Gå til innhold

Frekk søster... eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om å blande seg inn i grensesetting......

har en veldig frittalende søster som blander seg inn i alt. Hun var på besøk hos meg her om dagen. Sønnen vår på 5 år er en aktiv gutt med mye fart i. Vi sitter alle i stua og skravler. Gutten vår klatrer opp på en høy rund puff, som han står oppå og vingler med bena, kunne fort falt ned. Vil tulle og vise seg litt fram. Mannen min: " Per, gå ned derifra, du kan falle og slå deg". Da reagerer søsteren min m en gang, og utbryter ganske irritert: " Herremin, la nå han få leke og holde på, det der er ikke noe farlig, hjelpe meg. Unger må få lære. " Både jeg og mannen min ble helt satt ut av måten hun sa det på. 

Innenfor av henne? 

Anonymkode: ca136...fdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det ligger mer bak: Du virker hårsår. Hadde ikke brydd med noe om mine søsken hadde sagt noe slik.

Hun har jo rett også.

Anonymkode: e056d...437

Skrevet

Om dere anser å klatre på en puff som noe for farlig å gjøre for en 5-åring tipper jeg dere er ganske overbeskyttende, og da forstår jeg den oppgitte tonen til søsteren din.

Barn som får utfolde seg, klatre og herje får god kroppsbeherskelse, god balanse og mye mindre sjanse for å skade seg enn forsiktige barn som hele tiden får beskjed om å passe seg for de kan slå seg.

Anonymkode: ff62d...735

Skrevet

Ungen er fem år og dere må passe på så han ikke slår seg??

Jøss, bare jøss. 

En på fem slår seg ikke nevneverdig av å falle ned fra en puff. 

Når det er sagt er det uansett ufint å si i mot foreldre foran barna, uansett hvor hysterisk overbeskyttende dere er. 

Anonymkode: 31576...1d2

Skrevet

hadde ikke brydd meg om det, dere er veldig hårsåre

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungen er fem år og dere må passe på så han ikke slår seg??

Jøss, bare jøss. 

En på fem slår seg ikke nevneverdig av å falle ned fra en puff. 

Når det er sagt er det uansett ufint å si i mot foreldre foran barna, uansett hvor hysterisk overbeskyttende dere er. 

Poenget fra mannen min sin side var nok ikke hovedsakelig at han kunne slå seg, selv om han sa det, men at det er ikke greit å klatre og herje på stuemøbler. Reagerte bare på måten hun sa det på, og at hun ga kontrabeskjed når gutten vår hadde fått beskjed om å gå ned. Hun irriterer seg ofte over mannen min, hinter om at jeg burde giftet meg m en annen.. 

Skrevet
5 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

hadde ikke brydd meg om det, dere er veldig hårsåre

Tror ikke mannen min brydde seg noe om det hun sa, men jeg reagerte, hun sa det nærmest med forakt i stemmen. Kanskje jeg er for hårsår ja..... 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget fra mannen min sin side var nok ikke hovedsakelig at han kunne slå seg, selv om han sa det, men at det er ikke greit å klatre og herje på stuemøbler. Reagerte bare på måten hun sa det på, og at hun ga kontrabeskjed når gutten vår hadde fått beskjed om å gå ned. Hun irriterer seg ofte over mannen min, hinter om at jeg burde giftet meg m en annen.. 

Hva med å forklare gutten at herjing i møbler ikke er ok?

Å si at han kan slå seg, han forstår ikke da at det er herjingen som ikke er lov. 

Tullete å si en ting mens dere mener noe annet. 

Som jeg sa i forrige innlegg, det er uansett frekt å motsi foreldre foran barna. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør det jo nesten hakket verre fra mannen din sin side.

Hvorfor sa han ikke hva han mente da, man skal oppfordre ungene til fysisk aktivitet, ikke skremme dem fra det. Hvorfor sa han bare ikke at det ikke er lov å klatre på møblene inne, det gjør vi ute i trær og klatrestativ.

Istedenfor å si til et barn at det ikke kan hoppe i sofaen fordi det er farlig, lærer vi de jo at sofaen er til å sitte i, hoppe gjør vi på trampolinen.

Men jeg skjønner det ligger mer bak her, at forholdet mellom deg, mannen og søsteren din ikke er det beste og derfor tas ting i verste mening.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror ikke mannen min brydde seg noe om det hun sa, men jeg reagerte, hun sa det nærmest med forakt i stemmen. Kanskje jeg er for hårsår ja..... 

velg dine kamper :) er ikke så mye og reagere på

Skrevet

For det første er det teit å korrigere oppførsel på feil grunnlag. Gutten skjønner jo like godt at det ikke er lov å klatre i møbler som at han får vondt om han faller. 

For det andre sier du først at både mannen og du ble satt ut av måten hun sa det på, for så å si at mannen ikke brydde seg. 

For det tredje er det en ting som er helt innafor å si av en tante og det hadde vært like innafor å svare at slik er deres regler. 

Så ja, storm i et vannglass. 

Skrevet

Idiotisk av henne og ikke noe hun har ni med.  JA hun var frekk 

Anonymkode: cd9f3...fc5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Inspirert av tråden om å blande seg inn i grensesetting......

har en veldig frittalende søster som blander seg inn i alt. Hun var på besøk hos meg her om dagen. Sønnen vår på 5 år er en aktiv gutt med mye fart i. Vi sitter alle i stua og skravler. Gutten vår klatrer opp på en høy rund puff, som han står oppå og vingler med bena, kunne fort falt ned. Vil tulle og vise seg litt fram. Mannen min: " Per, gå ned derifra, du kan falle og slå deg". Da reagerer søsteren min m en gang, og utbryter ganske irritert: " Herremin, la nå han få leke og holde på, det der er ikke noe farlig, hjelpe meg. Unger må få lære. " Både jeg og mannen min ble helt satt ut av måten hun sa det på. 

Innenfor av henne? 

Enig med henne. En femåring er stor. Når min på litt over ett tar jeg henne med for å unngå fall. Men de må jo lære seg ting og slippe å høre at alt er farlig. Og at han ikke greier stå der. Er jo det han tenker når pappa sier at han kommer til å falle ned og slå seg. 

Anonymkode: a20ea...279

Skrevet

Mannen din/deg burde sagt det dere mente. "Gå ned derifra Per. Du får ikke klatre på møblene for da kan de bli ødelagt".  Kanskje det at tante ga beskjed og svarene du får her inne får dere til å tenke på hva/hvordan dere snakker til ungene. 

Man kan hemme barn ganske mye når de hele tiden får beskjed om at ting er farlig, at de kan slå seg eller at de må være forsiktige. 

Anonymkode: 88a2a...69b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mannen din bruker "du kan slå deg" som argument, når han mener "jeg liker ikke herjing i stua", da må dere begynne å rydde i måten dere kommuniserer på.

Det er helt ok å si "gå ned av puffen, stua er ingen lekeplass. Vil du klatre, så gjør det på rommet". Da ville heller ikke søsteren ha blandet seg - hun reagerte vel på at dere er overbeskyttende.

Anonymkode: 3cc49...d9a

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å blande seg i andres oppdragelse. Dvs søsteren din kan mene dere er overbeskyttende så mye hun vil, men hun har ikke noe med å si hvordan dere skal la barnet deres leke, og hun burde absolutt ikke motsi dere foran deres eget barn.

Vi kjenner et par som er utrolig overbeskyttende overfor barna sine, og de tenker nok sitt om hvordan vi oppdrar sønnen vår, og vi tenker vårt om hvorda de oppdrar sine barn, men vi sier da ingenting til hverandre som kritikk. Av og til kan vi diskutere oppdragelse fordi det er interessant, men ville aldri falt meg inn å motsi noe de har sagt til sitt eget barn. 

Skrevet

Da hadde jeg ganske enkelt svart: er det du eller vi som er foreldrene til han? 

Men nå er jeg ganske frittalende jeg og 😄

Anonymkode: 32899...9a5

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner søstra di veldig godt. Dere er bra nærtagne! Og søstra di gar rett i tillegg! 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om dere anser å klatre på en puff som noe for farlig å gjøre for en 5-åring tipper jeg dere er ganske overbeskyttende, og da forstår jeg den oppgitte tonen til søsteren din.

Barn som får utfolde seg, klatre og herje får god kroppsbeherskelse, god balanse og mye mindre sjanse for å skade seg enn forsiktige barn som hele tiden får beskjed om å passe seg for de kan slå seg.

Enig.

La dem få holde litt på, så lenge det ikke er fare for alvorlige skader. Her filmes det på hytta mens det hoppes fra køyeseng og ned på madrass på gulvet. Er et lite rom, og nattbord og stol like ved som de har slått seg litt på, men det tåler de :)

Anonymkode: 2e2b3...7f0

Skrevet

Men er enig i at det ikke var ok å si dette til dere foran barna i den situasjonen. 

Anonymkode: 2e2b3...7f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...