Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 ... og skriver 50 tråder daglig her inne hvor dere kan være anonyme... er dere flaue over å være så opphengt i fjortis-serier når dere er utenfor DIB? Prøvde å se dette for å se om det var så stort som det virker her inne, men det er seriøst ikke så vanvittig bra greier. Lurer på dette: Tør dere snakke om skam på vinkvelder med venninner? hva jobber dere med? utdannelse? hvor gamle er barna deres? dere som har tenåringer som ser/så på skam, er de flaue over dere? - og de som SÅ på, har de sluttet pga dere? Anonymkode: d7077...154
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Diskuterer skam med andre som ser på skam, på lik linje som jeg diskuterer andre gode serier/filmer med de som har sett det. Hvorfor mener du det er en fjortis-serie? Ja, det handler om ungdommer, men vi som har ungdommer liker å sette seg litt inn i deres verden. Det er lærerikt, vi får mer forståelse for problemene deres. Hvorfor lurer du på jobb og utdannelse? Jeg er pedagog, har master. Jobber i barnehage. Har barn i barnehage og ungdomsskole. Er ikke flau over å like skam, men hadde vært ganske flau om jeg var så opphengt i andre som liker skam som "noen" er... Anonymkode: 0707b...649
februarprins2013 Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: ... og skriver 50 tråder daglig her inne hvor dere kan være anonyme... er dere flaue over å være så opphengt i fjortis-serier når dere er utenfor DIB? Prøvde å se dette for å se om det var så stort som det virker her inne, men det er seriøst ikke så vanvittig bra greier. Lurer på dette: Tør dere snakke om skam på vinkvelder med venninner? hva jobber dere med? utdannelse? hvor gamle er barna deres? dere som har tenåringer som ser/så på skam, er de flaue over dere? - og de som SÅ på, har de sluttet pga dere? Anonymkode: d7077...154 Jeg snakker masse med både venner og kollegaer om skam Jobber med Eldre på et omsorgsenter Er utdannet kokk Barnet mitt er 4 er aboslutt ikke flau over og se skam, og selvom det er en abefalt målgrupen har det fanget mange i alle aldergrupper, at du har problemer med deg ,må jo være opp til deg selv
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: ... og skriver 50 tråder daglig her inne hvor dere kan være anonyme... er dere flaue over å være så opphengt i fjortis-serier når dere er utenfor DIB? Prøvde å se dette for å se om det var så stort som det virker her inne, men det er seriøst ikke så vanvittig bra greier. Lurer på dette: Tør dere snakke om skam på vinkvelder med venninner? hva jobber dere med? utdannelse? hvor gamle er barna deres? dere som har tenåringer som ser/så på skam, er de flaue over dere? - og de som SÅ på, har de sluttet pga dere? Anonymkode: d7077...154 Du som er så opphengt i hva andre ser på - hvorfor skriver du under anonymt? Er du flau for å være så opphengt i hva andre gjør når du er utenfor DIB? Smaken er som baken vet du, vi kan ikke alle like det samme, men det betyr ikke at din smak er noe bedre enn andres. Det er ikke sikkert din smak seriøst er så vanvittig bra greier. Lurer på dette: tør du å snakke med dine venninner om hvorfor du er så opptatt av hva andre gjør? hva jobber du egentlig med? hva er utdannelsen din? hvor gamle er barna dine? har du tenåringer som er flaue siden du er så opphengt i hva andre ser på og gjør? Ærlig talt, syns du ikke det er utrolig pinlig å få dine egne spørsmål i retur? Husk når man setter seg på sin høye hest og hoverer over andre er det fort å falle ned. Tenk litt over den, og forøvrig ønsker jeg deg en fortsatt fin dag😊. Nå vil jeg gå inn å skjekke om det har skjedd noe spennende i Skam-tråden😊 Anonymkode: 9c6c6...18d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: ... og skriver 50 tråder daglig her inne hvor dere kan være anonyme... er dere flaue over å være så opphengt i fjortis-serier når dere er utenfor DIB? Prøvde å se dette for å se om det var så stort som det virker her inne, men det er seriøst ikke så vanvittig bra greier. Lurer på dette: Tør dere snakke om skam på vinkvelder med venninner? hva jobber dere med? utdannelse? hvor gamle er barna deres? dere som har tenåringer som ser/så på skam, er de flaue over dere? - og de som SÅ på, har de sluttet pga dere? Anonymkode: d7077...154 Nei, ikke flau over å se på Skam. For gammel til å bli flau av musikk- og filmsmaken min. Du virker derimot litt på defensiven - er du flau over at du ikke likte serien? Føler du på et mindreverdighetskompleks og tenker at du er dum som ikke "skjønner greia"? Siden du lurer på utdannelse og alder, mener jeg. Det er helt greit at folk har ulik smak, du trenger ikke stresse. Jeg snakker om Skam med alle som vil snakke om det. Jeg er oversetter med bachelor. To barn i barnehagealder. Liker Skam pga av det serien betyr for spesielt ungdom over hele verden. Synes skuespillerne er gode. Liker tematikken til nå. Liker musikk og klippingen og bruken av sakte film. Liker at rollefigurene har dybde, er både komiske og tragiske samtidig. Liker å få et innblikk i ungdommens verden. Liker alle referansene. Liker den absurde skolelegen. Liker at det ikke er noen voksne som forteller dem hva som er riktig og feil. Liker at det ikke er noen påtvungen moral eller at de "lærer leksa si". Liker at det skjer i nåtid. Anonymkode: 1cbaa...c80
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 Jeg var flau over å ha blitt hektet på SKAM. Men det var før jeg oppdaget at det faktisk er en banebrytende og genial serie som har enorm kred. Det går egentlig ikke an å forstå hva skam er ved å suse gjennom noen episoder. Det er interaktivitet og de mange lagene av informasjon i hver scene. Alt er et hint om videre handling. Skrift på t-skjortene, billedtekster på Instagram, sangtekster. Det tolkes og det raser er samfunnsdebatt etter hvert klipp som er superbillig for samfunnsutviklingen. Jeg er i slutten av tredve årene, høyt utdannet med spennende jobb, ser vanligvis ikke på tv. Jeg snakker mye om SKAM med venner og litt på jobb. De jeg kjenner som ser SKAM er medievitenskap, forskere, jurister, professorer, og mange i mediebransjen. Det er overhodet ikke en fjortisserie. I siste sesong kommer Andem til å ta opp en problematikk og tabuer knyttet til det å være muslimsk jente med et bein i hver kultur. Dette er sprengstoff som ingen har turt å ta i før. Dette er øyeblikket før RAGE! Anonymkode: 30905...f38
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var flau over å ha blitt hektet på SKAM. Men det var før jeg oppdaget at det faktisk er en banebrytende og genial serie som har enorm kred. Det går egentlig ikke an å forstå hva skam er ved å suse gjennom noen episoder. Det er interaktivitet og de mange lagene av informasjon i hver scene. Alt er et hint om videre handling. Skrift på t-skjortene, billedtekster på Instagram, sangtekster. Det tolkes og det raser er samfunnsdebatt etter hvert klipp som er superbillig for samfunnsutviklingen. Jeg er i slutten av tredve årene, høyt utdannet med spennende jobb, ser vanligvis ikke på tv. Jeg snakker mye om SKAM med venner og litt på jobb. De jeg kjenner som ser SKAM er medievitenskap, forskere, jurister, professorer, og mange i mediebransjen. Det er overhodet ikke en fjortisserie. I siste sesong kommer Andem til å ta opp en problematikk og tabuer knyttet til det å være muslimsk jente med et bein i hver kultur. Dette er sprengstoff som ingen har turt å ta i før. Dette er øyeblikket før RAGE! Anonymkode: 30905...f38 Super viktig for samfunnsdebatten.. ikke billig 😁😁 Selv om det er en lavbudsjett produksjon.. Anonymkode: 30905...f38
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, ikke flau over å se på Skam. For gammel til å bli flau av musikk- og filmsmaken min. Du virker derimot litt på defensiven - er du flau over at du ikke likte serien? Føler du på et mindreverdighetskompleks og tenker at du er dum som ikke "skjønner greia"? Siden du lurer på utdannelse og alder, mener jeg. Så enig i dette. Jeg vil faktisk påstå at det ikke skader å ha noen år på baken når en ser Skam. Det er ikke bare å se et par episoder og si "jeg skjønner ikke greia". Skam er som en løk, lag på lag med detaljer - og du skal være rimelig oppegående og følge godt med for å få med deg alt. Gjerne se en episode noen ganger, for alt som blir vist har en mening. Det er ingen ting som bare blir vist for morro - alt er der for en grunn. Så HI, hvis du ikke har fått med deg dette så syns jeg bare du skal forsette å se det du liker på TV og slutte å kritisere andre for hva de liker. Så kan vi andre som liker Skam fortsette og se på og diskutere slik vi ønsker. Anonymkode: 9c6c6...18d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 Jeg jobber som forsker, og diskuterer Skam med noen av mine kolleger (det var disse som mente jeg burde begynne å se på), og med min 13 år gamle datter, som av og til setter seg ned og ser på sammen med sin gamle mor. Anonymkode: 878fb...f75
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 Jeg er ikke flau, men snakker ikke om Skam med ungdommer. Tror Skam har ulik betydning for unge og voksne. Jeg har latt meg rive helt med av sesong 3- som jeg fulgte i real- time. Jeg har høyere utdanning, og jobber som mellomleder i en stor bedrift. Er i slutten av 30- årene. Er heller ikke med i (Skam-)ungdomsgruppene på FB, men har egne lukkede grupper hvor jeg diskuterer skam med venner som også har høyere utdanning- om det betyr noe (de er jurister, journalist, lærer på VGs, psykolog ol) Anonymkode: ba97b...94e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #11 Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke flau, men snakker ikke om Skam med ungdommer. Tror Skam har ulik betydning for unge og voksne. Jeg har latt meg rive helt med av sesong 3- som jeg fulgte i real- time. Jeg har høyere utdanning, og jobber som mellomleder i en stor bedrift. Er i slutten av 30- årene. Er heller ikke med i (Skam-)ungdomsgruppene på FB, men har egne lukkede grupper hvor jeg diskuterer skam med venner som også har høyere utdanning- om det betyr noe (de er jurister, journalist, lærer på VGs, psykolog ol) Anonymkode: ba97b...94e Jeg har hatt mange supre diskusjoner i SKAM gruppa 20+ og Kosegruppa DK. Det er det folk som er på min alder og det konspireres på høyt nivå 😁 Anonymkode: 30905...f38
Lolitalolita Skrevet 8. april 2017 #12 Skrevet 8. april 2017 Jeg elsker real time konseptet. Digger at de har klsrt å påvirke så vannvittig mange mennesker med utrolig enkle virkemidler. Jeg elsker klippingen, dialogene, karakterene, tematikken, kjemien - det er ganske bra greier! Det har vist seg å være en utrolig viktig serie for både ungdom og eldre. En døråpner til mange tabubelagte temaer. Hva er det å ikke like? Jeg er 30år, har høyskoleutdanning, har barn i bhg og skolealder og finnes ikke flau over å digge skam. 😊 Ps, jeg tror ikke det er de samme som opretter alle trådene. Litt på samme måte som jeg ikke tror at det er de samme som alltod lurer på de samme tingene - er jeg gravid, når kommer trygda etc.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #13 Skrevet 9. april 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Du som er så opphengt i hva andre ser på - hvorfor skriver du under anonymt? Er du flau for å være så opphengt i hva andre gjør når du er utenfor DIB? Smaken er som baken vet du, vi kan ikke alle like det samme, men det betyr ikke at din smak er noe bedre enn andres. Det er ikke sikkert din smak seriøst er så vanvittig bra greier. Lurer på dette: tør du å snakke med dine venninner om hvorfor du er så opptatt av hva andre gjør? hva jobber du egentlig med? hva er utdannelsen din? hvor gamle er barna dine? har du tenåringer som er flaue siden du er så opphengt i hva andre ser på og gjør? Ærlig talt, syns du ikke det er utrolig pinlig å få dine egne spørsmål i retur? Husk når man setter seg på sin høye hest og hoverer over andre er det fort å falle ned. Tenk litt over den, og forøvrig ønsker jeg deg en fortsatt fin dag😊. Nå vil jeg gå inn å skjekke om det har skjedd noe spennende i Skam-tråden😊 Anonymkode: 9c6c6...18d Jeg snakker ofte med venner om at voksne må slutte å ta fra ungdommer deres serie ja. Og de fleste i min omgangskrets er enige. Jeg er jurist. Barna mine er 17, 10 og 8 år Tenåringen min er glad for at jeg ikke sitter klistret til TV og ser program laget for henne og hennes venner, og hun er sikkert glad for st jeg synes det var merkelig at det ble opprettet minst 5 tråder maks 3 minutter etter at den nye hovedpersonen ble offentliggjort. Synes da ikke det er flaut å få de samme spørsmålene i retur. Spesielt fordi det ikke stemmer at jeg er opphengt i hva andre gjør. Jeg har vært her inne siden jeg var gravid med nr 2, og hadde jeg vært opphengt i at dere ser på skam, så hadde det nok vært flere tråder fra mer her inne om dette, tror du ikke? Men angrep er beste forsvar har jeg hørt 😉 Anonymkode: d7077...154
Væpnet dame Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 7 timer siden, Lolitalolita skrev: Jeg elsker real time konseptet. Digger at de har klsrt å påvirke så vannvittig mange mennesker med utrolig enkle virkemidler. Jeg elsker klippingen, dialogene, karakterene, tematikken, kjemien - det er ganske bra greier! Det har vist seg å være en utrolig viktig serie for både ungdom og eldre. En døråpner til mange tabubelagte temaer. Hva er det å ikke like? Jeg er 30år, har høyskoleutdanning, har barn i bhg og skolealder og finnes ikke flau over å digge skam. 😊 Ps, jeg tror ikke det er de samme som opretter alle trådene. Litt på samme måte som jeg ikke tror at det er de samme som alltod lurer på de samme tingene - er jeg gravid, når kommer trygda etc. Svar til ditt PS: jeg tror heller ikke det er samme person, men jeg refererer til "dere som ser på skam" (jeg vil tro at dere er betegnelsen på en gruppe og "dere som ser på skam" er vel de som oppretter trådene? For jeg tror ikke at de som ikke ser på skam oppretter tråder med den iveren de som ser på skam gjør. Litt på samme måte som de som lurer på om de er gravide er de som oppretter de trådene og de som lurer på når trygden kommer oppretter de trådene.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #15 Skrevet 9. april 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Så enig i dette. Jeg vil faktisk påstå at det ikke skader å ha noen år på baken når en ser Skam. Det er ikke bare å se et par episoder og si "jeg skjønner ikke greia". Skam er som en løk, lag på lag med detaljer - og du skal være rimelig oppegående og følge godt med for å få med deg alt. Gjerne se en episode noen ganger, for alt som blir vist har en mening. Det er ingen ting som bare blir vist for morro - alt er der for en grunn. Så HI, hvis du ikke har fått med deg dette så syns jeg bare du skal forsette å se det du liker på TV og slutte å kritisere andre for hva de liker. Så kan vi andre som liker Skam fortsette og se på og diskutere slik vi ønsker. Anonymkode: 9c6c6...18d Jeg ser ikke spesielt mye på TV. Kastet TV ut for et par år siden. Jeg ble nemlig lei av at alle i familien MÅTTE ha TV klokken ditt og datt for å se datt og ditt. Jeg kritiserer heller ikke, jeg bare lurer på hva som er så bra med det. Og hvis man ikke bare kan se et par episoder for å like det, så tenker jeg hvor mange episoder satt du og peset deg igjennom før du endelig forstod det? En hel sesong? Eller er det bare sånn at serien ikke er for alle? At ikke alle gidder å se mer enn en episode de synes er dårlig? Anonymkode: d7077...154
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #16 Skrevet 9. april 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser ikke spesielt mye på TV. Kastet TV ut for et par år siden. Jeg ble nemlig lei av at alle i familien MÅTTE ha TV klokken ditt og datt for å se datt og ditt. Jeg kritiserer heller ikke, jeg bare lurer på hva som er så bra med det. Og hvis man ikke bare kan se et par episoder for å like det, så tenker jeg hvor mange episoder satt du og peset deg igjennom før du endelig forstod det? En hel sesong? Eller er det bare sånn at serien ikke er for alle? At ikke alle gidder å se mer enn en episode de synes er dårlig? Anonymkode: d7077...154 Jeg så litt på 1 og 2.. Men ble ikke så engasjert. Så så jeg første episode av sesong 3 og ble mer interessert fordi tematikken gikk rett til hjertet. Og skuespillerne som spiller Even og Isak gjorde det så realistisk. Jeg ble så pass interessert at jeg begynte å følge med på klipp. Og da var jeg solgt 😊 Det er ikke slik at de voksne har stjålet serien fra ungdommen. De fleste voksne som ser serien har andre voksne å diskutere med. Og pga at voksne gjerne analyserer mer og på en annen måte enn ungdommen så ble det opprettet egne grupper på Facebook for 20+. Voksne ble oppfordret til å la ungdomsgruppene være kun for ungdom. Andem (serieskaperen) har gått ut og uttrykket takknemlighet for at denne serien, som var tiltenkt jenter på 16 år, har fått en seergruppe som er godt voksne. Og hun har takket diskusjonsforumet spesielt, og har sagt at de diskusjonene dom har skjedd i etterkant av hvert klipp har vært noe avi det som har betydd mest for henne. Det at voksne har engasjert seg på ekte - og ikke bare på en "la oss se hva ungdommen driver med" måte har løftet temaene til samfunnsdebatt på høyt nivå. For det er forskere, politikere, lærere og andre med muligheter til å påvirke som har latt seg fortryllende av denne serien. Når Sana nå får siste sesong er dette mer viktig enn noensinne. Jeg tror at ungdom på mange måter har et mye mer nyansert bilde av ungdom med et bein i to kulturer enn det voksne har.. Så jeg syns ikke du og venninnene dine skal bekymre dere over at voksne stjeler serien fra ungdommen. Jeg syns det virker som en snever tolkning av seriens betydning. En ting er å ikke forstå hvorfor serien appellerer. Men det burde være mulig å se hvor viktig engasjementet rundt serien har vært for samfunnsdebatten. Og dermed ikke føle et behov for å redusere SKAM til å være en fjortisserie. Og til slutt. Dette med at barna skal være flau over at foreldrene ser på en ungdomsserie.. Jeg kjenner flere mødre/døtre som har en glede av å ha SKAM som felles interesse. Og som har fått mange gode samtaler ut av det. Det tror jeg kommer nok an på hvor åpent man snakker om slike litt vanskelige temaer fra før. Og selvfølgelig er det viktig at mamma kan snakke med datteren sin litt seriøst om det.. og ikke fangirle heeeelt rundt Even og Isak (så kan mamma heller gå inn på et rom for seg selv og hyle ut sin begeistring g når følelsene blir for sterke) Husk.. man slutter ikke å ha følelser fordi man blir voksen.. Anonymkode: 30905...f38
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #17 Skrevet 9. april 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser ikke spesielt mye på TV. Kastet TV ut for et par år siden. Jeg ble nemlig lei av at alle i familien MÅTTE ha TV klokken ditt og datt for å se datt og ditt. Jeg kritiserer heller ikke, jeg bare lurer på hva som er så bra med det. Og hvis man ikke bare kan se et par episoder for å like det, så tenker jeg hvor mange episoder satt du og peset deg igjennom før du endelig forstod det? En hel sesong? Eller er det bare sånn at serien ikke er for alle? At ikke alle gidder å se mer enn en episode de synes er dårlig? Anonymkode: d7077...154 Nå er det mange her som har svart deg på hvorfor de synes serien er så bra. Jeg ble ikke obs på Skam før i fjor i mars/april. Så litt på og syns det var veldig bra, men siden jeg ikke fikk fulgt med fra begynnelsen ble det ikke det samme som sesong 3. Jeg så traileren på sesong 3, og da jeg begynte å følge med på klipp og meldinger var det ingen vei tilbake. Jeg ble grepet på en måte jeg aldri hadde trodd vært mulig. Historien som ble fortalt, skuespiller prestasjonene, alle detaljene som er lagt inn er bare helt fantastiske syns jeg. Og serien tar opp utrolig viktige temaer både for ungdom og voksne. Å se på episoder er ikke det samme som å følge med in real time. Det er mye som skjer utenom episodene av meldinger og Instagram bilder. Og som noen tidligere har sagt her, så har nok voksne og ungdom forskjellig måte å se på Skam. Jeg tror ikke av den grunn at det er noe viktigere/riktigere måte for den ene eller andre gruppen. Skam passer for veldig mange, og det at den ene tråden her inne hadde over 11500 visninger tror jeg er bevis på at mange fulgte med på hva som skjedde der. Jeg lurer litt på hvor du vil med spørsmålene dine? Tenker du å prøve igjen og gi det et forsøk til? Eller er innlegget ditt en måte å fortelle at jeg prøvde å se på dette - men syns ikke det passet meg - og jeg skjønner ikke hva interessen er? I så fall har du fått mange svar nå på hvorfor mange digger skam. Anonymkode: 9c6c6...18d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå