Gå til innhold

Ta henne til legevakta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som er 6 år som har vært lite syk ila. livet sitt... og når hun har vært syk, har allmentilstanden vært sånn høvelig ok.

Hun fikk 38/39,5 i feber natt til Lørdag, og siden har formen vært veldig dalende... veldig slapp, og sover mye, spiswe lite, men får i seg drikke. Idag er hun på sitt slappeste, varm over hele kroppen, bare ligger, spiser ikke, men drikker litt og har tisset. Hun sover nå sin andre lur. Slapt utrykk i ansiktet, og ganske likegyldig. Sier hun har vondt i magen, at hun vil spy - derfor spiser hun ikke. Sier hub har vondt i hodet og halsen. Hører at hun begynner å bli groggy i halsen..

Burde vi kontakte legevakta når hun våkner? Har ikke opplevd henne slik, blir så usikker, men vil ikke være hysterisk... 

Anonymkode: 3ee26...4d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som et helt normalt sykt barn med feber. Ut i fra det du skriver, hadde jeg ikke kontaktet legevakta.

Skrevet

Er du usikker så tar du en tlf til legevakta. Og legg bort tanken om at man er hysterisk mor om man ønsker legetilsyn på sykt barn, det er alltid bedre å ta kontakt en gang for mye enn for lite. 

God bedring ☺

Skrevet

Jeg er enig i at det høres ut slik et "normalt" sykt barn kan være. Men det er du som kjenner ditt barn, Hi, og så lenge dette ikke er normalt for ditt barn, da er jeg enig med Lotta over her, at du ihvertfall bør ta en telefon til legevakten for å spørre dem.

Ring legevakten og hør med dem. God bedring til jenta di :)

Anonymkode: d270c...c49

Skrevet

Akkurat en sånn runde har vi hatt på våre tre barn, alle ble syke 

Begynte med feber, kvalm, vondt i kroppen og dårlig allmenntilstand. Feberen varte i fem dager og de fikk vondt i halsen og hoste. Det var influensa. To uker siden dette og jeg trodde influensasesongen var over, men det var den visst ikke. 

Tok 10-åringen som ble syk først til lege, og de tok blodprøver. Så ble begge søsknene syke og vi fikk bekreftet influensa. 

Fremdeles sitter det litt i kroppen, harker i halsen, litt slitne enda rett og slett 

Anonymkode: 280b5...55f

Skrevet

Gitt Paracet? Ibux? Begge deler? 

Skrevet

Høres ut som et helt normalt sykt barn, men om dette er ditt første barn og det er første gang hun er sånn syns jeg du iallfall kan ta en telefon til legevakta. Det er ikke noe godt å være bekymret for barnet sitt, og jeg mener mødre bør følge magefølelsen sin. Barnet ditt merker også hvis du er bekymret og blir selv bekymret.

Jeg er trebarnsmor og har erfaring med syke barn, så jeg kan si hva jeg hadde gjort nå om min 6-åring hadde hatt samme sykdomsforløp. Jeg hadde passet på han fikk i seg drikke, vann, saft, brus, hva som helst (ikke melk, det får de ikke når se er syke). Hvis ikke, ring legevakt, de blir fort dehydrert. Følg med om barnet tisser ofte nok!

Hadde tilbudt saltchips eller salte kjeks, det er det eneste mine spiser når de er syke, men stresser ikke hvis de ikke spiser. Uten noe mat i det hele tatt i flere dager hadde jeg nok blitt bekymret og ringt lege, men de spiser alltid noe. 

Hadde gitt Paracet og fulgt med på feber, evt kjølt ned med en varm klut på panna, det syns mine barn hjelper. Går feberen opp etter Paracet hadde jeg ringt legevakt, iallfall hvis den nærmer seg 40. 

Etter 3 dager med feber og ingen tegn til bedring hadde jeg ringt fastlegen. Om feberen blir 40 ringer jeg legevakt. 

God bedring! Du høres ut som en flink mamma❤️

Anonymkode: 6c845...5d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...