Gå til innhold

Jeg vil ikke reise på ferie med stebarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner mer og mer på behovet for å bare være meg og mine tre barn. De er omtenksomme, hjelpsomme, snille med hverandre, kan leke sammen i timesvis etc. Å reise med dem er veldig enkelt, selv om det yngste barnet har spesielle behov. 

Så er det de to stebarna. De er ganske negative, vil ikke ut,vil ikke ditt eller datt. De er ikke omtenksomme mot hverandre og tenker mest på seg selv. Man kan ikke be den ene hente noe eller passe på søsteren sin litt. Man må hauke over dem hvert sekund, for de vet liksom ikke hva som er riktig og galt. Også er det fryktelig urettferdig om én må hjelpe til med noe. Og så sitter de med nesa i nettbrettet hvert ledige minutt. Om vi holder på å pakke, og alle skal pakke sitt, så sitter de plutselig med nettbrett i stedet om vi ikke passer på. For eksempel. 

Jeg har virkelig ikke lyst til å reise alle sammen på ferie. Jeg må bruke innmari mye tid og energi på stebarna, og får lite tid til egne barn. Et av mine barn har til og med kommentert det. At det er så slitsomt å reise med dem, for de må passes på hele tiden. Det er også vanskelig å ta hensyn til mitt yngste barn når vi er alle. 

Jeg er glad i stebarna og gjør mye for dem i hverdagen, men jeg kjenner virkelig at jeg ønsker å reise på ferie hver for oss. Problemet er bare å formidle det. Ville du forstått det om samboeren din ville reise bare med egne barn? 

Anonymkode: d3767...fcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Del dere opp! 

Få far til å legge det frem som et gode, han og dem tur! 

Anonymkode: 42fb5...1b1

Skrevet

Kanskje dere kan gjøre begge deler? f.eks en uke der du reiser med dine barn og han med sine, pluss én uke der dere reiser alle sammen?

Anonymkode: 02dcc...0c8

Skrevet

Hadde nok ikke tatt hovedferiene med stebarn om det er slik du beskriver. Jeg synes uansett det er viktig for familielivet å også feriere sammen. 

Anonymkode: 5d747...575

Skrevet

De fleste lappeteppefamiliene jeg kjenner gjør begge deler 

Akkurat nå er jeg på ferie sammen med søsteren min og hennes barn. Mannen hennes er et helt annet sted med sine barn. 

Man må ikke alltid være sammen hele gjengen, og alle barn trenger alenetid med sine foreldre. 

Selvfølgelig må dere reise alle av og til også, for å knytte bånd, dele opplevelser og ha det fint sammen, men ikke hver gang 

Anonymkode: 59680...cd9

Skrevet

Ville definitivt tatt hovedferien med bare mine. Det er dine barn du har foreldreansvaret for, og når du ser at du bruker så mye tid/krefter på stebarna at det går utover dine egne, synes jeg til og med du har et ansvar for å tilrettelegge så du får ivaretatt dine på en bedre måte. Et alternativ er å få din samboer mer på banen når det gjelder egne barn. Ut fra din beskrivelse høres det ikke ut som han deltar aktivt nok i verken å oppdra eller å aktivisere barna sine. Kjenner det godt igjen, for å si det sånn... Ikke vær redd for å stille mer krav til han, tipper at dette over tid vil tære på forholdet uansett hvordan dere organiserer feriene deres.

Når det gjelder hvordan du skal presentere det for mannen, ville jeg brukt en positiv vinkling der jeg fokuserte på at barna vil sette pris på litt egentid med sin forelder - både dine barn og hans barn.

Anonymkode: 8b301...af9

Skrevet

Hvorfor tenker du ikke lenger før du går inn i et forhold med en som har barn? Hvordan hadde du taklet det om han ikke orket å feriere med drittungene dine? 

Anonymkode: de998...76d

Skrevet

håper far velger og gå fra deg, du visste han hadde barn 

Anonymkode: d21fc...505

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tenker du ikke lenger før du går inn i et forhold med en som har barn? Hvordan hadde du taklet det om han ikke orket å feriere med drittungene dine? 

Nå er det vel ikke akkurat hennes barn som er drittungene her?

Anonymkode: db3d7...0a0

Skrevet

Syns det er bemerkelsesverdig at mor sine barn er alltid veloppdratt og aldri noe problem med mens far sine barn alltid er slitsomme. 

Anonymkode: 5fa2a...b05

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En liten overreaksjon eller? 

Forundres stadig over neandertaler-nivået på enkelte her inne. 

Du må lære deg å kommunisere skikkelig kjære deg. 

Du fremstår særdeles toskete med å svare slik du gjør. 

Anonymkode: 5d747...575

Skrevet

Hovedspørsmålet mitt etter å ha lest innlegget ditt, Hi, det er hvor er faren til disse barna når dere er på ferie? Hva mener han om at barna hans stadig forsinker familien? Hva gjør han for å endre barnas vaner og holdninger?

Slik du beskriver situasjonen så får jeg en følelse av at far bare er et usynlig og uhørbart spøkelse i familien som ikke tar noe ansvar.

Så - hva sier far om situasjonen, og hva har dere sammen blitt enige om å gjøre for å endre oppførselen til hans barn?

Anonymkode: e9725...15a

Skrevet

Hvis dere har to barn som ikke oppfører seg som dere mener de bør må dere jo gjøre noe med hvordan dere behandler dem i hverdagen. Dere må rett og slett oppdra dem. Meld dere på foreldrekurs eller få annen profesjonell hjelp hvis dere ikke fikser det selv. Dere er en familie og må sørge for at alle barna får en god oppdragelse og lærer hvordan de skal oppføre seg. Stebarn dine har et litt annet utgangspunkt og litt andre utfordringer enn dine biologiske. Dere må likevel stå i oppdragerjobben og ikke bare godta at de er "sån eller slik".

Anonymkode: 8b8ae...ebe

Skrevet

Jeg syntes heller dere må oppdra barna og ha samme grenser for alle. Er jo for ille om du ikke føler dere kan dra på ferie allesammen Pga dette. Om dette hadde vært dine biologiske barn, hadde det da føltes naturlig å dele dere opp? Hvis ikke hadde jeg tatt en prat med pappaen og sørget for å kjøre ett hardt løp frem til oppførselen er den man ønsker. I mine øyne er det ganske hårreisende å ikke sette ned foten for barn sin uønskede oppførsel i den forstand at man ønsker å dra på sin egen ferie.

Skrevet

Hvor gamle er barna? Gjør dere noe alle barna liker. Er det Syden eller annen ferie dere skal på.

Huker når jeg var 15år og var med min mor, stefar og halvsøsken til Danmark, det var dritt kjedelig, Legoland, sommerland og en slags dyrepark vi kjørte gjennom.

Anonymkode: 6239a...e28

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er bemerkelsesverdig at mor sine barn er alltid veloppdratt og aldri noe problem med mens far sine barn alltid er slitsomme. 

Anonymkode: 5fa2a...b05

Påfallende det der 😂 Tenker nok mor er rimelig blind når det kommer til egne unger, og ekstremt kritisk når det gjelder stebarna. Klassisk!

Skrevet

Hvor gamle er de? Er de gamle nok til å ta ansvar for pakkingen selv ville jeg ikke brydd meg.

Min egen " drittunge" lærte den leksen da hun var 14 år og vi skulle til Syden. Hun fikk beskjed god tid i forveien om å pakke,ble minnet på det et par ganger,men gjorde det ikke før vi sto på farta på vei til flyplassen.

Hun hadde selvfølgelig glemt halvparten av hva hun skulle ha med seg, og forsøkte seg på sure miner. Da fikk hun klar melding om å holde munn, klare seg med det hun hadde, eller holde seg på rommet hele ferien.

Er de gamle nok til å ta ansvar får de ta konsekvensene også.

Anonymkode: 38441...dd7

Skrevet

Ser noen over her snakker om å oppdra barna likt. Det er en god ide i utgangspunktet, men himla vanskelig i praksis når ungene har to hjem. Vi har samme problemet her og etter å ha prøvd alt, inkludert foreldrekurs for mor, far og meg så vi kunne ha felles fremgangsmåte har jeg gitt opp. Mor mener barnet skal dyrke sin frie vilje, mens jeg og far mener en 5-åring skal gjøre som vi sier (kort forklart). Etter masse styr er det nå håpløst å ha henne i hus da hun går løs på mindre søsken og stikker av på nattestid så jeg har nå gitt beskjed at jeg ikke tar med henne på noe ferie før vi klarer å kontrollere henne med hensyn til alles sikkerhet. Så da får jeg bare være en møkka-stemor i andres øyne. 

Anonymkode: 45078...45c

Skrevet

Jeg skal på hyttetur med kjæresten i påsken.

Ble til at min eldste sønn blir med. Sa ifra til kjæresten så han visste. Han ble nesten sur, at barna blir med er en selvfølge for han.

Er så glad jeg traff denne mannen vi har så like holdninger og er fra to vidt forskjellige kulturer.

Anonymkode: 3fc8e...9c1

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna? Gjør dere noe alle barna liker. Er det Syden eller annen ferie dere skal på.

Huker når jeg var 15år og var med min mor, stefar og halvsøsken til Danmark, det var dritt kjedelig, Legoland, sommerland og en slags dyrepark vi kjørte gjennom.

Anonymkode: 6239a...e28

Stakkars deg 😳

Legoland, sommerland, og dyrepark! For en pine! At de ikke kunne ta mer hensyn til deg? 😳

Husker på den alderen det, var i syden med min mor og far, strand og dækelskap! Kunne jo vært hjemme å hengt på svabergene med gjengen. Andre kjipe ting vi gjorde var å dra på båttur. Jeg og gæmlisene. 😡

Vel, nå er jeg voksen og tenker heldigvis annerledes om den saken. Det var fine familieturer 👏👏👏

Anonymkode: 42fb5...1b1

Skrevet

Skulle ikke du gå fra denne mannen hi.

Det er vel du som har skrevet her om han og ungene gang på gnag?

Det skjer ikke noe før du selv bryter.

Anonymkode: 48cee...6a7

Skrevet

Jeg har barn fra tidligere og bare tanken på at mannen min skulle foreslått ferie uten henne er helt fjern for oss begge! Hun er ganske pre-teen og uspiselig til tider, og han blir frustrert og lei (det gjør jeg og) men han ville aldri i sin villeste fantasi foreslått og latt hun være hos faren sin mens vi tok med de andre på ferie . 

Anonymkode: e4292...cee

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Påfallende det der 😂 Tenker nok mor er rimelig blind når det kommer til egne unger, og ekstremt kritisk når det gjelder stebarna. Klassisk!

Eller kan det være litt sånn at en del menn overlater ansvaret for ungene sine til sin nye partner? At de har vært sirkuspappa siden bruddet med barnas mor, så barna er vant til at hos pappa er det bare Grandiosa og iPad og ingen regler?

Sier ikke at det alltid er sånn, men dette er nok iallfall like vanlig som at stemor har noe imot ungene fordi de ikke er hennes.

Anonymkode: 8b301...af9

Skrevet

Det som er trist er jo at du er mest glad i dine, og han er mer glad i sine enn i både deg og dine. Så ved at du setter dette ultimatumet vil han, om han er en tufs godta det. Eller han drar det samme kortet tilbake til deg. HAN vil på ferie med SINE og ikke DINE.

Det å reise hver for dere høres utrolig rart ut i mine ører. Jeg har også en lappeteppefamilie, men her er det alle eller ingen

Jeg har vært i hans situasjon, og det gikk ikke bra. Selv om han godtar dette vil han ikke ha det godt inni seg, og det ødelegger forholdet deres. 

Skrevet

Det er vel en ærlig og grei sak, men da har du heller ingen rett på deres far! Reis hver for dere og dra heller kun du og mannen på en ferie i tillegg, da behandles barna likt, noe jeg tror er uhyrlig viktig i slike lappeteppefoehold som dere har skapt dere

Anonymkode: d6a7e...449

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...