Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 ER så rådvill. Har en gutt i 4. klasse, som har hatt problemer på skolen siden 1. klasse i mer eller mindre grad. Han er en utfordrende gutt, og har hatt mye oppfølging via forskjellige ting de har testet ut og belønningssystemer etc. Likevel så er det slik at når noe blir bra, så dukker det nye ting opp. Idag så sa faktisk læreren at hun ikke lenger visste hvordan hun skulle takle det. Min sønn føler at læreren ikke liker han og det gjør hun jo sikkert heller ikke Føler liksom at vi har kommet inn i en ond sirkel her, og at det nå er så mye fokus på det dårlige at det som faktisk er bra blir litt borte. Har vurdert en stund å bytte skole, men vet ikke om det er veien å gå heller.. PPT er inne i bildet nå, og vi venter på samtale etter at vi har vært på evnetest. Håper jo på at han får noe hjelp derfra. Føler som sagt vi har kommet inn i en ond sirkel med alt her. Har en skole som ligger faktisk nærmere enn den han sogner til, har spurt om de evt har ledige plasser og det har de. Ville dere vurdert skolebytte? Anonymkode: c8e4d...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Det hadde jeg vurdert,i hvert fall hvis sønnen er positiv til det. Kan være fint å prøve å starte med blanke ark. Anonymkode: 8d44f...b5f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Vær oppmerksom på at en lett kan få en falsk-negativ på en evnetest om barnet er stressa. Det er en 9-10 åring som går på skolen og føler læreren ikke liker han. Et så lite barn som i hovedsak blir definert negativt fra lærer/skole. De skulle skamme seg! Be om ny lærer i klassen omgående, få fjernet mobberen, det er ingen grunn til at det ikke bør skje. Beskriv mobbingen læreren gjør mot ditt barn, og be om begrunnet avslag på ditt foreslåtte tiltak. Det er ingenting som tilsier at en slik lærer skal få fortsette. Sannsynlighetene er at rektor er av samme ulla, og at du har en lang kamp foran deg. Skoleskifte er nok ikke dumt. Anonymkode: 61706...f86
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Jeg har veldig god erfaring med skolebytte. Sønnen min hadde ikke utfordrende atferd på skolen, men trengte en trygghet og forutsigbar (som sikkert din sønn også gjør) som de ikke kunne gi ham på nærskolen. I 4.klasse begynte han på en privatskole i nærheten og gutten var som forvandlet. Han trivdes kjempegodt fra dag 1! Da så jeg hvor mye skolen og den enkelte lærer/rektor faktisk betyr! Jeg har også vært i praksis både på skoler og i bhg der jeg ser at lærerne er raske til å "være på" den typiske bråkmakeren. Jeg observerte at de ofte ikke så hva som ledet til at det vanskelige barnet gjorde noe negativt mot de andre, de så bare hva det vanskelige barnet gjorde. Eller det vanskelige barnet fikk tilsnakk selv før det hadde gjort noe, antakelig i et forsøk på å forebygge. Basert på det (og fornuft) tror jeg det er veldig lett å komme inn i onde sirkler, selv for enkelte lærere i et klassemiljø. Læreren til sønnen din føler seg rådvill, og med det følger en resignasjon. Hun vet ikke hva mer hun kan gjøre, og har med det også mistet all lyst og energi til å skape gode og positive øyeblikk for barnet ditt. Tenker jeg. Så jeg ville absolutt ha forsøkt et skolebytte. Det er ikke riktig at barnet ditt skal føle at læreren ikke liker ham. Hvordan er rektor på nåværende skole? Inspektører? Skal sønnen din ha samme lærer eller bytte til høsten? Har han gode venner som det vil bli vanskelig å "flytte" fra? Anonymkode: 173d8...a2c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vær oppmerksom på at en lett kan få en falsk-negativ på en evnetest om barnet er stressa. Det er en 9-10 åring som går på skolen og føler læreren ikke liker han. Et så lite barn som i hovedsak blir definert negativt fra lærer/skole. De skulle skamme seg! Be om ny lærer i klassen omgående, få fjernet mobberen, det er ingen grunn til at det ikke bør skje. Beskriv mobbingen læreren gjør mot ditt barn, og be om begrunnet avslag på ditt foreslåtte tiltak. Det er ingenting som tilsier at en slik lærer skal få fortsette. Sannsynlighetene er at rektor er av samme ulla, og at du har en lang kamp foran deg. Skoleskifte er nok ikke dumt. Anonymkode: 61706...f86 Hvor har du det fra at læreren mobber? Det er en vanskelig elev som alle er enige om at har noen utfordringer og en lærer som er erling om at hun eller han ikke vet hvordan de skal gripe an situasjonen. Etter min mening er det et kjempemessig at læreren er åpen om at det er vanskelig og søker hjelp for å gi gutten et bedre tilbud. Det er mulig at forholdet mellom læreren og gutten har blitt slik at det vil være en fordel å bytte. Det kan ikke jeg se at det står noe om, hverken den ene eller den andre veien. Et bytte betyr jo også at helt nye mennesker må sette seg inn i guttens problemer og hvordan de best skal takles. Jeg ville nok heller ventet på utredningen før jeg gjorde et skolesystemet, ellers er det fare for at de må begynne på nytt siden den nye læreren må bli kjent med ham først. Anonymkode: b08e3...0d9
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Takk for svar alle sammen. Jeg føler nok ikke at læreren mobber. Men det er blitt sånn nå at det fokuseres mye på det negative, og som en over her sier, ofte ser ikke læreren forløpet, bare det barnet mitt gjør. Det er også ofte sånn at han blir beskyldt for å ha gjort ting han ikke har gjort (har ikke vært der når det skjedde etc). Så akkurat det med å bytte miljø i klassen tror jeg hadde vært veldig bra for han. Det er mye som henger igjen som følger han virker det som, og det er ikke lett å bryte. De skal få ny lærer nå i 5. klasse, og venter som sagt på svar fra PPT. Jeg håper de nå får en mannlig lærer, noe jeg tror sønnen min ville trives med om det er rett person. Tror de trenger dette både han og nåværende lærer. Såååå jeg er litt i tvil om jeg burde vente og se hvordan det blir i 5. klasse før jeg bestemmer noe. Uff, vanskelig dette her. Igår sa han at han hatet seg selv og at han skulle ønske han var en annen. Da hadde han tulla med lim på fingrene og fått det på jakka til en annen i klassen. Fikk meld fra lærer om dette hvor det ettertrykkelig stod at det var med vilje. Han nekter for det, og sier at det er uhell. Syns det er vanskelig... HI Anonymkode: c8e4d...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen. Jeg føler nok ikke at læreren mobber. Men det er blitt sånn nå at det fokuseres mye på det negative, og som en over her sier, ofte ser ikke læreren forløpet, bare det barnet mitt gjør. Det er også ofte sånn at han blir beskyldt for å ha gjort ting han ikke har gjort (har ikke vært der når det skjedde etc). Så akkurat det med å bytte miljø i klassen tror jeg hadde vært veldig bra for han. Det er mye som henger igjen som følger han virker det som, og det er ikke lett å bryte. De skal få ny lærer nå i 5. klasse, og venter som sagt på svar fra PPT. Jeg håper de nå får en mannlig lærer, noe jeg tror sønnen min ville trives med om det er rett person. Tror de trenger dette både han og nåværende lærer. Såååå jeg er litt i tvil om jeg burde vente og se hvordan det blir i 5. klasse før jeg bestemmer noe. Uff, vanskelig dette her. Igår sa han at han hatet seg selv og at han skulle ønske han var en annen. Da hadde han tulla med lim på fingrene og fått det på jakka til en annen i klassen. Fikk meld fra lærer om dette hvor det ettertrykkelig stod at det var med vilje. Han nekter for det, og sier at det er uhell. Syns det er vanskelig... HI Anonymkode: c8e4d...f5e Hvis slike ting som med limet skjer ofte blir jo dette dyrt for dere. Så vidt jeg vet går det an å få noe stønad til barn som har utfordringer som gjør at de ødelegger mye. Ellers tror jeg nok jeg heller ville stolt på lærerens beskrivelse av hva som har skjedd i en slik situasjon enn det gutten sier. Det er helt vanlig at barn påstår ting var et uhell for å unngå straff. (Det er ikke så uvanlig for voksne heller.) Jeg ville ikke skiftet klasse nå. Ny lærer blir det jo yan sett til høsten. Anonymkode: b08e3...0d9
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis slike ting som med limet skjer ofte blir jo dette dyrt for dere. Så vidt jeg vet går det an å få noe stønad til barn som har utfordringer som gjør at de ødelegger mye. Ellers tror jeg nok jeg heller ville stolt på lærerens beskrivelse av hva som har skjedd i en slik situasjon enn det gutten sier. Det er helt vanlig at barn påstår ting var et uhell for å unngå straff. (Det er ikke så uvanlig for voksne heller.) Jeg ville ikke skiftet klasse nå. Ny lærer blir det jo yan sett til høsten. Anonymkode: b08e3...0d9 Helt riktig at jeg ikke stoler på han her. Men han innrømmet en del andre ting i går, og vi har snakket mye om det å si sannheten osv i det siste. Så han mener nå hardnakket her at dette var et uhell. Jeg har sagt vi snakker ikke mer om det nå, og at nå starter vi på nytt. Har heldigvis ikke skjedd før at han har ødelagt ting, så dette er første gangen. Men han er ofte i konflikter, da han har en litt kort lunte og tar alt innover seg og ikke klarer å "drite litt i ting". Ja, enig med deg om å vente til høsten og se da. Pluss at jeg også er livredd for at "nissen følger med på lasset" om han bytter skole. For det er klart at her er det ikke "alle andre" som har et problem. Veldig stor del av det ligger hos han selv. Han trenger bare noen som kan forstå han og som ikke gir han opp. Det er det som er største utfordringen. Lærere er også bare mennesker, så det kommer så an på personlighet og evner der også. Og læreren her har virkelig forsøkt å få bukt med han, i flere år. Det er nok bare det at det ikke er blitt gjort på rett måte, da han ikke responderer som "normalen" på vanlige taktikker som belønning og skryt osv. Det preller liksom av. Virker som han gjennomskuer det på en måte. Jeg gleder/gruer meg til å se hvordan det blir i 5. klasse. HI Anonymkode: c8e4d...f5e
Nyttårs barn Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Ville bare si at det er helt vanlig at vi foreldre (kanskje særlig mammaer) føler at det er vanskelig å høre kritikk av barnet vårt. Det er jo et tett forhold mellom foreldre og barn, de er jo på et vis en forlengelse av oss selv. Jeg har selv følt og hørt andre som sier at de opplever at læreren ikke "liker" barnet, når hun eller han kommer med sine betraktninger om ting som ikke er positive. Og det at læreren ikke ser hele forløpet til en konfliktsituasjon, det er helt umulig for en lærer å få med seg absolutt alt som skjer i barnegruppa. Om han har blitt observert i klasserommet så vil vel PPT reagere på det om læreren ikke opptrer på riktig måte i forhold til barnet? Jeg ville hørt med dem om hva de foreslår og sett an ny lærer til høsten. Men så klart, noen ganger kan ting skjære seg litt for en elev i en skolesituasjon og skolebytte kan da være rette veien og gå.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 13 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Ville bare si at det er helt vanlig at vi foreldre (kanskje særlig mammaer) føler at det er vanskelig å høre kritikk av barnet vårt. Det er jo et tett forhold mellom foreldre og barn, de er jo på et vis en forlengelse av oss selv. Jeg har selv følt og hørt andre som sier at de opplever at læreren ikke "liker" barnet, når hun eller han kommer med sine betraktninger om ting som ikke er positive. Og det at læreren ikke ser hele forløpet til en konfliktsituasjon, det er helt umulig for en lærer å få med seg absolutt alt som skjer i barnegruppa. Om han har blitt observert i klasserommet så vil vel PPT reagere på det om læreren ikke opptrer på riktig måte i forhold til barnet? Jeg ville hørt med dem om hva de foreslår og sett an ny lærer til høsten. Men så klart, noen ganger kan ting skjære seg litt for en elev i en skolesituasjon og skolebytte kan da være rette veien og gå. Enig i at det er mange som syns det er vondt å høre kritikk av barnet sitt, meg selv inkludert. Men nå er jeg så vant til det siden dette har pågått noen år. Som jeg skriver så er det ikke "alle andre" som her gjør galt. En stor del av børen er nok bare personligheten hans og hvordan har reagerer på ting og valgene han tar. Så jeg jobber veldig med å prate med han og har gjort det i mange år. Synes selv han er en vanskelig nøtt å knekke, men jeg har jo bare han. Så for meg er det enklere enn en lærer som har mange så klart. Det jeg føler da, selv om jeg sikkert ikke uttrykker meg klart, er at det er blitt en ond sirkel, både når det gjelder min sønn sin oppførsel og da hvordan folk oppfatter han, og da behandler han. Det de gjør fungerer ikke, så nå har det liksom bare blitt at de venter det ut ser det ut som, til de skal bytte lærer. Men jeg håper som sagt dette vil endre seg og at det blir en ny start i 5. klasse, med ny lærer. Pluss at han jo også vokser. Så jeg tror jeg gir det en sjans, og håper at han ikke allerede er stemplet av den nye læreren pga informasjon fra de nåværende. HI Anonymkode: c8e4d...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 Jeg ville ha byttet midt i skoleåret. Det miljøet som er nå ødeleggende for gutten din. Vi byttet selv skole for gutten vår her etter at vi både hadde en håpløs lærer og mye mobbing. Han fikk rett og slett ikke den hjelpen og støtten han trengte. På den nye skolen er det mye bedre! Anonymkode: 2da97...4a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå