Gå til innhold

Tips til å lære barn å sykle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips for å lære en 5 åring å sykle uten støttehjul? Jeg har prøvd to ganger nå men det er ikke lett! Han har dårlig balanse å så fort jeg prøver å slippe sykkelen så ramler han til en av sidene.Eller jeg tar han selvsagt før han ramler da,men han hadde ramlet om ikke jeg tok han.
Noen som har noen tips om hva som er lurt å gjøre? Han er en veldig forsiktig gutt som er redd for å slå seg.

Anonymkode: 700ce...1f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet med balansesykkel fra de var ca 2 år gamle,og fra 3 år var balansen betraktelig bedre. Tok av støttehjulene sommeren de var rundt 4 år.

Anonymkode: d4abf...233

Skrevet

Farfar lærte meg å sykle akkurat slik du beskriver, det tok litt tid men plutselig satt det 😊

Skrevet

Jeg festet en stang bak på sykkelen og løp etter. Holdt henne, men lot henne kjenne på balansen selv. Lurt å bruke en liten sykkel når de skal lære.

Anonymkode: 96320...b5c

Skrevet

Sykkelen er sånn at han akkurat rekker ned til bakken,

Skrevet

Løpesykkel til balansen er der, så direkte over på tohjulssykkel uten støttehjul. Sånn har mine tre barn lært å sykle, da de var tre og fire år. 

Du kan jo godt løpe rundt, krumbøyd, og holde i bagasjebrettet til det går av seg selv, men det er mye unødvendig jobb😉

Da jeg var liten husker jeg pappa justerte støttehjulene mine lengre unna bakken, litt etter litt. Til slutt hang de bare til pynt i lufta, og da ble de tatt bort. 

Anonymkode: cc110...515

Skrevet

Ikke for stor og tung sykkel! Nesten bedre at den er litt for liten enn for stor. Min eldste var litt engstelig for å falle av. Alt gikk mye bedre da vi prøvde med mindre sykkel på mykt underlag ( hun var da 5). Yngste er fryktløs og lærte å sykle uten støttehjul da hun var tre. 

Anonymkode: 5efc5...c08

Skrevet

Har dere en idrettsplass med løpebane i nærheten? I så fall er det et genialt sted å øve. Underlaget er jevnt, og ikke så hardt å falle på. 

Mine barn lærte det kjapt når vi begynte å øve på løpebanen, da hadde de prøvd lenge andre steder.

Anonymkode: ed05c...c96

Skrevet

Syns ikke det egentlig er noe særlig tung sykkel.Han har en DBS intruder 420 16" sykkel.Å vi har tatt setet så langt ned som det er mulig.

Skrevet

Løpesykkel hjalp veldig for sønnen min. :) Fikk låne en som han suste rundt på i et par uker, så tråkket han i vei på vanlig sykkel uten problemer. Han var også 5 år og ganske forsiktig av seg.

Anonymkode: 2153a...af9

Skrevet

Vi tok setet helt ned. Og så brukte hun sykkelen som løpesykkel. Altså gikk og løp med vanlig sykkel, med pedalene på. Etter noen dager syklet hun.

Anonymkode: adccd...d36

Skrevet

Sønnen min hadde også en balansesykkel men den brukte han aldri fordi han syns den var skummel å bruke :P Nå er han heldigvis motivert til å lære å sykle på den nye sykkelen å han ønsker heldigvis å øve hver dag.Det er hvertfall en god start at han ikke syns denne sykkel er skummel å bruke.Han er redd for å falle da riktig nok,men han vil hvertfall øve :)

Skrevet

Min knekte koden da han fikk låne en sykkel med høyt styre :)

slik at han ikje satt så veldig fremoverbøyd

Anonymkode: 91f1d...655

Skrevet

Da vår sønn var 5 var han akkurat som din. Null balanse,ville helst legge sykkelen på skrå og støtte seg inntil oss. Etter noen forsøk gav vi opp, satte på støttehjul og lot han sykle med det. Nå er han 6 om 2 mnd og han lærte seg å sykle med en gang. Bare satt seg på sykkelen og tråkket i vei. Er helt tydelig at han ikke var moden og klar nok for 1 år siden. Kanskje din også rett og slett må vente litt

Skrevet

Finn et sted hvor underlaget er mykt, og la det trå til. La guttungen ramle. Hos oss var det frykten for å ramle som gjorde henne ustø og redd for syklingen, men hell i uhell så ramla hun, men støttehjulene på, på en myk skogssti, dagen etter var støttehjulene vekk og har nå sykla uten støttehjul i et år. Ble 5år nå nylig.

Anonymkode: 0083e...a18

Skrevet
2 minutter siden, SharonNeedles skrev:

Da vår sønn var 5 var han akkurat som din. Null balanse,ville helst legge sykkelen på skrå og støtte seg inntil oss. Etter noen forsøk gav vi opp, satte på støttehjul og lot han sykle med det. Nå er han 6 om 2 mnd og han lærte seg å sykle med en gang. Bare satt seg på sykkelen og tråkket i vei. Er helt tydelig at han ikke var moden og klar nok for 1 år siden. Kanskje din også rett og slett må vente litt

Ja burde vel tatt med i hovedinnlegget at han hele veien har ligget etter når det gjelder motorikken og han er nok litt umoden av seg itellegg.Kanskje han ikke er helt klar for å begynne å sykle uten nei.  Her også legger han sykkelen på skrå så fort jeg slipper han.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finn et sted hvor underlaget er mykt, og la det trå til. La guttungen ramle. Hos oss var det frykten for å ramle som gjorde henne ustø og redd for syklingen, men hell i uhell så ramla hun, men støttehjulene på, på en myk skogssti, dagen etter var støttehjulene vekk og har nå sykla uten støttehjul i et år. Ble 5år nå nylig.

Anonymkode: 0083e...a18

Ja frykten for å falle gjør nok sønnen min også ekstra ustø.

Skrevet

Øvelse gjør mester, to ganger er ikke å øve.. 

Anonymkode: c8168...ef1

Skrevet

Jeg stresset med det samme forrige sommer da min var 5 år. Nå er han 6 og kan enda ikke sykle.. Jeg gidder ikke stresse med det mer. Vi skal øve og øve når HAN får motivasjon. Tipper den kommer til sommeren når han ser alle vennene sine suse av gårde på sykkel.. Min er sånn at han sliter når han må gi innsats på noe fordi han ikke gidder, men når han først går i gang så får han det til ganske fort. Så jeg håper han får inspirasjon i sommer, så skal vi være masse ute sammen og la sykkelen stå der og friste ham. 

Min har også motoriske utfordringer, henger litt etter på balanse og koordinasjon. Dette gjør jo at han gir lettere opp når noe krever ekstra mye av disse ferdighetene. 

Men jeg vil jo tro at ungene våre lærer det etter hvert. 

Anonymkode: 1876a...59d

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Øvelse gjør mester, to ganger er ikke å øve.. 

Nei vet jo at det må mer øvelse til men hadde håpet at det skulle føles som om det går fremover,å føler ikke akkurat det. Dag 2 vi øvet så var han jo enda mer forsiktig så føler det går litt feil vei her :P  Men nå skal stortsett være hjemme i helgen og i påsken så da skal vi øve en del om han fortsatt ønsker det.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stresset med det samme forrige sommer da min var 5 år. Nå er han 6 og kan enda ikke sykle.. Jeg gidder ikke stresse med det mer. Vi skal øve og øve når HAN får motivasjon. Tipper den kommer til sommeren når han ser alle vennene sine suse av gårde på sykkel.. Min er sånn at han sliter når han må gi innsats på noe fordi han ikke gidder, men når han først går i gang så får han det til ganske fort. Så jeg håper han får inspirasjon i sommer, så skal vi være masse ute sammen og la sykkelen stå der og friste ham. 

Min har også motoriske utfordringer, henger litt etter på balanse og koordinasjon. Dette gjør jo at han gir lettere opp når noe krever ekstra mye av disse ferdighetene. 

Men jeg vil jo tro at ungene våre lærer det etter hvert. 

Anonymkode: 1876a...59d

Sønnen min henger også etter på balanse og koordinasjon,å gi lett opp om han ikke får ting til.Men vi har skrytet masse av han når han prøver å sykle å ser ut som det hjelper å holde motivasjonen oppe.

Skrevet

Hvis de sliter med balanse så kan en tur til kiropraktor være lurt. Vår slet litt med det., hjalp med kiropraktor og at far ikke tok tak i sykkelen med en gang den ble litt skeiv

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de sliter med balanse så kan en tur til kiropraktor være lurt. Vår slet litt med det., hjalp med kiropraktor og at far ikke tok tak i sykkelen med en gang den ble litt skeiv

Takk for tipset! Det kan vi prøve :)

Skrevet

Du kan skru av pedalene og la han lære seg å løpe med den og få balansen. Da blir han trygg og du kan skru på pedalene igjen når han føler for det. 

Skrevet

Vi forsøkte i fjor og da var han som din, overhode ikke klar. Så valgte å sette på støttehjul igjen. Men han fikk sparkesykkel med 2 hjul som han sleit veldig med balansen på. Men i løpet av sommeren sparka han rundt som om han aldri hadde gjort annet. Tok av støttehjul på nytt på sensommer/ tidlig høst og han sykla avgårde uten noe hjelp til vår store overraskelse. 

Anonymkode: c23dd...445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...