Gå til innhold

Støttekontakt. Hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått innvilget men ikke tildelt enda. Er det jeg som mor som bestemmer hva de skal gjøre fra gang til gang, eller et det støttekontakten? F.eks neste gang skal vi på bowling,badeland,kino o.l?

For meg hadde det vært bedre om at barnet og støttekontakten selv ble enige slik at jeg slipper å tenke ut nye ting hele tiden, da jeg har hodet så fullt for tiden at det hadde vært godt å "outsorce" oppgaven litt.

Men hva er vanlig?

Anonymkode: e0482...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn har støttekontakt. De finner ut selv hva de har lyst til. Hvis ikke barnet mitt har noen forslag så kommer støttekontakten med forslag eller spør meg hva jeg synes de skal gjøre. Men det er selvfølgelig jeg som bestemmer om de får lov til det de finner ut😉 Når de blir kjent og finner tonen så går det nok av seg selv😊 

Anonymkode: 111aa...e27

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn har støttekontakt. De finner ut selv hva de har lyst til. Hvis ikke barnet mitt har noen forslag så kommer støttekontakten med forslag eller spør meg hva jeg synes de skal gjøre. Men det er selvfølgelig jeg som bestemmer om de får lov til det de finner ut😉 Når de blir kjent og finner tonen så går det nok av seg selv😊 

Anonymkode: 111aa...e27

Sånn har vi det med vår støttekontakt også 😊

Anonymkode: 39425...743

Skrevet

Synes dere kan ta et møte sammen først og skrive ned en løs "plan". Trenger ikke alltid å følge den planen, for det kommer jo ann på dagsform osv. Men greit å ha noen ideer og en slags enighet på hva de kan finne på.

Jeg var støttekontakt hos noen hvis foreldre ikke "brydde" seg med å bidra med noe som helst, og hadde null kommunikasjon. Det var skikkelig sliksomt.

Anonymkode: 07044...829

Skrevet

Som oftest får en innvilget 4 timer i uken av bestiller. Bruker disponerer de timene, og det legges vekt på brukerens funksjonsnivå. Det skal som oftest være en viss grad med brukermedvirkning. Målet med tjenesten er at bruker skal få et mer fullverdig kulturelt- og sosialt liv. Som pårørende/foresatte kommer du med innspill til koordinator i kommunen hva h*n liker å gjøre, når det blir innvilget støttekontakt er det vanlig med et møte før tjenesten settes i gang.  Glad i å svømme f.eks.? Støttekontakten og bruker kan også beslutte å spare på timer, slik at de f.eks kan ta en større tur. Dagstur til tusenfryd for eksempel. Akvarium/musens turer.

Min erfaring er at man har 5 – 6 Trygge aktiviteter som bruker er kjent med; macdonaldstur, deretter kino. Bading for eksempel. Eldre er glad i kafe, osv. Så sparer man på timer og har 4 – 5 lengere turer i løpet av året. Avhengig av brukers funksjonsnivå kan det være aktuelt at støttekontakt er ledsager i organisert aktivitet. En trygg person å ha med seg når de f.eks går på ridning, eller tawekondo. For å hjelpe til i de sosiale interaksjonene som eksisterer i organiserte fritidsaktiviteter.

Det finnes også noen kommuner der det eksisterer tilbud hvor f.eks 2 stykker er sammen med en støttekontakt for å fremme sosial interaksjon. Det kommer litt an på kommunen du bor i :) Man er dessverre også avhengig av kommunen man er i, på hvor god oppfølging støttekontaktene får. 

Anonymkode: 10144...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...