Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Det andre innlegget får meg til å tenke at det er ikke rart mattekunnskapene hos barn i dag er dårlige, når en enkel ligning blir for vanskelig for foreldrene. Matte et ikke noe man kan bli god til kun i timene på skolen, man må øve hjemme fra de er små. Først selvfølgelig enkelt, med telling, større/mindre enn, flere/færre osv, men også vanskeligere ettersom de blir eldre. Det å bruke ting rundt for å lære har vært en selvfølge hos oss, f.eks øve "tiervenner" på Q-melkekartongen, hvor mange glass må vi dekke på osv. Er det "bare" jeg som tenker som dette? Hva har dere gjort, både når barna er helt små, men også når de er større. Anonymkode: 5fa4d...4e2
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Jeg var flink i matte på skolen Mannen min var flink i matte på skolen Vi har fire barn sammen og har alltid lekt med tall. Helt fra de var små har vi lekt med tall. Begynt med å lese skilter på bilene f.eks når vi går gjennom parkeringshuset så de lærte alle tallene. Så har vi plusset og trekt fra, alle fire kunne regne pluss og minus før de begynte på skolen. Nå er de fra 8 ti 16 år gamle, yngste og nest eldste har veldig lett for matte. Aldri anstrengt seg, skjønner alt på første forklaring. Matteleksene gjøres unna i en feil, nasjonale prøver gjøres uten feil osv. Men eldste og nest yngste har vanskelig for matte. De må forklares igjen og igjen, forstår ikke og må forklares enda en gang. Alle mulige innfallsvinkler, like ubegripelig for dem. De holder hodet så vidt over vannet, men matte er vanskelig for dem altså. Eldste sliter for å beholde 3-eren i matte. Så selv om man leker mye med tall, har foreldre som er flinke i matte og kan hjelpe, så er det ikke alle barn som blir flinke. Men jeg er selvfølgelig enig med deg, om vi ikke hadde fulgt opp matten som vi har gjort her hjemme vet jeg ikke hvordan det hadde vært med våre "matte-idioter", de hadde vel falt helt gjennom. Men heldigvis er de veldig flinke i språk da, begge to gjør det over middels bra i engelsk, eldste gjør det veldig bra i tysk og de får bare skryt i norsk og andre lesefag. Alle kan ikke være flinkest i alt. Anonymkode: 74e7d...40f
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Her fikk barna mattekongen og dragonbox på iPaden, og siden de da har lekt mye med disse spillene er de blitt gode matte Anonymkode: 0f475...783
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her fikk barna mattekongen og dragonbox på iPaden, og siden de da har lekt mye med disse spillene er de blitt gode matte Anonymkode: 0f475...783 Kanskje flere voksne også burde brukt den type spill for å komme opp på et minimumsnivå i matte☺ Det er klart vi har forskjellige ting som vi lærer lett, men som foreldre har vi et ansvar for å hjelpe barna til å forstå de grunnleggende tingene og når foreldrene har store hull i kunnskapene, vil nødvendigvis barna også få det. Anonymkode: 5fa4d...4e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå