Gå til innhold

Jeg er en av de heldige som kan kjøpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

så å si alt jeg vil, når jeg vil per dags dato. Brukskonto er aldri helt tom så trenger aldri føre regnskap over hva som går ut og hva som kommer inn. 

Men jeg skal studere i 3 år nå fra høsten av, og blir da ha minimalt med inntekt. Tenker derfor det ville være lurt å få litt oversikt over forbruket mitt, da jeg må justere kraftig ned når jeg begynner å studere.(Har såklart stor buffer jeg har tenkt å kunne ha i bakhånd skulle jeg trenge det, men målet er å justere forbruk etter inntekt så mye som mulig, å heller kun supplere minimalt med buffer.) 

Vet dere om dette er noe man kan få time i banken for å få hjelp med, om der finnes noe app el, som kan regne ut div av forbruk fra brukskonto el. ? 

Er alene med to barn og hus, så er ikke alene i en hybel og kan leve på knekkebrød. Så tenker sette opp et overkommelig budsjett. Hverken for stort eller for lite:) 

Ps, skrev at jeg er en av de heldige, for at jeg vet at ikke alle er like heldig og jeg tar ikke livet mitt for gitt. 

Anonymkode: b69b8...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om en time hos banken din, ja. 

Men egentlig er det ganske lett. Det er jo mest pluss og minus du trenger å kunne for å bestyre en familieøkonomi. Hva med å samle kvitteringer i 1 måned, og så kikke igjennom dem? 

Anonymkode: 3fe45...057

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan be om en time hos banken din, ja. 

Men egentlig er det ganske lett. Det er jo mest pluss og minus du trenger å kunne for å bestyre en familieøkonomi. Hva med å samle kvitteringer i 1 måned, og så kikke igjennom dem? 

Anonymkode: 3fe45...057

Vil faktisk banken ha et møte med meg for å sjekke forbruk og budsjett?

Takk for forslag:) Men problemet med det du foreslår er at jeg handler en del med mobil, vipps, donerer til ulike formål(noen mnd 100kr, noen mnd 1000kr), så har ikke kvittering å oppdrive på alt. Derfor jeg tenker oversikt fra konto fra feks 6 siste mnd ville vært gunstig

Hi

Skrevet

Enig med nr. to. Sett opp et enkelt regnskap for mai måned. Alle faste utgifter, alle andre regninger. Videre samler du alle - ALLE! - kvitteringer, stort og smått. På slutten av måneden summerer du alle utgifter du har hatt ila. måneden, og ser hva disse utgjør ift. hva du vil ha å rutte med når du blir student.

Du vil da ha en oversikt over hva du bruker en normalmåned og kan se det ift. hva som blir din virkelighet som student.

Så setter du opp et årsregnskap, alle faste utgifter du har ila. året - alle utgifter med huset (lån, forsikring, kommunale avgifter, en pott til uforutsette utgifter og til ev. nødvendig vedlikehold), ev. utgifter på bil (lån, forsikring, veiavgift, reparasjoner, drivstoff, olje, vindusspylevæske, olje m.m.), strøm, ev. brøyting (om du betaler for det i dag), telefon og andre abonnement (pc, nrk, magasiner, treningssenter m.m.), faste utgifter til dine og barnas fritidsaktiviteter + utgifter ila. året ellers på dette, f.eks. utstyr, tøy, sko osv. Så legger du inne hva dere trenger til mat, husholdningsartikler, hygieniske artikler, klær, sko, ev. frisør. Ekstra utgifter til høytider og bursdager. Ev. offentlig kommunikasjon. Så må du fordele utgiftene utover året og se hvor mye du må legge av hver måned som student for å ha til faste regninger når de kommer. Går det opp?

Hvis ikke må du begynne å se hva du bruker penger på ellers. Hvor mye må du ev. gå ned på forbruk og hvor kan du spare inn? Bruker du mye penger på frisør, hudpleie, dyre produkter til dette og sminke? Da har du mye å spare der. Samme med kleskjøp, hvilke merker du velger, at du egentlig ikke trenger så mye nytt osv. Går du ofte på kafe, kino, teater e.l., eller kjøper du ofte en kaffe i farta - mye å spare der også.

Så må du selvfølgelig også legge inn utgifter til studiemateriell, kanskje du trenger barnevakt i perioder av studiet ditt, er det studietur, eller må du ha ekstra reisevei i praksis e.l.?

Skal dere ha ferie må dette legges inn. Skal du jobbe utenom skolen eller i ferier kan du legge inn noe inntekter der.

Er det ting du vet må gjøres med hus eller bil i studieårene, er det ting som risikerer å måtte skiftes ut av inventar (senger, hvitevarer, annet), så må du legge av penger til dette også.

Synes det er kjempefornuftig av deg å tenke på dette nå, og tror nok det er viktig at du tar denne jobben nå. Hvis du har vært vant med å ha en god økonomi som har gjort at du ikke har trengt å tenke på hva du bruker penger på, da kan du gå på en ordentlig smell om du ikke blir bevisst hva du bruker penger på nå. Det er mildt sagt ikke fett å leve som student, så det er lurt å begynne å tilpasse forbruket allerede nå.

Lykke til med studiene :)

Anonymkode: 3758c...fd9

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for forslag:) Men problemet med det du foreslår er at jeg handler en del med mobil, vipps, donerer til ulike formål(noen mnd 100kr, noen mnd 1000kr), så har ikke kvittering å oppdrive på alt. Derfor jeg tenker oversikt fra konto fra feks 6 siste mnd ville vært gunstig

Hi

Du får ut oversikt over kontoer om du går i nettbanken. I min nettbank ligger de tre siste månedene lett tilgjengelig, de andre må jeg gå inn på en arkivfunksjon (husker ikke hva det heter, men noe med arkiv) for å få ut. Jeg tror jeg der kan få ut utskrifter for et år. Min bank har også en funksjon som jeg kan aktivere, som vil registrere alt jeg har brukt inn i et program som gir en oversikt hva man bruker penger på. Jeg har aldri brukt den, men den får frem utgiftene grafisk og er visstnok ok for å få et raskt overblikk.

Ellers er det en kjempegod bevisstgjøring å ha en notatbok med deg overalt og notere hvert eneste lille beløp du bruker ila. en måned for å bli bevisst hvor mye penger du bruker og hva du bruker dem på.

Anonymkode: 3758c...fd9

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Kanskje du kan få den oversikten i nettbanken? Det kan jeg, har dnb og kan se mitt forbruk

Anonymkode: 305f5...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...