Gå til innhold

Boktips til en som har lest "alt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glad i krim og historiske romaner. Liker ikke typiske jente-bøker ala Fiftyshades og et helt halvt år. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest bøkene til Johan Theorin fra Öland? Både litt historisk og krim. 

Anonymkode: 2f317...290

Skrevet

Om du har lest "alt" så anbefaler jeg kindle app og Amazon. Der kan du lete opp tusenvis av gratis bøker. Riktig nok av svært varierende kvalitet men om du leser for underholdningen sin skyld så dukker der opp lysglimt innimellom 🤣

Skrevet

Bøkene til Cecilie Enger eller Bergljot Hobæk Haff.

Alice Hoffman, amerikansk forfatter som skriver magisk.

Skrevet

Ken Follett skriver mye bra, anbefaler spesielt Stormenes tid, I all evighet og triologien Kjempenes fall, vinter over verden og På grensen til evigheten. 

Skrevet
2 minutter siden, GeeGee skrev:

Ken Follett skriver mye bra, anbefaler spesielt Stormenes tid, I all evighet og triologien Kjempenes fall, vinter over verden og På grensen til evigheten. 

Det er mine favorittbøker;) 

Skrevet

Historisk drama, den 8 bind store «Sagaen om Ulfsætta» av Knut Hauge. Gamle bøker, med et herlig gammelmodig språk. Har du lest «alt» av Anne Karin Elstad også? Bøkene om Julie synes jeg er gode. 

Videre bør du lese Gunnar Staalesens 1900-tallstrilogi 1900 Morgenrød, 1950 High Noon og 1999 Aftensang. Flotte tidsbilder fra Bergen og en krimgåte som knapt lot seg løse. 

Anonymkode: 0c2d6...43e

Skrevet

Miniatyrmakeren, Jessie Burton

Skrevet

Amerikanske guder av Neil Gaiman. Fortrinnsvis på originalspråket.

Anonymkode: adc54...4dc

Skrevet

Utvandrarna av Moberg. De gråter jeg av. Utroligt bra skrevet.

Skrevet

John Irving

Carl Hiassen

Anonymkode: 04853...7ec

Skrevet

Thure Erik Lund. Skriver fantastiske bøker:) 

Og så kan jeg anbefale boken 'Canada'. Veldig god. 

Anonymkode: 6c86e...570

Skrevet
8 timer siden, skjotta skrev:

Om du har lest "alt" så anbefaler jeg kindle app og Amazon. Der kan du lete opp tusenvis av gratis bøker. Riktig nok av svært varierende kvalitet men om du leser for underholdningen sin skyld så dukker der opp lysglimt innimellom 🤣

Jeg bruker Kindle, altså selve lesebrettet og synes jeg får kjøpt mye bra bøker. Og hvis du i tillegg sjekker ut litt før du kjøper nye bøker, så får du lest mye bra. Jeg går ofte i bokhandelen og ser på hva som selger, hva som er utstilt osv, og så går jeg hjem og kjøper det som frister. 

Den siste boka jeg virkelig likte var "A little life". Helt fantastisk. 

"I am Pilgrim" anbefales også. 

Skrevet

Alt av Kristen Thorup
Torborg Nedreaas, spesielt bøkene om Herdis (Musikk fra an blå brønn osv)
Har du lest alt av de gamle klassikerne? Tenker på Dostojevskij, Tolstoj, Hamsun, Kielland, Undset, Lagerlös osv. Utrolig mye bra som også kan dras frem igjen.
Nina Lykke
Vigdis Hjort

Anonymkode: 1809a...b5e

Skrevet
13 timer siden, Jenny-penny skrev:

Det er mine favorittbøker;) 

Så bra😊 Bortsett fra at jeg ikke kom med noe nytt, da.  Siden vi liker samme type bøker, har du noen tips til meg? 

Skrevet
5 timer siden, GeeGee skrev:

Så bra😊 Bortsett fra at jeg ikke kom med noe nytt, da.  Siden vi liker samme type bøker, har du noen tips til meg? 

Serien til Jeffrey Archer, en familiekrønike. Jeg er Pilgrim, Balansekunst, Shantaram(!) Havets Katedral, En morgen i Jenin, faktisk likte jeg serien til Sara Lark fra Australia også. Noe mer lettlest en Follett, men fengende allikevel. Er også svak for Vindens skygge. Krim til Hjort og Rosenfeldt, og Keppler. Vinter i Madrid. 

Nå ble det forfattere og titler i en salig blanding ;)

Skrevet

Siden du likte Sarah Larks triologi fra New Zealand så kan det være du liker bøkene til Lucinda Riley (f.eks. Orkideenes hemmelighet) og Kate Morton også.

Som en over foreslo, Torborg Nerdreaas sin triologi, Trylleglasset, Musikk fra en blå brønn og Ved neste nymåne er flott. Jeg gråt både første og andre gang jeg leste Musikk fra en blå brønn.

Noen av bøkene til Marina Fiorato er også gode.

"Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" regner jeg med at du har lest (Wiese)?

Ellers har jeg sansen for å finne eldre bøker på loppemarked. Man kan finne mange fine tidsbeskrivelser der fra tidligere tider, 50-100 år siden. "Blant hodejegerne på Ny Guinea", eller "Indonesia - opplevd av en norsk lege" eller paperback utgitt rett etter krigen om "Minner fra krigen" (husker ikke forfattere i øyeblikket), eller noen av de tidligere bøkene av Erik Bye... Ganske fascinerende å lese, eldre språkdrakt, hvordan de opplevde verden og livet... og det å se det i perspektiv til vår moderne verden.

Anonymkode: 61952...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...