Gå til innhold

SFO eller gå hjem til tomt hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en veldig ansvarlig, flink jente som begynner på skolen til høsten. I den forbindelse må vi nå planlegge hvordan vi skal gjøre det med SFO. En fulltids SFO-plass koster 3200 kr, og med tvillinger i barnehagen i tillegg blir det fort mange tusen kroner i måneden. Derfor vurderer vi å la skolejenta kun få 60% plass på SFO, og at hun de resterende dagene skal gå hjem. 

Hva tenker dere? Er det noen her som lar sin 1. klassing gå hjem til tomt hus, alene?

Anonymkode: ed7d4...c67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet med full plass slik at hun ble kjent med alt og alle. Deretter reduserte vi plassen med først en og så to dager. De fleste venninnene hennes hadde også noen dager uten SFO, og da gikk de sammen hjem til hverandre. Sjelden til tomt hus i første klasse, men i andre klasse synes både barna og vi voksne at det var greit. 

Du må se an hvordan din jente er mtp å være alene hjemme. Øv allerede nå hvis dere kan når du feks skal på butikken. 

Anonymkode: 341c0...8dc

Skrevet

I første klasse ville jeg helst ha hatt SFO. Det sosiale på SFO er veldig viktig. 

Vi trengte ikke SFO i det hele tatt i første klasse, men vi undersøkte før skolestart og fant ut at 95% av førsteklassingen skulle gå på SFO. Da sørget vi for at han fikk fulltidsplass på SFO slik at han er der noen timer hver dag. Jeg tenker han skal få gå på SFO så lenge han selv vil. 

Anonymkode: 645f5...7a9

Skrevet

Vi trenger ikke SFO til vår skolestarter til høsten, da jeg skal være hjemme i perm med baby. Men vi har skaffet full plass. 

Jeg tenker at det er viktig for det sosiale i starten. Og så reduserer vi heller plassen etter hvert. Og dagene kan være svært korte om det er det som funker for vår i starten. 

Pengene er jo temmelig like de vi betaler nå i barnehage, så det går nå greit. Selv om sfopengene går til et uendelig mer elendig opplegg enn barnehagepengene. (Ja. Jeg vet barnehagen er sterkt subsidiert).

Anonymkode: f456f...c00

Skrevet

Er det mulig å ha 60% plass da? Hos oss er der kun halv eller hel, altså inntil 12 timer og over 12 timer. 

Er forøvrig enig i at det er veldig greit å ha fullplass i 1. trinn, barnet vårt går i 3. og først nå er det vel flere som har halv enn hel plass...og 90% av barna på trinnet går på sfo.  

Anonymkode: 68954...bc9

Skrevet

Jobber i skolen og vil anbefale Sfo første året pga det sosiale. Lett å bli litt utenfor når man ikke har sfo. 

Anonymkode: 0be23...a48

Skrevet

SFO er viktig for det sosiale, men 60% holder vel for det formålet? Vi har søkt full plass for sønnen vår fra starten av, men tenkte å redusere til halv etter et par måneder når han har blitt mer kjent med de andre. Jeg er ufør da, så han kommer ikke til tomt hus, når det gjelder det så må du nesten bare vurdere i forhold til det barnet det gjelder.

Vi kunne nok ikke gjort det her, da sønnen vår er veldig husredd. Men han er også veldig grei og fornuftig, så så snart han synes det er greit selv så kan han helt klart få begynne å være alene hjemme litt.

Anonymkode: ced39...b4e

Skrevet

Sfo

Her har de bare 4 timer en dag i uken, og å gå hjem klokken 12.20 og sitte alene hjemme med ipad/TV istedenfor å være på sfo og leke med venner er uaktuelt.

Har en 2.klassing i år, og da hun begynte i fjor var de 41 elever på trinnet og bare 2 var uten sfo. De falt dessverre utenfor altså, og de var så lei seg selv for at de måtte gå hjem når alle de andre skulle på sfo og leke. Der var den ene mammaen ufør og den andre hjemmeværende, men begge begynte på sfo etter et par måneder. 

Her vi bor kan man ha både hel og delt plass, og her er det så genialt at delt plass er til og med 11 timer i uken. Du fordeler timene som du vil. Jeg begynner på jobb 9, så vi har aldri trengt sfo om morgenen. Våre barn har derfor hatt delt plass og vært på sfo fra 2-4 timer om ettermiddagen, fire dager i uken. Fredager har jeg fri så da kommer de rett fra skolen (og har gjerne med en venn hjem)

Anonymkode: 08f83...53f

Skrevet

Eldstebarnet sluttet midt i 1kl på sfo og minste har aldri gått der. Minste ville ikke og vi følte hun var modennok til å komme hjem til tomt hus. Ikke ofte det skjedde siden vi begge jobber turnus og storesøster var ferdig samtidig eller litt ettterpå. 

Det gikk mye bedr enn vi trodde. Hun storkost seg hjemme, og hun var veldig sliten etter en skoledag. Hun trengte å slappe litt av etter skolen. Etter kort tid prøvde hun å få lurt storesøster til å bli med venner hjem slik at hun var mer alene hjemme. Hun ordnet seg mat, slappet av før hun gjorde lekser. Hun har igrunn klart leksene sine selv, det hun ikke har fått til har hun spurt om hjelp til npr vi kommer hjem eller storesøster. Vi prøvde å lage rutiner på å gjøre lekser npr vi kom hjem, men det ville hun ikke for da ville hun leke med venner i gata. 

Anonymkode: 33851...366

Skrevet

Ja, vi har tenkt til å starte å øve på å være alene hjemme allerede nå. Vi vil lære henne å bruke tlf, og at hun ikke må bruke komfyren etc. Vi har også en bestefar som kan steppe inn hvis det skulle bli krise. 

Jeg tenker at vi søker 60%, dvs 3 dager i uka. Hvilke dager det blir, får vi ta etterhvert, for jeg aner ingenting om hvor lange dagene hennes blir. Men 3 av 5 dager burde vel holde til å ikke falle utenfor det sosiale?

HI

Anonymkode: ed7d4...c67

Skrevet

Vi har inntil 12 timer. Trenger det ikke, men hun trenger det for det sosiale. Det er kun 2 eller 3 i klassen som ikke går på Sfo.  Idag er hun hjemme for 1.gang alene. Så får vi se hvordan det går. 

Anonymkode: 662c7...4b3

Skrevet

Hvis de fleste går på sfo er det der de leker sammen, det er der barna har store deler av fritiden, det er der de avtaler hvem som blir med hverandre hjem. De som ikke er på den arenaen faller utenfor. 

Her er det 84 barn pr klassetrinn, og kanskje 4-5 som ikke går på sfo, 

Anonymkode: aea03...acc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...