Gå til innhold

17. Mai-dilemma..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år er det klassen til min datter som skal stå for arrangement på skolen. Vi fikk Mail om at alle foreldrene må/skal delta, og det er jo greit, alle må gjennom det. Saken er at jeg skal på jobb selv fra 07.30-15.30, er sykepleier, og har i tillegg to diagnoser som setter meg litt ut av spill. Så ofte må jeg hjem og bare hvile etter vaktene. Far stiller ikke opp da det er min tur til å ha henne den dagen. Datteren skal være med min samboer på dagen, de skal en tur til byen også til hans foreldre for å spise. Han har sagt at han kan stille på skolen og være med, men føler det blir feil også? Eller? 

Så det jeg ser for meg er at jeg går "glipp" av hele dagen, det eneste jeg har mulighet til er å stille og rydde etter at det er over. Jeg har mest lyst å si at vi er bortreist den dagen, men det blir også feil😒

Anonymkode: 5a3fd...c3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La dattera di og samboeren din dra dit og så kan han hjelpe til. Hørtes ut som fin løsning.  

Skrevet

Høres ut som du har en bra samboer! Hvorfor ikke ta ja for et ja og godta tilbudet hans? Han er jo en del av din datters liv og stiller opp som en ekstra støtteperson i hennes liv, høres det ut som. Da er det ikke unaturlig at han stiller opp i dette tilfellet heller, tenker jeg. 

Anonymkode: c77c5...dd3

Skrevet

Da takker du selvsagt ja til kjæresten din sitt tilbud. 

Hva er egentlig problemet?

Anonymkode: 083ff...304

Skrevet

Selvfølgelig må stefar stille på dugnaden eller du får avtalt at du gjør din innsats tidligere. Det hender det er større oppgaver som må gjøres på forhånd, men her er det i hvertfal helt nødvendig at det stiller 2 voksne på dugnad for hver elev på trinnet som arrangerer. Om ikke samboeren eller faren til barnet tar dugnaden må du finne noen andre som kan gjøre det.

Kjedelig å gå glipp av slike dager, men sån er det. Noen ganger må jobben gå forran.

Anonymkode: 249ae...9e0

Skrevet

Du kan ikke bidra med kake eller noe slikt, da? Så har du liksom gjort litt likevel? Jeg er sikker på at det holder i massevis at samboeren går dit med datteren din, sånn at du får hvile. 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig må stefar stille på dugnaden eller du får avtalt at du gjør din innsats tidligere. Det hender det er større oppgaver som må gjøres på forhånd, men her er det i hvertfal helt nødvendig at det stiller 2 voksne på dugnad for hver elev på trinnet som arrangerer. Om ikke samboeren eller faren til barnet tar dugnaden må du finne noen andre som kan gjøre det.

Kjedelig å gå glipp av slike dager, men sån er det. Noen ganger må jobben gå forran.

Må du gi deg. Jobb går ALLTID foran dugnad og fornøyelser. Og det er slett ingen selvfølge at steforeldre overtar. Det er ikke en borgerplikt å holde kafé på 17.mai, altså...

Anonymkode: 15d45...d35

Skrevet

Skjønner ikke problemet så lenge stefar stiller. 

Utover det syns jeg ikke at man kan forlange at alle stiller på arrangementet 17. Mai. Du er jo på jobb, og gjør sånn sett din "borgerplikt" den dagen. Er sykepleier jeg også, så skjønner hvordan det er. Ikke alltid 9-16-gjengen skjønner at vi må jobbe....

En 17.mai jeg var høygravid og mannen på jobb, forhandlet jeg meg frem til å bake en ekstra kake. Slik at jeg slapp å stå i kiosk. Det kan kanskje være en mulighet for deg også.

Men du er ikke nødt til å stille. Ingen kan tvinges til dugnadsarbeid. Jobb går foran, uansett.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Finne noen andre til å jobbe på dugnad? Er du gæern? Dugnad er frivillig og nan IKKE praie begge foreldrene på en sånn dag. Man kan heller ikke kreve at aleneforeldre skal hoste opp gratis arbeidskraft en sånn dag. 

Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 36b5a...d52

Skrevet

Skjønner ikke problemet. Enten møter samboer opp og gjør en innsats eller så sier du at du desverre jobber den dagen.. 

Anonymkode: 3b5eb...0d1

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må du gi deg. Jobb går ALLTID foran dugnad og fornøyelser. Og det er slett ingen selvfølge at steforeldre overtar. Det er ikke en borgerplikt å holde kafé på 17.mai, altså...

Normalt oppgående mennesker skjønner at de må gjøre en innsats hvis det skal bli feiring på 17.mai.  Kan man ikke stille selv det året det er ditt barns trinn som har ansvaret  finner du selvfølgelig noen andre til å høre det for deg. Da er samboeren den det er mest naturlig at stiller opp.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Normalt oppgående mennesker skjønner at de må gjøre en innsats hvis det skal bli feiring på 17.mai.  Kan man ikke stille selv det året det er ditt barns trinn som har ansvaret  finner du selvfølgelig noen andre til å høre det for deg. Da er samboeren den det er mest naturlig at stiller opp.

Nei, kan du ikke, melder du avbud. Reiser dere bort, melder du avbud. Feirer dere ikke 17.mai i din tradisjon, melder du også avbud. 

Man kan ikke legge opp til en feiring som ikke er på deltakernes egne premisser. Det er en dugnad, ikke en naturkatastrofe...

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kan du ikke, melder du avbud. Reiser dere bort, melder du avbud. Feirer dere ikke 17.mai i din tradisjon, melder du også avbud. 

Man kan ikke legge opp til en feiring som ikke er på deltakernes egne premisser. Det er en dugnad, ikke en naturkatastrofe...

Selvfølgelig kan du være en lat unnasluntring som ikke gidder gjøre noen innsats for lokalsamfunnet. Det er ingen lov som påby deg å stille opp, men det er heller ingen lov mot å forakte deg eller baksnakke deg. Det er en konsekvens du må regne med.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan du være en lat unnasluntring som ikke gidder gjøre noen innsats for lokalsamfunnet. Det er ingen lov som påby deg å stille opp, men det er heller ingen lov mot å forakte deg eller baksnakke deg. Det er en konsekvens du må regne med.

Herregud. 

Hvis "lokalsamfunnet" (sannsynligvis bestående av en komité) planlegger en feiring som vil innebære så stor arbeidsbelastning at hvert barn på trinnet må stille med to oppegående voksne til dugnaden, og ikke kan ha forfall pga jobb, da tror jeg planene er for ambisiøse. 

At du forakter og baksnakker folk for å ha et arbeid eller for å ta ferie og reise bort, betyr vel mest at du feiler noe grunnleggende.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lat unnasluntrer?!

Hallo. Hi er på jobb fra 07-15. Kanskje er det akkurat hun som steller din gamle bestefar den dagen, som tar på ham dress, barberer ham og setter på 17. Maisløyfa. Hennes eget barn får hun ikke sett, hvis hun da ikke er så heldig å få et glimt av henne i barnetoget idet de toger forbi, etter at hun har kjørt beboerne ut på verandaen med flagg i hånda. Det er hun som trøster og forsøker å skape en høytidsstund for pasientene, som er heldige hvis de får et kvarters besøk av familien. 

Gled deg over at du tydeligvis har fri du. Du må gjerne baksnakke og forakte, men det sier nok mest om deg.

Dette jeg mener med at folk som ikke har hatt slik arbeid ikke forstår hva det innebærer. 

Skrevet
4 minutter siden, Hjertefru skrev:

Lat unnasluntrer?!

Hallo. Hi er på jobb fra 07-15. Kanskje er det akkurat hun som steller din gamle bestefar den dagen, som tar på ham dress, barberer ham og setter på 17. Maisløyfa. Hennes eget barn får hun ikke sett, hvis hun da ikke er så heldig å få et glimt av henne i barnetoget idet de toger forbi, etter at hun har kjørt beboerne ut på verandaen med flagg i hånda. Det er hun som trøster og forsøker å skape en høytidsstund for pasientene, som er heldige hvis de får et kvarters besøk av familien. 

Gled deg over at du tydeligvis har fri du. Du må gjerne baksnakke og forakte, men det sier nok mest om deg.

Dette jeg mener med at folk som ikke har hatt slik arbeid ikke forstår hva det innebærer. 

Jeg er enig i bunnlinja - dugnad er ikke en plikt. Er imidlertid ikke enig med deg i at det at du er sykepleier er det samme som at du gjør din "borgerplikt" i større grad enn det vi i 9-16 gjengen gjør. Vi jobber jo også våre 37.5 timer pr uke, og hadde hatt lyst på fri 17. mai. Det er helt greit å si man ikke kan stille på dagen fordi man jobber, men da ville jeg tilbudt meg å bake en kake eller noe. Turnusarbeidende har jo fri en annen dag hvis de jobber på en rød dag. Du steller kanskje bestefaren min, jeg stiller kanskje opp for dine barn. Det gjør jeg ikke bare mellom 9 og 16 heller, men også på kveldstid og i helgene. 

Skrevet
33 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg er enig i bunnlinja - dugnad er ikke en plikt. Er imidlertid ikke enig med deg i at det at du er sykepleier er det samme som at du gjør din "borgerplikt" i større grad enn det vi i 9-16 gjengen gjør. Vi jobber jo også våre 37.5 timer pr uke, og hadde hatt lyst på fri 17. mai. Det er helt greit å si man ikke kan stille på dagen fordi man jobber, men da ville jeg tilbudt meg å bake en kake eller noe. Turnusarbeidende har jo fri en annen dag hvis de jobber på en rød dag. Du steller kanskje bestefaren min, jeg stiller kanskje opp for dine barn. Det gjør jeg ikke bare mellom 9 og 16 heller, men også på kveldstid og i helgene. 

For ordens skyld: jeg mener selvfølgelig ikke at vi som er helsepersonell har en viktigere jobb enn de som jobber 09-16, men ønsker bare en forståelse for at turnusarbeidere har spesielle utfordringer knyttet til sånne dager. 

For det har jeg nemlig opplevd ofte at mange ikke har. Det virker som noen av de tror at det er valgfritt om vi vil jobbe kveld og helligdager. Jeg satt for eksempel i en frivillig organisasjon, der ble møtene lagt konsekvent på kvelder jeg var på jobb. Det var sjokk hver gang jeg opplyste om at jeg ikke hadde anledning.

De andre i styret var lærere, for det meste.

Skrevet
41 minutter siden, Hjertefru skrev:

For ordens skyld: jeg mener selvfølgelig ikke at vi som er helsepersonell har en viktigere jobb enn de som jobber 09-16, men ønsker bare en forståelse for at turnusarbeidere har spesielle utfordringer knyttet til sånne dager. 

For det har jeg nemlig opplevd ofte at mange ikke har. Det virker som noen av de tror at det er valgfritt om vi vil jobbe kveld og helligdager. Jeg satt for eksempel i en frivillig organisasjon, der ble møtene lagt konsekvent på kvelder jeg var på jobb. Det var sjokk hver gang jeg opplyste om at jeg ikke hadde anledning.

De andre i styret var lærere, for det meste.

Derfor foreslo jeg også at hi kunne tilby seg å gjøre en skikkelig innsats med forarbeidet til 17.mai. Å bake en kake eller 3 er gjerne noe dugnadsforeldrene uansett må gjøre i tillegg til arbeidet selve 17.mai, men det er ofte noen større oppgaver som det er fint at noen påtar seg. Det kan for eksempel være å rigge opp og pynte i gymsalen eller å handle inn is, pølser, brus ol som skal selges. Sånne ting er det jo fint å kunne overlate til folk som ellers har mye fri på dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...