Gå til innhold

Kommer alle ut fra Bup med en diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

? De som blir henvist såklart.. .

Anonymkode: a92cf...e2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tviler jeg sterkt på.Tror ofte foreldre " leiter" etter en diagnose som kan passe for å forklare hvorfor barnet oppfører seg så dårlig.Har selv ett barn som utagerer mye i barnehagen og som har ett forferdelig ordbruk der.Da begynte jeg også å lete etter en forklaring på hvorfor han oppfører seg som han gjør.Så jeg fant en diagnose som passer på en del ting med sønnen min.Barnehagen mener at det ikke er noe diagnose,at det bare er jeg som så gjerne vil finne en forklaring på atferden hans at jeg dermed har lest meg frem til noe som passer delvis på sønnen min.

Anonymkode: bcc75...5b1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det tviler jeg sterkt på.Tror ofte foreldre " leiter" etter en diagnose som kan passe for å forklare hvorfor barnet oppfører seg så dårlig.Har selv ett barn som utagerer mye i barnehagen og som har ett forferdelig ordbruk der.Da begynte jeg også å lete etter en forklaring på hvorfor han oppfører seg som han gjør.Så jeg fant en diagnose som passer på en del ting med sønnen min.Barnehagen mener at det ikke er noe diagnose,at det bare er jeg som så gjerne vil finne en forklaring på atferden hans at jeg dermed har lest meg frem til noe som passer delvis på sønnen min.

Anonymkode: bcc75...5b1

Men det vet jo ikke barnehagen noe om? 

Anonymkode: bbe88...163

Skrevet

Nei ,behøver ikke få en diganose.  Kan finne "problemer" som ikke er store nok til å få en diganose. Og så må alle gjenom syn og hørsel sjekk kan finne problem der å.

Skrevet

Nei absolutt ikke vi ble henvist fordi vi ønsket å utsette skole start på en gutt født i slutten av desember. Han er i tillegg liten av vekst og vi anså han som ikke klar. Forferdelig urettferdig for han å begynne i en klasse der det skiller to dager, for at andre skall være ett år eldre. Hun damen tok testen og innkalte til møte der hun slo fast at han lå helt gjennomsnittlig midt på treet dårlig i noe og bra på noe. Og at det da var opp til oss om vi ønsker utsatt skole start eller ikke. Hun noterte at vi ønsket det og vel det var det. Siden har vi ikke hatt noe med de å gjøre. Guttenvår trives nå i første klasse og vi er glade for at vi ventet. 

Anonymkode: f193b...d72

Skrevet

Bare de som faktisk har en diagnose, får vi anta. BUP tjener ikke akkurat mer penger ved å dikte opp diagnoser til friske barn... 

Anonymkode: 75483...781

Skrevet

Vi har motsatt problem, vi har hatt 2 runder på BUP. Begge gangene, har de kommet fram til at barnet høyst sannsynlig har ADHD, men de vil ikke gi oss diagnosen. Siste runden slet barnet med sterk depresjon, og angst, hadde ikke vært en dag på skolen på 4 mnd. Da fikk vi ikke gå på BUP mer, for jeg kunne hjelpe barnet mente de. Og de mente barnet var velfungerende. Hvordan de kan mene et barn, som ikke kommer seg på skole, eller ut. Er velfungerende fatter jeg ikke. Vi har klaget, og søkt oss inn på nytt. Men vi blir bare avist.

Anonymkode: 73a5f...f08

Skrevet

Langt ifra. Vi var hos bup for veiledning fordi jeg har en diagnose som kan by på utfordringer i foreldrerollen. De måtte utrede barnet likevel, for å kunne forsvare å ha ham som pasient. Men de fant ingenting.

Anonymkode: 40703...cce

Skrevet

Nope - ser BUP-rapporter ofte i forbindelse med jobb (og har også en sønn som har blitt utredet - han fikk en diagnose eller to), og langt i fra alle får diagnoser nei. De gjør jo grundige undersøkelser for å se om det er grunnlag for en medisinsk diagnose, men finner de ingenting så kan de jo heller ikke sette noen diagnose :)

Anonymkode: b21c7...1e8

Skrevet

Nei. Jeg ba om utredning av ADHD på gutten min fra han var 4 år. Da han omsider ble henvist som 6-7 åring fikk han ikke diagnosen, men vi ble satt på foreldreveiledning. Hadde en "runde" da han var 11-12 også, men fikk ingen diagnose.

Jeg er fortsatt sikker på at gutten har en diagnose, ikke nødvendigvis ADHD, men at han har noen bokstaver er bombesikkert. Han klarer seg tålelig bra på skolen, er 17 nå,.

Anonymkode: 83384...c8f

Skrevet

Man kan bli henvist til BUP, for å bli utredet for en eventuell diagnose. OM BUP ikke finner noen diagnose å gi barnet, avsluttes behandlingen i BUP, og barnet kan ikke komme til behandling. For å kunne starte en annen behandling enn "utredning" (noe som egentlig ikke er behandling), må barna i BUP desverre ha en diagnose.

Noe som også gjør det vanskelig, ettersom mange av utredningsverktøyene som brukes idag, ikke er tilpasset yngre barn, men ungdommer/voksne. Feks for å få diagnosen PSTD, barn vil mest sannsynligvis enda få diagnosen ADHD, fordi uttrykket i begge tilfellene kan være veldig likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...