Gå til innhold

Hvor mye smertestillende til en på 6 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 6 åring som har vært hos lege 2 ganger de siste 14 dagene for mellom ørebetennelse. Kun litt virus(ikke høy crp) og vann i øret, så får da ikke antibiotika. Hun har ingen feber, men har MYE vondt i ørene. 

Problemet er at hun allerede i dag kl 07.30, kl 11.00, kl 14.00 og 18.00 har fått 250 mg paracet... I følge pakningsvedlegget er det alt hun kan få i løpet av et døgn?! Trudde det var sånn at man kunne gi hver 4 time, men tydeligvis ikke. Etter at hun fikk flytende ibux kl 14 sovnet hun helt utmattet etter mye vondt. Egentlig litt krise for henne da hun har veldig vondt og da må ligge å gråte og gaule i hele natt :S Må da vente til kl 8 i morgen tidlig? Føler meg som en torturist, når hun vandrer rundt å gråter og hviner grunnet vondt :( 

Legen sa ikke noe om jeg kunne gi mer paracet/ibux enn det som står på pakningsvedlegget, ble ikke nevnt og jeg glemte det helt.

Trur dere det er helt krise hvis jeg gir en ekstra dose i natt, slik at hun får sovet noe?

Anonymkode: ec134...c5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sønnen min hadde influensa i vinter og var skikkelig dårlig sa legen at det var helt greit å gi større dose med paracet et par dager til den verste kneika var over. 

Anonymkode: 3467f...e83

Skrevet

Men ibux har ikke samme virkestoff. Kanskje du heller kan gi det i kveld/natt? Forsto det som at det har hun bare fått en gang.

Evt. en telefon til legevakta så du kan rådføre deg. Det hadde jeg nok gjort før jeg gikk over anbefalt dose.

Anonymkode: 07f07...796

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men ibux har ikke samme virkestoff. Kanskje du heller kan gi det i kveld/natt? Forsto det som at det har hun bare fått en gang.

Evt. en telefon til legevakta så du kan rådføre deg. Det hadde jeg nok gjort før jeg gikk over anbefalt dose.

Anonymkode: 07f07...796

Hun fikk flytende ibuprofen(nurofen) kl 14.00 ja, ellers kun vært paracet..... Arrrffhhhh får vel ringe dem å høre... eller kanskje spørre en jeg bekjent som er sykepleier!? De kan vel svare vil jeg tru :D?

Skrevet

I sånne akutte faser er det ingen krise å gi inntil 6 ganger. På sykehuset gir vi enda mer og, når det trengs.  

Gi ibux i natt, kanskje det har bedre virkning

Anonymkode: 68cb8...488

Skrevet

Ikke gi mer enn anbefalt. Det er en grunn for at grensen er satt. Du kan gi paracet hver 6.time, men du har jo gitt hver 3. Har du brukt opp døgndosen til paracet, gir du heller ibuprofen.

Anonymkode: a7096...8f7

Skrevet

Du har brukt opp dosen for paracetamol, men hvis du kun har gitt en dose ibuprofen har du jo mer å gå på der. Følg doseringene i pakningsvedlegget, så er du trygg.

Anonymkode: 30e5b...bdb

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke gi mer enn anbefalt. Det er en grunn for at grensen er satt. Du kan gi paracet hver 6.time, men du har jo gitt hver 3. Har du brukt opp døgndosen til paracet, gir du heller ibuprofen.

Ok så man kan bruke ibuprofen dersom kvoten for paracet er brukt opp? Trudde det betydde at hun ikke kunne få noe form for smertestillende uansett ;) , ja der kan du se. Takker for informative svar :)

Fikk akkurat bekreftet fra en sykepleier også :) Phju, vesla skal slippe alt for mye smerter i natt ihvertfall.

Skrevet

Ring legevakt og be om råd. 

Når min har hatt ørebetennelse har jeg fått lov å gi seks ganger i døgnet i tre dager (etter tre dager skal smerten avta)

Anonymkode: 1851c...6fd

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok så man kan bruke ibuprofen dersom kvoten for paracet er brukt opp? Trudde det betydde at hun ikke kunne få noe form for smertestillende uansett ;) , ja der kan du se. Takker for informative svar :)

Fikk akkurat bekreftet fra en sykepleier også :) Phju, vesla skal slippe alt for mye smerter i natt ihvertfall.

Ja, paracetamol og ibuprofen kan fint kombineres siden det er forskjellige virkestoff. Les og følg pakningsvedlegget for dosering.

Haf du forresten prøvd nesespray? 

Skrevet

Gi Paracet og Ibux i kombinasjon, halv dose av hver. Da får du mye bedre smertestillende effekt. Da kan du gi 6 ganger i døgnet siden du bare gir halv dose hver gang. 

Skrevet

Hvor mye veier hun da? 

Anonymkode: 29018...630

Skrevet

Hun veier 24 kg. Fikk info fra ei som er sykepleier i går om at man kan bruke paracet og ibux annenhver gang og følge pakningsvedlegget. Bare frustrerende når hun har veldig vondt, håper virkelig det går over snart. :( HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...