Gå til innhold

Ungdom (13 år) med tvangslidelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har vært opp og ned i humør, vi har tenkt pubertet og ungdomsskole. Vi har har forsøkt å få henne til helsesøster, for å sortere tankene sine. Dette har hun nektet helt på.

Nå ser vi dette blir mer og mer noe tvangslidelsesgreier, og tenker at NÅ trenger hun hjelp utenfra. Jenta NEKTER fremdeles. Hvordan gjør vi det?

BUP? Vil ikke det ta utrolig lang tid?!

Fastlege? Hva kan egentlig han gjøre? Henvise til psykolog? Lang ventetid!? Eller BUP?

Ta henne med til privat psykolog? Her vil det ikke bli så lang ventetid, men usikker på hvor mye behandling som evt er nødvendig. Hva vil sluttsummen bli?  Er det rundt 1500-2000kr per time? Vil IFs super barneforsikring dekke noe? (Greier ikke finne ut av det...) 

Vet ikke helt hvor vi skal begynne. Selv erkjenner hun nå at hun har et problem, men mener det ikke er stort nok til at hun trenger hjelp. Vi foreldre mener hun trenger hjelp, før problemet blir for stort og at det dermed vil ødelegge mye for henne...

Anonymkode: 8f467...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan noe om dette, og kan komme med tips/ råd?

Skrevet

Så bra at hun ser det er et problem selv. Synes første steg bør være helsesøster eller lege. Hun må snakke med fagfolk som kan henvise videre. Og som du sier, det må skje NÅ før det blir verre. Kan du få henne til å sette ord på hva som er vanskelig? Vet hun hva en psykolog på bup kan gjøre f.eks? Hvis hun sliter med følelse av å måtte gjøre noe, f.eks dusje i veldig varmt vann, telle ting osv så er det akkurat det en psykolog kan hjelpe henne med. Prøv å forklare at de vil hjelpe henne på best mulig måte, og hun står fritt frem til å svare på det hun vil svare på, og prøve noe annet om bup f.eks ikke er tingen. Men motiver henne til å gi det en sjanse for henne selv.

Anonymkode: 4cbf2...97f

Skrevet

Definitivt bup. Hvis ikke hun vil dit kan dere foreldre få hjelp 

Anonymkode: 3e303...1cc

Skrevet

Takker for svar!!

Problemet med helsesøster her vi bor, er at hun er mor til en i klassen... Dermed føler hun det blir flaut. 

Vet dere noe om hvor lang tid det vil ta før hun får hjelp hos bup? Hun ønsker IKKE at skolen/ kontaktlærer skal få vite noe. Vi vurderer seriøst å gå til privat behandler, er bare veldig usikker på hva kostnaden vil bli til slutt. Grunnen til at vi vurderer det er at da går "utenom" skole og helsesøster, samtidig som hun vil få profesjonell hjelp! 

Hva tenker dere om det?

HI

Skrevet

Hvorfor tenker du at BUP tar utrolig lang tid? Dere trenger ikke gå gjennom helsesøster eller involvere skolen i en henvisning til BUP, men fastlegen (eller en annen lege) må involveres. Privat behandling hos psykolog koster ikke så mye som det du skisserer, vanlig timetakst er et sted mellom 900 og 1200 de fleste steder. Tvangsbehandling kan ta noe tid, så en del timer blir det som regel. 

Det at dere ikke får fortelle, at hun mener at det ikke er så ille, at den og den ikke kan vite, er å la tvangen ha kontroll. Ikke bare over henne, men også over dere. Dere er voksne og må skjære igjennom her. Hvis dere ser at tvangen reduserer hennes fungering, så må dere sørge for at hun får hjelp. 

Jeg ville prøvd med BUP først. Gå til fastlegen og få av gårde en henvisning. Hvis dere får beskjed om at det er lang ventetid, og funksjonsnivået hennes er svekket, så kan dere heller lete etter noe privat i stedet eller i mellomtiden. 

Skrevet

Hadde droppet å involvere helsesøster. Både fordi hun er mor til en i klassen, men også fordi dette med stor sannsynlighet ikke er innenfor hennes fagfelt. BUP kan dette, ville fått henne inn i systemet deres så raskt som mulig. Det bør kunne gjøres uten at jenta føler det blir mye oppstyr rundt dette. Hun opplever at det er flaut vil jeg tro. 

Anonymkode: 3e1a6...b56

Skrevet

Maks ventetid for hennes lidelse ved BUP er 12 uker

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-barn-og-unge/seksjon?Tittel=tvangstanker-og-eller-tvangshandlinger-9636

Husk å få henviser til å være tydelig i henvisningen sin. Det er også best at henviser/fastlege ser barnet ditt og selvom d ikke er obligatorisk.

jeg jobber selv i BUP og vi får veldig mange dårlige henvisninger hvor man må gjette seg frem til hva problemet er ...

Anonymkode: 7f94c...81c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Maks ventetid for hennes lidelse ved BUP er 12 uker

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-barn-og-unge/seksjon?Tittel=tvangstanker-og-eller-tvangshandlinger-9636

Husk å få henviser til å være tydelig i henvisningen sin. Det er også best at henviser/fastlege ser barnet ditt og selvom d ikke er obligatorisk.

jeg jobber selv i BUP og vi får veldig mange dårlige henvisninger hvor man må gjette seg frem til hva problemet er ...

Tusen takk for svar!!

Jeg skal ringe legen i morgen. Så kommer vi muligens i gang før påske. Kommer vel ikke i gang med behandling før til høsten igjen. Vil nok kanskje forhøre meg privat og, der regner jeg med behandling vil starte med en gang?

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar!!

Jeg skal ringe legen i morgen. Så kommer vi muligens i gang før påske. Kommer vel ikke i gang med behandling før til høsten igjen. Vil nok kanskje forhøre meg privat og, der regner jeg med behandling vil starte med en gang?

Det kommer ann på kapasiteten til psykologen. Vet ikke hvor dere bor?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer ann på kapasiteten til psykologen. Vet ikke hvor dere bor?

Bor i en liten kommune i Rogaland.

Skrevet

Hos oss tok bup for lang tid desverre. Vet ikke hvordan tilbudet er i din kommune, men her er det både familiesenteret(der fikk vi hjelp kun 3 dager etter vi ringte) rus og ungdomspsykiatri, der gikk vi desverre ikke inn under. Det finnes ofte andre instanser som også gir deg/dere råd videre. Lykke til, vet hvor tøft det er når barnet lider😔

Anonymkode: abc2b...297

Skrevet

Vårt barn er rammet av en av de mest alvorlige psykiske lidelsene, under psykoser. Barnet ble avslått av Bup ved første henvisning fra lege. Det er nå henvist igjen, men ikke svart enda. I følge loven skal disse barna i behandling innen 2 uker. 

Jeg prøver bare å si at dere må være tålmodige, stå på og ikke gi dere. Nåløyet er trangt. Begynn prosessen straks, det er trolig noen runder å gå før jenta kommer til behandling.

Anonymkode: 05caa...b02

Skrevet

Min erfaring er at Bup ikke tar så lang tid. Og tror ikke det er lurt å starte med en privat psykolog i ventetiden. Hvis datteren din er skeptisk er det dumt å måtte bytte behandler. 

Anonymkode: 3e303...1cc

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vårt barn er rammet av en av de mest alvorlige psykiske lidelsene, under psykoser. Barnet ble avslått av Bup ved første henvisning fra lege. Det er nå henvist igjen, men ikke svart enda. I følge loven skal disse barna i behandling innen 2 uker. 

Jeg prøver bare å si at dere må være tålmodige, stå på og ikke gi dere. Nåløyet er trangt. Begynn prosessen straks, det er trolig noen runder å gå før jenta kommer til behandling.

Anonymkode: 05caa...b02

Det varierer nok fra BUP til BUP, og av hvor godt formulert henvisningen er. Alle helseforetakenes inntak er regulert av prioriteringsveileder fra Helsedirektoratet, og psykoser er selvfølgelig høyt prioritert. 

Skrevet
20 timer siden, Iiiiik skrev:

Det varierer nok fra BUP til BUP, og av hvor godt formulert henvisningen er. Alle helseforetakenes inntak er regulert av prioriteringsveileder fra Helsedirektoratet, og psykoser er selvfølgelig høyt prioritert. 

Enig med deg! Ble nysgjerrig på hvordan henviser har formulert seg.. psykose er HØYT prioritert, men BUP har bare henvisningen å vurdere ut fra så det er avgjørende at den er av god kvalitet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...