Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 Jeg er så usikker... Har jobbet noen år. De spesialitetene jeg kunne ha tenkt meg er det umulig å få jobb i her jeg bor, og hvis man får jobb er det 1-4 måneders vikariater til den dagen man kan bli konstituert overlege, og fortsetter i vikariater som det. Ledige overlegestillinger finnes nesten ikke. Samtidig frister det lite med en jobb hvor man går vakt til man er 60 år, i inntil 60 timers uker, vakter på 19 timer pluss. Usikkerhetene gjør meg sprø. Jeg skulle så gjerne ha valgt noe annet! Nå er det fullt av Samordna Opptak-saker i media. Lurer på om jeg skulle begynt på nytt, på noe helt annet. Noen som har gjort det? Hva har dere valgt? Eventuelt brukt legeutdannelsen til noe annet? Anonymkode: ca4cf...568
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Blir ikke det samme, men jeg byttet fra tannlege til forsker. Ut fra det du skriver gjetter jeg at du ikke bor nær en stor by/universitet? Da blir det vanskelig. Forskning gir dårlig lønn, men stor fleksibilitet og spennende muligheter. Faste stillinger er det derimot veldig vanskelig å få. Hva kan du tenke deg, da? Vil du fortsette innen medisinen, eller prøve deg på noe helt annet? Anonymkode: 8fed6...09d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Jeg er jurist. Vet om tre leger som har tatt juss, og jobber som "konsulenter" på tvers av fagene. Fylkeslegen, helse direktorat, juridisk forskning, og kommunal administrasjon, er områder de har vært innom. Anonymkode: 25060...18c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 Jeg har en kollega som er utdannet lege og jobbet som det i flere år. Han sa at det ble for mye papirarbeid og det ble for ensformige dager. I dag er han paramedic og stortrives i jobben sin. Anonymkode: ba423...083
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Blir ikke det samme, men jeg byttet fra tannlege til forsker. Ut fra det du skriver gjetter jeg at du ikke bor nær en stor by/universitet? Da blir det vanskelig. Forskning gir dårlig lønn, men stor fleksibilitet og spennende muligheter. Faste stillinger er det derimot veldig vanskelig å få. Hva kan du tenke deg, da? Vil du fortsette innen medisinen, eller prøve deg på noe helt annet? Anonymkode: 8fed6...09d Jeg bor forsåvidt sentralt, men det er stor konkurranse om jobbene siden det nettopp er sentralt. Jeg forstår jo at man ikke kan forvente å få jobbe med akkurat det man vil, men samtidig er det ufattelig slitsomt å aldri kunne planlegge mer enn 3 mnd frem i tid, og alltid måtte være på jobbjakt. Jeg er delt. Jeg liker medisinen, og kunne tenkt meg å fortsette, men samtidig tror jeg et fortsatt legeliv kommer til å spise meg opp. Så en helt annen karriere frister mer og mer, hvor jobben er noe man har og ikke noe man er. Og hvor store deler av fritiden går med til enten å ha vakt, jobbe med forefallende arbeid eller holde seg faglig oppdatert. Anonymkode: ca4cf...568
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 Hva med rus og avhengighet? Ta videreutdanning der, om det frister? Legene jobber 8 til 16 hver dag, fri alle helligdager og veldig sjeldent bakvakt. Ikke sliter de seg ut på jobb heller. Vi har 3 overlegestillinger hos oss som ikke er dekt opp, så der er ingen rift Anonymkode: 163a1...4f1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 Jeg kjenner en lege som er gymlærer. Stortrives med det. Anonymkode: bb540...bac
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med rus og avhengighet? Ta videreutdanning der, om det frister? Legene jobber 8 til 16 hver dag, fri alle helligdager og veldig sjeldent bakvakt. Ikke sliter de seg ut på jobb heller. Vi har 3 overlegestillinger hos oss som ikke er dekt opp, så der er ingen rift Anonymkode: 163a1...4f1 Tror jeg hadde blitt sprø og fortvilet av alle som lever i et helvete de ikke klarer å komme seg utav... Anonymkode: ca4cf...568
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 Jeg kjenner flere leger som jobber med forskning. Bydelslege/kommunelege erř en mulighet. Så har du forvaltningen, NAV/HELFO og departementet. Forlagsredaktør eller i Tidsskriftet kan også være muligheter, ellef kanskje Legeforeningen. Anonymkode: 97346...355
Nyttårs barn Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg bor forsåvidt sentralt, men det er stor konkurranse om jobbene siden det nettopp er sentralt. Jeg forstår jo at man ikke kan forvente å få jobbe med akkurat det man vil, men samtidig er det ufattelig slitsomt å aldri kunne planlegge mer enn 3 mnd frem i tid, og alltid måtte være på jobbjakt. Jeg er delt. Jeg liker medisinen, og kunne tenkt meg å fortsette, men samtidig tror jeg et fortsatt legeliv kommer til å spise meg opp. Så en helt annen karriere frister mer og mer, hvor jobben er noe man har og ikke noe man er. Og hvor store deler av fritiden går med til enten å ha vakt, jobbe med forefallende arbeid eller holde seg faglig oppdatert. Anonymkode: ca4cf...568 Hva med å spesialisere deg innen psykiatri, ev ta psykologi og jobbe med det, egen praksis. Tror det er et område som det bare blir mer bruk for i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #12 Skrevet 8. april 2017 Hva med fastlege da? Anonymkode: 0e830...4e7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2017 #13 Skrevet 8. april 2017 Jobber med e-helse og teknologi. Vi har flere leger på laget Anonymkode: 4abf2...49f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jobber med e-helse og teknologi. Vi har flere leger på laget Anonymkode: 4abf2...49f Jeg er i akkurat samme situasjon som hi. Kan jeg spør hvilket firma det er? Anonymkode: 1158b...16d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #15 Skrevet 9. april 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror jeg hadde blitt sprø og fortvilet av alle som lever i et helvete de ikke klarer å komme seg utav... Anonymkode: ca4cf...568 Det er ikke så fryktelig som mange tror, ikke alle rusavhengige lever i et helvete konstant, rusbruken går i perioder og de kan fungere godt på mange områder. Har nettopp byttet jobb og er eneste lege i en avd, men det er langt fra belastende og man verdsettes for kompetansen sin. Anonymkode: 526e2...c43
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #16 Skrevet 9. april 2017 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så fryktelig som mange tror, ikke alle rusavhengige lever i et helvete konstant, rusbruken går i perioder og de kan fungere godt på mange områder. Har nettopp byttet jobb og er eneste lege i en avd, men det er langt fra belastende og man verdsettes for kompetansen sin. Anonymkode: 526e2...c43 Hva jobbet du med før? Anonymkode: 1158b...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå