Gå til innhold

Høye krav til 1.klassinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg litt tanker fra dere om hvilke krav som stilles til 1.klassinger..

Var på samtale i dag og jenta fikk mye skryt også - men jeg gikk allikevel ut med en dårlig følelse... De hadde hatt en sånn matte-test (aner ikke hva den heter, men sikkert helt vanlig) Jeg syns hu hadde fått til mye, men hu hadde misforstått noe og gjort en del feil... Hun er litt rask, så noe er slurvefeil - mens noe av det andre nok ikke helt er på plass enda... Totalt ble dette da et veldig dårlig resultat. (Hun viste på samtalen at hu skjønte det hu hadde misforstått, men det ble allikevel på grensa til bekymring pga totalt resultat)

Dette er sikkert ikke krise og jeg vet jo at det kommer på plass etterhvert. Men jeg følte at læreren mente det var grunn til bekymring og at hun er verre enn alle andre! (dette var selvsagt ikke noe hun sa - bare jeg som tenker det!)

Jeg syns det settes høye krav! De skal takle overgangen fra bhg, nytt sted, nye venner, andre rutiner, bokstaver, lære å lese, skrive, lære engelsk, matte og mye mer.... Tenker at det må jo godtas at ikke ALT er på plass, eller?? 

Jeg vet godt at læreren bare vil hjelpe altså, og hun hadde, som nevnt, masse positivt å si også...

Hva tenker dere? Andre med 1.klassinger som har reflektert over dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel kartleggingsprøver du snakker om? Alt under 38 eller 39 poeng var grunn til bekymring slik jeg forstod det. For å si det slik, hun er garantert ikke alene! Om det er slurvefeil er det din jobb (det er det jo uansett) å følge opp at hun gjør leksene skikkelig og ikke slurver. Her er det også litt slurving, da må vi faktisk viske ut alt og hun må gjøre det på nytt (om hun allerede har begynt med leksene uten at vi har fulgt med). 

Men det er jo som navet tilsier, kartleggingsprøve. Slurver hun, forstår ikke eller gjør feil, er det jo for vanskelig for henne. Er det ikke bra at det blir tatt tak i da?

Her har de 3 forskjellige mattebøker etter nivå på de forskjellige elevene.

Anonymkode: 8dc23...e89

Skrevet

Har de kartlegging i 1 klasse???

Anonymkode: e7728...4fe

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det har det vært lenge 😊

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det burde jo være en selvfølge. Mye bedre å finne ut hvem som ligger etter allerede da en å vente til senere hvor de vil ligge enda lengre etter. 

Her har overgangen fra barnehage til skole ikke vært noe problem. De har forberedt godt i barnehagen og vi har forberedt hjemme. Min gutt var misfornøyd den første uka hvor de fokuserte på å bli kjent med hverandre, skolen ol fordi de lærte for lite. Han mener fortsatt han burde lært mer, men de har heldigvis en lærer som tilpasser i begge retninger.

Alle feil er like alvorlige, så dere må fokusere på å være nøye når leksene blir gjort, så slurver hun ikke når hun gjør oppgaver på skolen heller.

Anonymkode: ae45d...3fb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det har det vært lenge 😊

Har bhgbarn så det var jeg ikke klar over. 

Skrevet

Dette innlegget er trist lesing. Prestasjonspresset starter altså fra første klasse nå.

Jeg husker godt argumentene om at 6-åringer på skolen skulle ha lekbasert læring. Det er definitivt ikke slik det er blitt.

Da jeg startet i første klasse som 7-åring kunne majoriteten ikke bokstavene. Nå er det bekymring hvis 5-åringer ikke kan det. Og til tross for min dårlige start på grunnskolen  (...) klarte jeg å bli lege. 

Anonymkode: 503b3...b77

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette innlegget er trist lesing. Prestasjonspresset starter altså fra første klasse nå.

Jeg husker godt argumentene om at 6-åringer på skolen skulle ha lekbasert læring. Det er definitivt ikke slik det er blitt.

Da jeg startet i første klasse som 7-åring kunne majoriteten ikke bokstavene. Nå er det bekymring hvis 5-åringer ikke kan det. Og til tross for min dårlige start på grunnskolen  (...) klarte jeg å bli lege. 

De har jo allerede konkludert med at de ikke lærer mer på 10 år kontra 9 år. Men det er jo ikke prøver, de vil bare se hvor de ligger fag-messig slik at de kan få tilpasset læringen sin og få mest mulig utbytte av det de holder på med.

Skrevet

Det er høye krav men ikke for høye krav.

De har kartlegging i matte og norsk

Skrevet

Dette er baksiden ved de evinnelige testene. Ja- det er bra at det avdekkes om barna ikke kan grunnleggende ferdigheter.

Men mitt barn er mye ukonsentrert og presterer ikke nødvendigvis så bra på disse testene, til tross for gode evner og at han ligger over snittet i klassen.

Anonymkode: 6db4d...248

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig!

Anonymkode: 288e9...856

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for dette svaret! Det var akkurat slik jeg tenkte!!

Skrevet

Som førskolelærer på 19ende året blir jeg også trist av innlegget. Jeg gikk på lærerhøyskolen når reform-97 skulle innføres og vi var alle skeptiske til argumentet at grunnen var mer læring og at det skulle bli lek i første klasse, da vi alle forstod at det var snakk om økonomi. Billigere med 20 elever i en klasse enn 6 barn pr voksen i bhgen... Jeg er også mamma til en 1. klassing i august og jeg kjenner jeg gruer meg på hennes og våre vegne. Hun sier nå at hun gruer seg og ikke vil begynne fordi hun: "bare må sitte stille og høre på beskjeder". Så når jeg hører at hun skal testes i tillegg, gjenstår å se. Synd lærere blir så opphengt i resultatene og lite annet... Lykke til HI! 

Anonymkode: 885ec...fd0

Skrevet

Jeg presser ikke min datter, men er veldig stolt over at hun gjorde det så bra på disse prøvene.

1 feil på norsken og 45/50 på matte.

hun hadde misforstått en oppgave, så i mitt stolte hode er det egentlig 49/50 😀😀

Anonymkode: 64f7e...8e5

Skrevet

Jeg mener at de kartleggingsprøvene de driver med på skolen nå ofte bare fungerer til å bygge opp eller ned selvtilliten  til elevene og foreldrene. Dersom de skårer dårlig blir det sjelden gjort noe særlig med det, annet enn at barnet  og foreldrene blir gjort oppmerksom på resultatet. Det skal veldig dårlige resultater til før barnet får ekstra hjelp.

Når de er så små, bare 6 år, er det ikke alltid så lett å vite noe om de faglige ferdighetene gjennom prøveresultatene. Det går mer på om de behersker prøveformen. Min jente er typisk "skoleflink" og rolig. Hun er faglig moden og har blitt flink til å gjennomføre prøver. Hun vet hva hun skal gjøre og er heldig som klarer å sitte rolig og konsentrere seg om prøven. Derfor får hun uforholdsmessig god uttelling i forhold til de som er like flinke men ikke like modne. Det betyr jo ikke st min datter er flinkere, bare at hun "nailer" prøven. 

Veldig mye går på modning, og det er slik jeg ser det ganske uvesentlig å kjøre denne typen kartlegging så tidlig. En god lærer har denne kunnskapen uten disse prøvene. Den ser de i den daglige undervisningen. 

All testingen bidrar til at elevenes selvfølelse i forhold til skolearbeid altfor tidlig blir sementert! Når barn i småskolen må ha et så aktivt forhold til om de er flinke eller ikke, tror jeg ikke det er bra.

Hvis skolen må drive med all den testingen synes jeg de kunne beholdt resultatene til internt bruk. Så kan de heller snakke generelt på samtale med foreldrene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...