Gå til innhold

Hvordan forstå 6åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dette er en vanskelig situasjon. Vi er to samboere. Jeg har et barn fra før, og vi har nå fått barn sammen. 

Etter barnet kom, har mitt barn, som er hos oss litt mer enn annenhver helg, begynt å oppføre seg spydig mot samboeren min. Det kan være ting som "hvorfor stirrer du så slemt på meg?" eller "du brant meg med hårføneren med vilje". Ovenfor alle andre er hen verdens søteste, men ovenfor sambo er hun utspekulert og utprøvende.

Hvordan kan vi løse situasjonen, hvordan kan man få vite hvorfor hen egentlig gjør dette og er det noen måte å gjøre deres forhold mer positivt?

Bare for å ha det på det rene: Samboeren min er ikke slem med barnet mitt.

Anonymkode: e269b...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som hun er sjalu på samboeren din. Samboeren har sikkert tatt seg mest av den nye babyen etter at den kom, noe som er forståelig. Derfor tester barnet ut grensene, eks er hun mer glad i babyen enn i meg? Kanskje jeg får mer oppmerksomhet hos pappa hvis jeg sier at hun er slem og lignende.

Kanskje de kan gjøre positive ting sammen mens du tar deg av babyen. Eks spille brettspill, dra å handle, sykle tur, gå på stranda, vise barnet at hun er storesøster og at hun setter pris på det.

Anonymkode: 9af1d...c5d

Skrevet

Hun høres sint og usikker ut. Vil ha ubetinget kjærlighet fra dere. Vil få bekreftet at den nye babyen ikke tar hennes plass, at dere elsker henne like mye som babyen. Hun har kanskje sorg fordi hun er skilsmissebarn..... pøs på med kjærlighet, men sett også grenser for hva dere tillater at hun sier, avkreft hennes mistanker som ikke stemmer. Hun prøver å strekke strikken til din samboer.... 

Anonymkode: 2b9f1...864

Skrevet

Min stedatter var slik mot meg da jeg fikk barn med hennes far. 

Hun er en fornuftig jente som er lett å prate med. Jeg pratet og pratet med henne. Gav henne oppmerksomhet og hver gang hun påsto jeg hadde gjort noe så tok jeg meg tid til å løse problemet. Jeg gjorde det også klart at å lyve var ikke ok, MEN at hun hadde lov å føle det hun følte. Vi ble enige om et eget kodeord, når hun sa dette så skulle jeg gi henne tid slik at vi kunne prate sammen. 

Noen ganger lurte hun bare på om jeg fortsatt likte henne, andre ganger hadde hun "glemt" hva hun lurte på. 

Hun var veldig opptatt av at jeg var mer glad i eget barn for det er alle mammaer. Et skikkelig vanskelig tema som jeg måtte tenke lenge på før jeg svarte. 

Jeg tenker at barnet ditt er såpass stor at dere kan prate skikkelig med henne. Tenk over hva dere vil si før samtalen. Ta den når babyen sover, ta henne på fanget og sørg for at hun føler at hun fortsatt er deres spesielle jente. Ingeting er forandret i hva dere føler for henne. Ta også opp at i stede for å si slike ting (som er dumt å si når det ikke er sant) så kan hun heller si "nå trenger jeg oppmerksomhet" eller som jeg gjorde, valgte et kodeord for at hun trengte en klem og å prate. Det hemmelige kodeordet var litt stas syntes hun. For lillesøster kunne jo ikke prate så DETTE forsto hun ikke. 

Anonymkode: ead44...b2c

Skrevet

Hun er sikkert sjalu.

Men jeg ville likevel ikke gått inn på å begynne å "forstå" utsagn som "du brant meg med vilje". Det hadde faktisk vært nok til å sette igang et større jordskjelv her. Ingen får lov å juge på andre at de skader dem uten at det er sant! 

Anonymkode: 7ce11...afe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...