Gå til innhold

Noen leger her? Eller noen med peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne har trynet og skadet hånden sin. Legen sa hun har knekt brobenet ved tommelen. 

Vi var nysgjerrige og googlet det, men ingenting kom opp. 

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det er snakk om båtbeinet. Kan dere ha hørt feil?

Skrevet

Han sa det ble kalt brobenet, men hun kan ha hørt feil.

Googlet det kjapt og ut fra det så stemte det :)

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har aldri hørt betegnelsen brobenet, så jeg forstår ikke hvilket ben det er.

Var det i selve tommelen, eller i håndroten innenfor tommelen hun hadde brudd i?

Anonymkode: 4e30a...44e

Skrevet

Hun kunne ikke bruke tommelen, og hun har gips fra albuen til knoklene og tommelen står i fast tumbs up posisjon

Vi var bare nysgjerrig, hun får svaret om ei uke når gipsen skal av ;)

Skrevet
3 minutter siden, Cersei Lannister skrev:

Hun kunne ikke bruke tommelen, og hun har gips fra albuen til knoklene og tommelen står i fast tumbs up posisjon

Vi var bare nysgjerrig, hun får svaret om ei uke når gipsen skal av ;)

Skal jeg tippe da, så tror jeg at bruddet trolig befinner seg i tommelens metacarpalben. Metacarpene til de andre fingrene ligger i håndbaken og er mindre aktive i fingerfunksjonen, mens tommelens metacarp har langt mer funksjon, fordi det i prinsipp erstatter andre fingres phalanger (andre fingre har tre små knokler i selve fingeren, tommelen har to, men bruker metacarpen som en tredje phalang). Kanskje derfor legen kalte det "brobenet"?

Håper det går bra med tommelen til din venninne fremover! :)

Ps... hvis hun har ulykkesforsikring, husk at hun også melder skaden til forsikringsselskapet.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal jeg tippe da, så tror jeg at bruddet trolig befinner seg i tommelens metacarpalben. Metacarpene til de andre fingrene ligger i håndbaken og er mindre aktive i fingerfunksjonen, mens tommelens metacarp har langt mer funksjon, fordi det i prinsipp erstatter andre fingres phalanger (andre fingre har tre små knokler i selve fingeren, tommelen har to, men bruker metacarpen som en tredje phalang). Kanskje derfor legen kalte det "brobenet"?

Håper det går bra med tommelen til din venninne fremover! :)

Ps... hvis hun har ulykkesforsikring, husk at hun også melder skaden til forsikringsselskapet.

Hvorfor skal hun melde det til forsikringsselskapet? Det har jeg aldri tenkt på å gjøre når jeg har brekt noe

Anonymkode: b00dc...810

Skrevet

Hun var noe sliten da hun var der, men hun sa at de ikke direkte så noe tydelig brudd. Men konkluderte brudd i det de kalte brobenet på grunn av tilstanden. 

Det skal jeg tipse henne om, hun har hittil ei saftig regning hos legen på grunn av dette.

Går bare bra med henne, hun kjeder seg bare hjemme da hun ikke kan ha gips på jobb ;)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun melde det til forsikringsselskapet? Det har jeg aldri tenkt på å gjøre når jeg har brekt noe

Anonymkode: b00dc...810

Fordi tommelen er så viktig for håndfunksjon, at hvis hun får noe varig mèn av det, så kan det være hun har rett til å få dekket behandling, eller få en erstatning pga. nedsatt funksjon. Bare for sikkerhets skyld bør hun melde det inn, i tilfelle det er frister for å melde skaden. Forhåpentligvis får hun ingen senproblemer, men i tilfelle er det lurt å ha gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...