Gå til innhold

For høye b12 verdier...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hva årsaken til dette er? 

Legen ringte å sa at verdiene hadde steget betraktelig siden i høst. Ville jeg skulle komme for en ny prøve. 

Anonymkode: c53e5...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som vet eller har erfaring med dette? Eneste jeg leser om forhøyet b12 er at det er sjeldent. Finner bare om lave verdier...

Skrevet

Du må passe på at legen tar de blodprøvene som viser reelle B12-verdier. De prøvene som legene som regel tar viser ikke reelt ellet totalnivå (jeg husker ikke de korrekte begrepene nå). Det er f.eks. mulig å ha for høye verdier på de vanlige testene og likevel ha en reell mangel av vit. B12.

Jeg ligger selv tidvis høyt av B12 - eller tilsynelatende høyt uten at de finner ut årsaken. Jeg har noen andre leverproblemer som de heller ikke finner ut av, så mulig at det hos meg henger sammen med det.

Ellers kan man også bli for høy på B12 om man tar B-vit.tilskudd.

Anonymkode: 7b2ee...805

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må passe på at legen tar de blodprøvene som viser reelle B12-verdier. De prøvene som legene som regel tar viser ikke reelt ellet totalnivå (jeg husker ikke de korrekte begrepene nå). Det er f.eks. mulig å ha for høye verdier på de vanlige testene og likevel ha en reell mangel av vit. B12.

Jeg ligger selv tidvis høyt av B12 - eller tilsynelatende høyt uten at de finner ut årsaken. Jeg har noen andre leverproblemer som de heller ikke finner ut av, så mulig at det hos meg henger sammen med det.

Ellers kan man også bli for høy på B12 om man tar B-vit.tilskudd.

Anonymkode: 7b2ee...805

Tar ikke noe tilskudd av b-vitaminer og har heller ikke gjort på sikkert 7-8 år. Tar heller ikke noe annet tilskudd eller medisiner. Spiser normalt sunt og trener 4-5 ganger i uka. 

Vet ikke hva slags prøver han tar eller har tatt.

Ja, leste at det kunne bli forhøyet ved leversykdommer. Ammende kunne også ha litt over normalen. Men jeg har ingen sykdommer eller ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...