Gå til innhold

Offentlige helligdager bør avvikles


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, og mens vi er igang, bør kun statsborgere i Norge få fri på 17. mai. ;)

Morsomt innlegg, selv om jeg tror du troller er det en interessant diskusjon.

Hvordan skal det gjennomføres rent praktisk, tenkte du? At kristne ikke skal få flere fridager enn andre, er jo åpenbart. Skal man i stedet ta alle offentlige høytidsdager ut som en ekstra ferieuke som man kan disponere som man vil? Med mindre man er erklært kristen, da, da må man selvsagt følge helligdagene... Obligatorisk oppmøte i kirken, kanskje, med opprop? ;)

 

Anonymkode: 2d8ba...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke noe å si, altså? Du forstod ikke innlegget? 

HELLIGDAGER, som kommer i f.eks påsken, er kristne dager. Forbeholdt kristne. At ateister skal utnytte det er feil (ikke det at ateister tror på noe som helst ift rett og galt, men...) og umoralsk. At jøder har fri i påsken er feil. At muslimer har fri i påsken er feil. De tror ikke engang på Jesus.

Påsken er en av de helligste høytidene for kristne, og det er et hån at de som ikke engang tror på feiringen skal få fri, dobbelt betalt eller annet. 

Ateister, og mange andre, ønsker minst mulig kristendom i Norge, det vil si at de absolutt bør være for avvikling av helligdager.

Anonymkode: 7bbae...4db

Ateister ønsker minst mulig kristendom i Norge? 

Nå må du gi deg! Jeg driter i om andre er kristne, muslimer, buddhister eller agnostikere. Har ikke noe målsetning om å omvende folk, men mener at tro er en privatsak som ikke skal træs over hodene på folk. Indoktrinering får skje i hjemmene.

 

Man kan godt fjerne kristne helligdager og erstatte de med nasjonale fridager, for det er ikke bare kristne som har godt av rekreasjon. Jeg trur ikke det er mange som bruker mye tid disse helligdagene på kristne aktiviteter, og i vårt sekulære samfunn vil det være helt urimelig å gi kun denne gruppen slike privilegier. 

Anonymkode: 4e272...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig og tror vel ikke det er umulig heller at helligdagene fjernes til fordel for ekstra feriedager. Så får de kristne bruke de da de vil, muslimene når de vil og andre når de vil. 

 

Anonymkode: a296f...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår virkelig ikke at ateister kan være så inkonsekvente og hatske mot sin egen trosretning (oi, unnskyld! Sitt eget livssyn) at de mener at de skal hylle kristendommens helligdager. Er dere forvirret? Er dere egentlig litt usikre på om dere tror eller ikke? Det kan virke sånn :) Og det er jo greit nok, men da får dere ta et standpunkt før dere tar dere fri og feirer kristendommens helligdager. Påsken er kristen, og hellig. Feirer du påske, er du jo egentlig på nippet til å bli kristen. 

Enhver ateist bør gjøre det de kan for å jobbe i påsken, nettopp for å hylle sitt eget livssyn, og stå imot kristendommen - for det er jo det ateister ønsker aller mest i hele verden. Men så ser det ut til at de fleste er dobbeltmoralske og ikke egentlig er helt ateister.. eller? 

Anonymkode: 7bbae...4db

Snakke på å gjøre seg vanskelig. Ateister leker ikke kristne i påsken, de har FRI fra jobben på lik linje med de aller fleste kristne. Ateister har ingen filosofi om at de kun ønsker å jobbe mest mulig. De nyter også livet, familien og fritiden. 

Meningen med vår eksistens er for kristne etterlivet, ikke dette livet. Meningen med vår tilfeldige eksistens er for ateisten å gjøre det beste ut av livet. Vi lever nå, kun en gang! Død er død. Derfor vil jo fri der vi kan fylle dager med hva vi setter pris på for mange være kjærkomment. 

Som sagt. Jeg driter i om kristne mener at Jesus døde for våre synder, og led en pinefull død på langfredag, for meg er det FRI og helt blottet for dobbeltmoralisme! 

Anonymkode: 4e272...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...