Gå til innhold

Du med barnehagebarn: Hvor ofte vasker du klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barnehagebarn (1 og 3 år) og vi vasker klærne etter én dags bruk. Noe annet går rett og slett ikke, siden det enten er leverpostei/kaviar, snørr, ukjente flekker, sand, gjørme eller svette i/på klærne. De blir møkkete hver eneste dag. Så her går det mange vasker, vasker minst 2 maskiner hver dag med tøy! Merker det på meg selv og, jeg svetter ganske mye om dagen (ikke helt akklimatisert). 

Klesmonsteret vokser og vokser hvis jeg ikke vasker klær konstant. 

Hva er vanlig hos andre :) ?

Anonymkode: 4424a...737

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er yngste 9 år, men han bytter fortsatt klær fra topp til tå hver dag. Har ikke endret seg siden bhg. 

Eldste bruker samme bukse 2-3 dager, men bytter alltid det som er inntil kroppen (t-skjorte, undertøy, tynn genser) 

Vasker en maskin hver dag. 

Anonymkode: 25518...13f

Skrevet

Her vaskes også alt stort sett hver dag. 1 åringen er en skikkelig «gris», og får nye bodyer flere ganger om dagen. 4 åringen er så mye ute at inneklærne ofte er skånet for de verste flekkene.

1-2 maskiner om dagen.

Anonymkode: 10e7b...d1c

Skrevet

Snart 5 år og en på 8år. Vasker hver dag og i helgene hele dagen lang. Klærne byttes hver dag til minsten og omtrent hver dag til eldste. Han kan av og til bruke samme bukse 2 dager. Alt annet skiftes hver dag.

Skrevet

Det blir ikke mindre klesvask når de blir eldre altså 😉 

Jeg har to gutter på 13 og 16 år, begge trener 3-5 ganger i uka, har gym 2-3 ganger i uka, sykler seg svette hjem fra en kompis osv hele tiden. En søt liten genser i str 98 tar jo ingen plass i vaskemaskinen, det gjør en dongeribukse og hettegenser som passer en gutt på 184 cm 

Har fire barn og ekstra stor vaskemaskin, som går 1-2 ganger om dagen, sju dager i uken. Stort sett sengetøy og håndklær i helgene, 1-2 maskiner med klær i ukedagene 

Anonymkode: 9d598...3c0

Skrevet

Her blir det nok 3-5 maskiner i uka, men har bare ett barn (5 år). Inneklærne blir sjelden skitne, og sånn har det egentlig vært hele tiden. Det eneste som vaskes etter bare en dag er undertøy og sokker samt treningstøy den dagen i uka han er på barneidrett. I skiftekurven i barnehagen har alle de samme klærne ligget siden i høst da vi byttet ut sommertøyet med varmere tøy. ;)

Heldigvis er han "flink" til å skitne til yttertøy, ansikt og hender når han er ute og leker, så jeg ser at han har hatt det gøy når jeg henter ham i barnehagen og ikke bare sittet til pynt. ;) (Men yttertøyet bare spyler jeg av som oftest.)

Anonymkode: 564e8...892

Skrevet

Her er det bare meg og sønnen på seks, skifter klær hver dag, men kjører maks tre maskiner i uka. Jeg vasker ikke med mindre jeg får fylt opp helt. Har tørketrommel, så det meste blir raskt tørt (det er noen bukser og gensere som ikke tåler trommelen, men da henger jeg det bare opp.)

Dere som har 1-2 barn og vasker minst en maskin om dagen; vasker dere bare klærne de/dere har hatt på den dagen da eller?

Anonymkode: 34224...03a

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det bare meg og sønnen på seks, skifter klær hver dag, men kjører maks tre maskiner i uka. Jeg vasker ikke med mindre jeg får fylt opp helt. Har tørketrommel, så det meste blir raskt tørt (det er noen bukser og gensere som ikke tåler trommelen, men da henger jeg det bare opp.)

Dere som har 1-2 barn og vasker minst en maskin om dagen; vasker dere bare klærne de/dere har hatt på den dagen da eller?

Anonymkode: 34224...03a

Jeg kommer ikke i den kategorien, men jeg vasker mange halve maskiner likevel. Vi går f.eks. tom for ull lenge før vi har nok til å fylle en hel maskin. Samme med truser og fleeceklær.

Anonymkode: 564e8...892

Skrevet

Vi vasker nok så godt som hver dag. Jeg har en førsteklassing og en fireåring. Ser over klærne, men det er sjelden de er flekkfrie. Legg til en fireåring som ikke synes det er så nøye med litt lekkasje (joda, vi jobber med saken!), så blir det mye vask. 

Skrevet

Og jeg kjører aldri halve vasker, med mindre det er regntøy eller yttertøy som må kjøres.

Skrevet

Har maskin som rommer 7 kg. Barna kler av seg foran skittentøyskurven og sorterer klær hver kveld. Det er farget , mørkt og lyst. De synes det er kjempe gøy! Så når kurven (boksen) er full er det akkurat en vask. Det er omtrent 3-4 vask i uken. For å få dette til å fungere forutsetter det faktisk at man en dag er helt tom og kan begynne det forfra. Tok meg sammen og vasket opptil 5 klesvask daglig i 4-5 dager jeg hadde fri slik at alt var tomt! Etter det har det gått som en lek! Men man må være konsekvent. 

Anonymkode: 60f9c...a3f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det blir ikke mindre klesvask når de blir eldre altså 😉 

Jeg har to gutter på 13 og 16 år, begge trener 3-5 ganger i uka, har gym 2-3 ganger i uka, sykler seg svette hjem fra en kompis osv hele tiden. En søt liten genser i str 98 tar jo ingen plass i vaskemaskinen, det gjør en dongeribukse og hettegenser som passer en gutt på 184 cm 

Har fire barn og ekstra stor vaskemaskin, som går 1-2 ganger om dagen, sju dager i uken. Stort sett sengetøy og håndklær i helgene, 1-2 maskiner med klær i ukedagene 

Vasker aldri halve maskiner da. Det går sikkert i snitt 10 maskiner i uka her. Minst en hver dag og noen dager to. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to barnehagebarn (1 og 3 år) og vi vasker klærne etter én dags bruk. Noe annet går rett og slett ikke, siden det enten er leverpostei/kaviar, snørr, ukjente flekker, sand, gjørme eller svette i/på klærne. De blir møkkete hver eneste dag. Så her går det mange vasker, vasker minst 2 maskiner hver dag med tøy! Merker det på meg selv og, jeg svetter ganske mye om dagen (ikke helt akklimatisert). 

Klesmonsteret vokser og vokser hvis jeg ikke vasker klær konstant. 

Hva er vanlig hos andre :) ?

Byttet hver dag så lenge de gikk i bhg. Nå har de begynt på skolen, må fortsatt bytte hver dag på minstemann på 6 år, men de eldre barna kan gå med samme bukse iallfall et par dager. Gensere og t-skjorter har begynt å lukte litt svette, så bytter det hver dag. Mye klesvask med andre ord. 

Jobber i barnehage, det er mest vanlig å bytte klær hver dag ser jeg. Noen fjør det ikke, og kommer i barnehagen med genser fra dagen før fulm i snørr oppover armer, bukser med makrell i tomatflekker ol. Det er ikkenoe gøy for hverken barna eller oss dom jobber der. Noen lukter ganske ille :( 

Anonymkode: 572e6...fab

Skrevet

nå er det bare meg og han da, jeg vasker hver søndag :)

Skrevet

Jeg vasker tøy på lørdager og legger sammen og på plass på søndager.

2 barn og 2 voksne.

Skrevet

Har tre bhgbarn og vasker 2-4 maskiner i uken. De går aldri i bhg med flekker på klærne likevel. Det går an å bruke klærne mer enn én gang.. 

Anonymkode: fce5d...023

Skrevet
1 time siden, Mamma_til_2 skrev:

Jeg vasker tøy på lørdager og legger sammen og på plass på søndager.

2 barn og 2 voksne.

Men lar du det ligge i skittentøyet i mange dager? 

Skrevet

Vasker en gang i uka, 4 maskiner den dagen. Ungene er 4 og 5, vi er to voksne.

Anonymkode: 95d6b...615

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men lar du det ligge i skittentøyet i mange dager? 

Det ligger fra det blir skittent, undertøy skiftes hver dag.

Undertøy og håndklær, vaskekluter har jeg i en kurv for seg.

Jeg orker ikke drive og vaske tøy hver dag, eneste er om det er ett plagg som må være rent til onsdag da blir det en maskin midt i uka.

Skrevet
29 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Det ligger fra det blir skittent, undertøy skiftes hver dag.

Undertøy og håndklær, vaskekluter har jeg i en kurv for seg.

Jeg orker ikke drive og vaske tøy hver dag, eneste er om det er ett plagg som må være rent til onsdag da blir det en maskin midt i uka.

Her hiver jeg alt til vask en gang daglig. Såpass blir det faktisk! Hender jeg tar annenhver dag hvis jeg er sjuk. Men har fått fobi mot fulle skittentøyskurver

Skrevet

Vasker klær hver dag. Skitten bhg dresser spyler jeg i dusjen og vasket i maskin til helga.

Skrevet
49 minutter siden, 3 i april skrev:

Vasker klær hver dag. Skitten bhg dresser spyler jeg i dusjen og vasket i maskin til helga.

Blir ikke rørene tette av sand!?

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke rørene tette av sand!?

Hun rister de sikkert ute om de er kjempefull av sand først! Men hun må jo spyle de hvordan ellers skal hun få de ren? 

Skrevet

Han får nye klær på seg i bhg hver dag, snart 2 år

Anonymkode: 39ffb...7c8

Skrevet

To barn på 3 og 6. Vasker ca 5-7 maskiner i uka. Stort sett fredag/lørdag.

Anonymkode: d7953...02d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...