Gå til innhold

Mye eldre mann.... Skal, skal ikke?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 år, skilt og har ett barn. Nylig møtte jeg en mann jeg har funnet tonen med. Han er veldig smart, morsom, omsorgsfull, hjelpsom osv. Vi kan snakke i timesvis, lager mat sammen, han er snill med barnet mitt osv. Jeg har det utrolig bra når vi er sammen. Men han er 51 år. Han har vært gift, og har tre barn. Jeg har lyst å være sammen med ham, uavhengig av alder. Hva tenker dere?Ja, han er 70 når jeg er 50, men hvem vet; en mann på min alder kan gå fra meg, bli syk osv også, så det er jo ikke slik at en yngre nødvendigvis er bedre...? Takknemlig for tanker.

Anonymkode: f9c58...a80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la aldersforskjellen ødelegge for deg. Har du funnet en fantastisk mann som du vil være sammen med, skal ikke det at hans liv startet en stund før ditt, ha noen betydning.

 

Anonymkode: 2d60c...169

Skrevet

Fremtiden kan by på utfordringer enten det er slik eller sånn, livet kommer ikke med garantier uansett hva slags valg vi tar.

Livet er her og nå, eventuelle utfordringer i fremtiden får man ta når de kommer. Nyt å ha det bra sammen med denne mannen her og nå, kjærligheten spør ikke etter alder.

Anonymkode: 6525f...ce3

Skrevet

Gjør det som gjør deg lykkelig. Holder forholdet, så er de greit å ha tenkt gjennom det å bli enke litt tidlig. Livets realiteter, men ingen hindring for forhold tenker jeg.

Anonymkode: 5d2b2...5da

Skrevet

Huska jeg klina med en 50-åring da jeg var 20. Var håpløst forelska i ham i flere år.. Var læreren min... Så jeg tenker go for it😁❤️

Anonymkode: 2f7ae...4b7

Skrevet

Jeg har en 20-år eldre mann. Jeg elsker ham og er SÅ jeg ikke lot alderen hindre oss. 

Ja, vi vil ikke bli gamle sammen, men vi har det utrolig fint nå på 8året 😄❤

Anonymkode: 66710...c7d

Skrevet

Jeg tenker at det er stor sannsynlighet for at om 20 år så sitter du med ansvaret for barn som akkurat har flyttet hjemmefra, pleietrengende foreldre og pleietrengende mann. Jeg kjenner noen som er i denne situasjonen nå, mannen fikk slag for et par år siden og har blitt relativt oppegående igjen, men han er fortsatt merkbart "treig" mentalt, og selv om han klarer enkle ting i hverdagen selv så er han ikke noe hjelp. Så alt faller på henne, oppfølgning av hennes foreldres og hans helse, passe på at barna har det greit der de er i livet sitt, full jobb og fullt ansvar for hus og hjem.

Det er jo sant det folk sier at man har ingen garantier uansett hva man gjør, men om man velger en 20 år eldre mann så er jo oddsene for at det blir dårlig ganske mye større enn med mann som er like gammel som deg. Det kan hende du har flaks og han holder seg godt, men uansett vil det relativt raskt komme til punktet der du er alene om alt fordi han rett og slett er for gammel.

Anonymkode: f1a1c...64c

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er stor sannsynlighet for at om 20 år så sitter du med ansvaret for barn som akkurat har flyttet hjemmefra, pleietrengende foreldre og pleietrengende mann. Jeg kjenner noen som er i denne situasjonen nå, mannen fikk slag for et par år siden og har blitt relativt oppegående igjen, men han er fortsatt merkbart "treig" mentalt, og selv om han klarer enkle ting i hverdagen selv så er han ikke noe hjelp. Så alt faller på henne, oppfølgning av hennes foreldres og hans helse, passe på at barna har det greit der de er i livet sitt, full jobb og fullt ansvar for hus og hjem.

Det er jo sant det folk sier at man har ingen garantier uansett hva man gjør, men om man velger en 20 år eldre mann så er jo oddsene for at det blir dårlig ganske mye større enn med mann som er like gammel som deg. Det kan hende du har flaks og han holder seg godt, men uansett vil det relativt raskt komme til punktet der du er alene om alt fordi han rett og slett er for gammel.

Anonymkode: f1a1c...64c

Jeg tenker også dette. Og så tenker jeg "nei, nei, nei!".

Anonymkode: 57052...246

Skrevet

Jeg var 38 og min mann 51 da vi ble sammen. Har aldri vært så lykkelig noen gang som med ham. Vi fikk 7 år sammen, og jeg er så takknemlig for det. 

Han døde i en ulykke i fjor, og det jeg tenker er at det samme kunne ha skjedd om han var 20 år yngre. Livet kommer ikke med garantier. 

Anonymkode: 24d1d...629

Skrevet

Dagens 50 åringer er sexy og moden, har voksne barn og har god økonomi. Holder lengre i senga og har livserfaring. De fleste mennesker er spreke til de er 80 i dag, du vil neppe legge merke til det når han bekker 60 eller 70. Nyt mannen, og lev lykkelig med ham 😀👍

Skrevet

Om dere har det fint sammen så er det det som betyr noe.

Men 20 års aldersforskjell vil være mye tydeligere når du er 50 og han 70 for å si det slik. Da er han gammel, mens du er midt i livet..

 

Skrevet

Æsj !

Om bare noen få år har han eldes enda mer! Æsj 

Anonymkode: c88f8...289

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er stor sannsynlighet for at om 20 år så sitter du med ansvaret for barn som akkurat har flyttet hjemmefra, pleietrengende foreldre og pleietrengende mann. Jeg kjenner noen som er i denne situasjonen nå, mannen fikk slag for et par år siden og har blitt relativt oppegående igjen, men han er fortsatt merkbart "treig" mentalt, og selv om han klarer enkle ting i hverdagen selv så er han ikke noe hjelp. Så alt faller på henne, oppfølgning av hennes foreldres og hans helse, passe på at barna har det greit der de er i livet sitt, full jobb og fullt ansvar for hus og hjem.

Det er jo sant det folk sier at man har ingen garantier uansett hva man gjør, men om man velger en 20 år eldre mann så er jo oddsene for at det blir dårlig ganske mye større enn med mann som er like gammel som deg. Det kan hende du har flaks og han holder seg godt, men uansett vil det relativt raskt komme til punktet der du er alene om alt fordi han rett og slett er for gammel.

Anonymkode: f1a1c...64c

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Du skriver at det er stor sannsynlighet for at denne mannen om 20 år er pleietrengende. Da lurer jeg på hvilken erfaring du egentlig har med dagens 70-åringer siden du tror det er "stor sannsynlighet" for at denne mannen når han blir 70 vil være pleietrengende?

Dagens 70-åringer er mange uforskammet spreke, og definitivt langt mer aktive på alle felt enn de var f.eks. på 70-80-tallet. Tall viser f.eks. også at mange av dagens 70-åringer er langt mer fysisk aktive enn dagens 30-åringer... og at det er dagens 30-åringer som vil bli de som får større behov for helsevesenet når de blir eldre. 70-åringer er langt mer seksuelt aktive enn de var tidligere også - og ut fra tallene jeg har sett fra forskning så er de minst like aktive som mange her på forumen ;)  Forskere sier nå at "middelalderen" nå må regnes å være helt til midten av 70-årene fordi eldre er så mye sprekere enn tidligere. Dette var en stor europeisk studie som viste og at begrepet alderdom, som til nå har vært sagt å begynne ved 65 års alder nå må omdefineres til å begynne fra midten av 70-årene. Og jammen er det flere 70-åringer som er i jobb også, og som kjemper mot lover som har sagt at de må slutte å jobbe når de er 70.

Det vil selvfølgelig være individuelle forskjeller, men jeg vil tro at en mann som har en nesten 20 år yngre kone i de fleste tilfeller er opptatt av å holde seg aktiv lengst mulig.

Hi, jeg har tenkt at jeg ikke ønsker en såpass mye eldre mann selv (jeg er noen år eldre enn deg), men vet også at hvis jeg hadde møtt en hvor alt klaffet med, da hadde jeg nok gått for det uansett. Og hva om den skeptiske anonyme over her skulle ha rett likevel - da vil dere likevel ha 20 gode år foran dere før den tid. Man har ingen garantier for fremtiden, og man kan ikke forsikre seg uansett mot ulykke eller sykdom. Som en over her skrev som mistet sin eldre mann i en ulykke som kunne skjedd hvem som helst.

Svaret som jeg svarer på her fikk meg til å tenke på de på 70 år og eldre jeg kjenner... Mor på 70 flyr på fjellet nesten daglig, bratte bakker og tungt terreng. Far på snart 75 jobber fremdeles tilnærmet fullt med det som regnes å være et av de hardeste og farligste yrkene som finnes her tillands. Svigerforeldre - flyr stadig vekk på fjellet, og en av dem jogger to-tre ganger i uken, samme alder. Naboene her på noen og 70 går eller sykler tur noen ganger i uken + tar seg av ganske tung hagearbeid i stor hage, samt alt vedlikehold av stort hus, samme med naboen bortenfor som snart er 76 og som fremdeles jobber en del for sin tidligere jobb samt har div. store verv. En venn av familien som er eller blir 75 i år trimmer regelmessig tre ganger i uken i høyt tempo sammen med en stor kompisgjeng på samme alder, kona svømmer et par ganger i uken pluss gjør annen fysisk aktivitet + at de har hund de går tur med tre ganger om dagen, en langtur. Verdens koseligste mann som jeg kjente, som dessverre gikk bort for en stund siden, jobbet fullt inntil han døde i en jobb som er svært krevende hva konsentrasjon og nøyaktighet gjelder - han ble 91, kona som var nesten 15 år yngre døde 20 år tidligere av sykdom. Jeg kjenner to andre menn på 86 som begge jobber og som begge anses som kapasiteter på store prosjekt. Min ene nabo på 75 har forresten samme utdanning som disse to 86-åringene og jobber fremdeles også. Disse tre jobber i perioder mer enn fullt, de tar nå på seg prosjekter, så det er hektisk i perioder og så tar de det mer med ro innimellom. To andre jeg kjenner mellom 85 og 90 er aktive jegere fremdeles, den ene hjalp nettopp barnebarna med div. fysisk utearbeid på huset fordi barnebarna ikke greide det selv pga. helse. En 78-åring, som riktignok de siste fem årene har smugdrukket innimellom og tror ingen forstår det, han flyr også på fjellet daglig, og jobbet til han var noen og 70. Han begynte å drikke da han ikke lenger fikk jobbe mer. En annen som har bikket 70 jobber som fjellguide i tillegg til vanlig jobb, kjæresten som er noen år eldre driver fremdeles med mye fysisk arbeid og er også en aktiv fjellfyr og jeger. Ja, slik kunne jeg ha fortsatt...

Det finnes selvfølgelig også noen som ikke får beholde helsen. Men flere og flere holder både fysisk og mental helse og smidighet ved like langt opp i årene.

Hi - om denne mannen gjør deg lykkelig, så ikke la alderen stoppe deg. Det eneste jeg ville satt som "krav" var at han passet på egen helse med kosthold og aktivitet. Men det er ikke annet krav enn jeg også setter til meg selv.

Anonymkode: 4f38a...c57

Skrevet

Jeg hadde aldri involvert meg med en så mye eldre mann. Både på grunn av det som andre nevner her, og på grunn av at jeg ikke blir tiltrukket av menn som er veldig mye eldre en meg.

Skrevet

Eg er i utgangspunktet einig med dei som seier at alder ikkje spelar like stor rolle som før. Det einaste eg ville avklart 100% var om ein er einig i om ein skal ha ungar eller ikkje. Ynskjer du f.eks å vente 5år til neste mann, er han i midten av 50åra og borna hass er kanskje vaksne og han blir bestefar. Har han lyst på fleire då eller vil han vere bestefar fordi det er den perioden han er i? Er dykk einige om dette punktet, så syns eg du skal ta sjansen 🙂

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Du skriver at det er stor sannsynlighet for at denne mannen om 20 år er pleietrengende. Da lurer jeg på hvilken erfaring du egentlig har med dagens 70-åringer siden du tror det er "stor sannsynlighet" for at denne mannen når han blir 70 vil være pleietrengende?

Anonymkode: 4f38a...c57

Jeg er et par år yngre enn HI. Jeg tror at vår personlige erfaring har mye å si for hva vi tenker. I min omgangskrets kan jeg faktisk ikke komme på én person som er over 70, som jeg vil betegne som sprek. Jeg kjenner ikke fryktelig mange, men i familien min har de eldre begynt å "skrangle" rundt da de bikket 60, og nå som de er i 70-årene har samtlige diverse alvorlige helseproblemer, og noen av dem er også merkbart gamle og ikke helt tilstede mentalt når man prater til dem.

Men jeg må innrømme at disse ikke har vært de mest speke i sine yngre dager heller, det er en del tendenser til overvekt blant annet, som nok har mye å si. Hvis HIs utkårede er veldig sprek nå som 50-åring er nok oddsene mye bedre :) Uansett var dette bare mine tanker om temaet, basert på mine egne erfaringer og fordommer, det var ikke ment som noen oppfordring til HI om hva hun bør gjøre.

Anonymkode: f1a1c...64c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er stor sannsynlighet for at om 20 år så sitter du med ansvaret for barn som akkurat har flyttet hjemmefra, pleietrengende foreldre og pleietrengende mann. Jeg kjenner noen som er i denne situasjonen nå, mannen fikk slag for et par år siden og har blitt relativt oppegående igjen, men han er fortsatt merkbart "treig" mentalt, og selv om han klarer enkle ting i hverdagen selv så er han ikke noe hjelp. Så alt faller på henne, oppfølgning av hennes foreldres og hans helse, passe på at barna har det greit der de er i livet sitt, full jobb og fullt ansvar for hus og hjem.

Det er jo sant det folk sier at man har ingen garantier uansett hva man gjør, men om man velger en 20 år eldre mann så er jo oddsene for at det blir dårlig ganske mye større enn med mann som er like gammel som deg. Det kan hende du har flaks og han holder seg godt, men uansett vil det relativt raskt komme til punktet der du er alene om alt fordi han rett og slett er for gammel.

Anonymkode: f1a1c...64c

Jeg var 30 da jeg traff min samboer som var 47. Vi flyttet sammen, fikk barn og alt var fryd og gammen. 

Etter 6 år fikk JEG slag! 

Så da ble samboeren sittende der da, med gamle foreldre, små barn og pleietrengende kjærring... 

 

Anonymkode: 8793d...8a4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er et par år yngre enn HI. Jeg tror at vår personlige erfaring har mye å si for hva vi tenker. I min omgangskrets kan jeg faktisk ikke komme på én person som er over 70, som jeg vil betegne som sprek. Jeg kjenner ikke fryktelig mange, men i familien min har de eldre begynt å "skrangle" rundt da de bikket 60, og nå som de er i 70-årene har samtlige diverse alvorlige helseproblemer, og noen av dem er også merkbart gamle og ikke helt tilstede mentalt når man prater til dem.

Men jeg må innrømme at disse ikke har vært de mest speke i sine yngre dager heller, det er en del tendenser til overvekt blant annet, som nok har mye å si. Hvis HIs utkårede er veldig sprek nå som 50-åring er nok oddsene mye bedre :) Uansett var dette bare mine tanker om temaet, basert på mine egne erfaringer og fordommer, det var ikke ment som noen oppfordring til HI om hva hun bør gjøre.

Anonymkode: f1a1c...64c

Glimrende svogerforskning, du. Men i MIN omgangskrets er 80-åringene rablende gale og umulige å få til å sitte stille, de hogger ved, har personlig trener og dyrker opp hagen ved hjelp av kun håndmakt. 

Anonymkode: 24d1d...629

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er et par år yngre enn HI. Jeg tror at vår personlige erfaring har mye å si for hva vi tenker. I min omgangskrets kan jeg faktisk ikke komme på én person som er over 70, som jeg vil betegne som sprek. Jeg kjenner ikke fryktelig mange, men i familien min har de eldre begynt å "skrangle" rundt da de bikket 60, og nå som de er i 70-årene har samtlige diverse alvorlige helseproblemer, og noen av dem er også merkbart gamle og ikke helt tilstede mentalt når man prater til dem.

Men jeg må innrømme at disse ikke har vært de mest speke i sine yngre dager heller, det er en del tendenser til overvekt blant annet, som nok har mye å si. Hvis HIs utkårede er veldig sprek nå som 50-åring er nok oddsene mye bedre :) Uansett var dette bare mine tanker om temaet, basert på mine egne erfaringer og fordommer, det var ikke ment som noen oppfordring til HI om hva hun bør gjøre.

Anonymkode: f1a1c...64c

Jeg er enig i at personlig erfaring nok spiller mye inn mtp. hva man svarer i tråden. Jeg er også enig i det du skriver om overvekt og det å ha vært inaktiv i tidligere år. Det er jo ironisk at forskere nå er redd for at dagens 30-åringer vil ha større behov for helsehjelp når de blir 70 enn dagens 70-åringer har. Og årsaken sies å være at dagens 30-åringer er for lite aktive, at overvekt øker og at kostholdet er for dårlig hos for mange.

Flere av de jeg nevnte i eksemplene over har også hatt alvorlige diagnoser, bl.a. har flere hatt kreft, og noen av dem har også hatt kreft to ganger. Og likevel holder de seg altså spreke både fysisk og mentalt. Men fellesnevneren er at de har vært aktive bestandig, og det gir dem tydelig fordeler nå som de er eldre også. De har bl.a. kommet seg forbausende raskt etter kreftbehandling.

Det du skriver at så mange av de du kjenner også begynner å være mindre mentalt tilstede, det kan nok dessverre også henge sammen med overvektsproblematikken de har. Overvekt og for mye karbohydrater "karamelliserer" hjernen, så den gruppen har dessverre mer tendens til å bli rammet av demens.

Det at livsstil har så mye å si for helse i høyere alder er en av grunnene til at jeg ville satt krav til livsstil hos en mann som var såpass eldre enn meg.

Anonymkode: 4f38a...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...