Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #1 Skrevet 9. april 2017 Vet du hva det betyr? Anonymkode: 65d2f...0ff
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #2 Skrevet 9. april 2017 Ehhhh.....har du virkelig sovet deg gjennom historietimene på skolen? Flaut! Anonymkode: 69c37...48f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #3 Skrevet 9. april 2017 Ja, det vet jeg.. Anonymkode: cd9fc...e26
TinaK 1990 Skrevet 9. april 2017 #4 Skrevet 9. april 2017 Alle vet vel hvilken dag 9 april er i Norgeshistorien???
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #6 Skrevet 9. april 2017 Ja, det bør alle vite! Anonymkode: 5d60e...30b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #7 Skrevet 9. april 2017 Google, hi. Så ville jeg aldri sagt høyt at du ikke kjenner til 9 april og hvilken dag dette er. Er du seriøs så er det bare fryktelig flaut at du ikke vet. Anonymkode: 69c37...48f
n74 Skrevet 9. april 2017 #8 Skrevet 9. april 2017 Jeg tror ikke HI har lagd denne tråden fordi hun/han ikke vet. Hadde nok neppe sitert den setningen da 😉 Men kanskje hun tenker på den fascistiske fremveksten i Europa om dagen? 9.april er symbolet på når vi ble okkupert av Nazistene. Og det kunne skje fordi den jevne tysker stemte han frem til makt noen år tidligere, fordi de lot hat mot alt som var litt annerledes enn dem selv vokse frem. Hitler hadde en fiendtlig retorikk, samme retorikk som mange politikere (og borgere) bruker i dag. Det er oss mot dem, det er de som tar våre goder osv. Og ved å bygge opp krigsmaskineriet kunne han også vifte med jobber. Folk ble blendet og tenkte bare på seg selv. Så jeg håper, når dere er så klare på at dere vet hva Aldri mer 9.april betyr, at dere også skjønner at den setningen betyr at vi ikke skal la oss blende av gale ledere med fryktelig gal retorikk.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #9 Skrevet 9. april 2017 Jeg vet mer nå, enn før du spurte 😉 Jeg visste allikevel hva som skjedde 9. April 1940, og håper jo at vi aldri invadert igjen. Anonymkode: 78563...f3e
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #10 Skrevet 9. april 2017 Det er nesten litt frekt å stille det spørsmålet, fordi det insinuerer at andre kan være idioter. Vi vet alle så godt hva det betyr. Jeg har gamle foreldre som var barn under krigen, og en morfar som kjempet i kampene rundt Narvik. Jeg har også en onkel som var i motstandsbevegelsen. Historiene deres sitter som etset, på godt og vondt. Anonymkode: 4b510...03b
Kathrine. Skrevet 9. april 2017 #11 Skrevet 9. april 2017 Kanskje HI lurer på kva uttrykket betyr. Ikkje kva som skjedde denne dato. Trur dei meiner at vi skal kjenne historien og aldri la noke tilsvarende få lov å skje på nytt.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #12 Skrevet 9. april 2017 Det er viktig å kunne denne frasen, og selvfølgelig også bakgrunnen for den. 1940 høres ut som det er grusomt lenge siden, for dagens unge, men desto viktigere er det å dele kunnskapen om frasen med dem. I dag ser vi en svært tydelig høyredreining av det politiske bildet i hele Europa, Norge inkludert, en meget farlig utvikling, spør du meg. Alle vi som kan bakgrunnen for frasen må dele ansvaret for å bringe kunnskapen videre! Anonymkode: 55c4c...8e1
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #13 Skrevet 9. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nesten litt frekt å stille det spørsmålet, fordi det insinuerer at andre kan være idioter. Vi vet alle så godt hva det betyr. Jeg har gamle foreldre som var barn under krigen, og en morfar som kjempet i kampene rundt Narvik. Jeg har også en onkel som var i motstandsbevegelsen. Historiene deres sitter som etset, på godt og vondt. Anonymkode: 4b510...03b Etter å ha sett den argumentasjonen som har vært her inne i det siste så er det på sin plass å spørre. Stenge grenser.. ter seg som dyr... få dem ut av landet.. Folk diskriminerer en hel gruppe på bakgrunn av handlinger gjort av et mindretall. Det er sykt, det er kunnskapsløst og det er skremmende! Det har blitt legitimert å ha slike holdninger. Og ingen ser ut til å klare å kople sitt fryktelige menneskesyn med fascisme og Nazisme. Men det er faktisk veldig sterke paralleller Anonymkode: 70660...cfa
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Etter å ha sett den argumentasjonen som har vært her inne i det siste så er det på sin plass å spørre. Stenge grenser.. ter seg som dyr... få dem ut av landet.. Folk diskriminerer en hel gruppe på bakgrunn av handlinger gjort av et mindretall. Det er sykt, det er kunnskapsløst og det er skremmende! Det har blitt legitimert å ha slike holdninger. Og ingen ser ut til å klare å kople sitt fryktelige menneskesyn med fascisme og Nazisme. Men det er faktisk veldig sterke paralleller Anonymkode: 70660...cfa Dette. Anonymkode: f40c6...029
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #15 Skrevet 9. april 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nesten litt frekt å stille det spørsmålet, fordi det insinuerer at andre kan være idioter. Vi vet alle så godt hva det betyr. Jeg har gamle foreldre som var barn under krigen, og en morfar som kjempet i kampene rundt Narvik. Jeg har også en onkel som var i motstandsbevegelsen. Historiene deres sitter som etset, på godt og vondt. Anonymkode: 4b510...03b Andre ER idioter. Anonymkode: 65d2f...0ff
Hjertefru Skrevet 9. april 2017 #16 Skrevet 9. april 2017 Enig i det som sies om oppblomstring av ekstreme høyrekrefter og fascisme, islamisme inkludert. Men for mange betyr det også at vi må være på vakt, ha et forsvar som virker slik at vi ikke blir tatt på senga slik som myndighetene i Norge ble 9. April 1940.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå