svar fra henne...)jeg mister lysten på å gjøre noe med henne når hun er slik

Det er du som må snu mønsteret, ikke 6 åringen. Hun merker selvfølgelig at du ikke vil gjøre noe med henne. Du er sur på henne, hun speiler DEG. Du må endre deg selv før du kan endre henne. 

Har du hørt om oppmerksomhetsprinsippet? Det handler om å se og å bli sett. Ros, ros, ros, den minste lille ting. Lek 10 min hver dag. Når du vil ha henne til å gjøre noe, skal du ikke bruke ordet kan. Anbefaler deg De utrolige årene. Den kan lære deg mye.

Anonymkode: a61c1...d36

Skrevet

Obsternasig, ev. obstanasig. Det har ingenting med «opp» å gjøre. 

Mitt råd er at man diskuterer ikke med barn. I barns verden bestemmer de voksne. Ignorer trass og negativ atferd, ros positiv atferd i rikt monn.

Anonymkode: d4670...ece

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, det er tøft når det blir sånn. Samtidig får jeg lyst til å være streng med deg. Det er du som er voksen, det er ditt ansvar å kontrollere dine egne følelser og være en god mamma for henne. Du kan ikke gå rundt hele dagen og være sur på henne, det merker hun selvfølgelig. Barn er som regel mer her-og-nå, altså er de ferdige med forrige situasjon da den var slutt. Så når hun kommer ut av sinnet sitt, og du fortsatt er sur, er det for henne du som skaper den dårlige stemningen. Du må sørge for å skape et fundament av gode opplevelser dere kan stå på i stormene. Hvis du ikke klarer dette selv, må du oppsøke hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...