Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har 15-16-17-åringer nå (eller svært nylig): Hvor mye er det vanlig å få fra foreldrene? Hvilke plikter følger med? Hva kommer evt utenom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset er ikke plikter knyttet til lommepenger. At alle som bor i et hus er med å dra lasset praktisk tar jeg som en selvfølge og det er det ingen som får betalt for. Min 16-åring har selv ansvar for eget rom selvfølgelig, holde det rent og ryddig, skifte på egen seng osv. Han tar også ansvar for kjellerstua, gangen og badet nede siden det stort sett er han som bruker disse rommene og har besøk der nede. Han rydder, støvsuger og vasker der. Han er flinkt til å holde orden der, jeg trenger veldig sjelden mase på han, han tar det på eget initiativ.

Han bidrar også i resten av huset når jeg ber om det, dekker bord, rydder av bord, ser etter småsøsken, tar ut søppel og slike ting.

Han får 1000 kr mnd av meg i måneden. Har inntrykk av at det er sånn midt på treet i forhold til hva kompisene hans får, flere får det samme, mange får mer, men jeg tror ikke det er noen som får mindre. Noen får bare penger hver gang de spør, det blir bare overført penger til kortet når de trenger det. Flere av kompisene har skilte foreldre og får lommepenger fra to forskjellige hjem, bestekompisen får 200 kr uka fra både mamma og pappa. Pengene går fort da, det koster penger med kino, bowling, en tur på peppes osv så det er ikke så mange utskeielsene i måneden min sønn har råd til med sin tusenlapp. Han velger da å ikke bruke så mye penger på snop, kantine osv for da blir det mindre til sosiale ting. Jeg betaler telefon og treningssenter.

Han kan tjene litt ekstra ved å jobbe for pappaen sin, mannen min driver et eget firma hvor han kan få litt rydde og vaskejobbing innimellom. Så det gjør han i perioder hvor det skjer mye og de oftere vil gå på kino osv. Jeg betaler han også litt for ekstraordinære oppgaver som å vaske bilen min o.l.

Anonymkode: 5eec1...847

Skrevet

Når begynner dere å lære ungene deres å lage mat til familien f.eks en gang i uken?

Anonymkode: 6c7ae...30f

Skrevet

Det er mye som kan være fornuftig. Hva andre får og hvilke plikter som følger med er det minst vesentlige. Det som har mest betydning for hvor mye de bør få er hva pengene skal dekke.

En som betaler alle klær, fritidsaktiviteter, ferier, hygieneprodukter, telefon og skoleutgifter selv trenger selvfølgelig mye mer enn en som bare skal ha lommepenger til kebab og din som foreldrene ikke vil betale.

Jeg synes det er fornuftig å bli enige om hva pengene skal dekke og hva vi voksne skal betale utenom og så skrive ned det. Deretter er det lurt å gå inn på sifo sine budsjettsider og ta utgangspunkt i tallene der for å finne ut hva en fornuftig sum vil være. Den store utfordringen blir da å ikke betale noen av de utgiftene vi har blitt enige om at skal dekkes av månedspengene og å ikke blande oss opp i de prioriteringene ungdommene gjør. Det siste er ganske vanskelig når de kjøper kule Støvletter og dropper gummistøvler ol.

Anonymkode: b91be...afe

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når begynner dere å lære ungene deres å lage mat til familien f.eks en gang i uken?

Da de var 11.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da de var 11.

Så bra :) Jeg begynnte med det hjemme da jeg var 10 år og tenkte begynne nå med våre på 9 og 11 år . 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra :) Jeg begynnte med det hjemme da jeg var 10 år og tenkte begynne nå med våre på 9 og 11 år . 

Vi begynte jo selvfølgelig å lære dem å lage mat tidligere, men ansvaret for en fast dag i uka uten hjelp fikk de fra de var 11.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi begynte jo selvfølgelig å lære dem å lage mat tidligere, men ansvaret for en fast dag i uka uten hjelp fikk de fra de var 11.

Ja de har hjulpet til lenge og hatt ansvare for deler av middagen, men tenkte at de nå kunne få det fulle annsvar en dag i uken.

Skrevet

Får ikke ukepenger, men penger når han trenger det. Pliktene er å gå tur med dyret, få bra karakterer på skolen, hjelpe meg med forfallent arbeid og hente broren sin i barnehagen noen ganger.

Skrevet

Min er 17 til sommeren, han jobber,så da får han bruke lønna si selv, har aldri vert så intressert i uke/månedpenger,men heller fått når han selv trengte det :)

Anonymkode: 7dfb4...d86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...