Gå til innhold

En dette en rasistisk spøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på en TED talk i går om Twitter og måten sosiale medier kan rive et liv i fillebiter. 

Ei dame fra USA, Justine Sacco, fikk for noen år siden livet ødelagt da hun delte en spøk på Twitter, hvor hun hadde 170 følgerne. Hun var på jobbreise og postet en tweet før hun dro videre til Cape Town fra London:

Going to Africa. Hope I don't get AIDS. Just Kidding. I'm white! 

Innen hun landet i Sør-Afrika, var livet ødelagt og jobben borte. Tweeten var delt til "rett" instans, og den gikk vitalt. Alt folk får seg til å si, for enten å ta de svarte i Afrika i forsvar, eller bare for å være slemme. Det var mobben som krevde at hun skulle sparkes, og det ble hun! 

Da jeg så vitsen, så jeg ikke en rasistisk vits i det hele tatt, men et sleivspark mot det hvite privilegiet.

Hva tenker dere?  

Anonymkode: 50245...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så på en TED talk i går om Twitter og måten sosiale medier kan rive et liv i fillebiter. 

Ei dame fra USA, Justine Sacco, fikk for noen år siden livet ødelagt da hun delte en spøk på Twitter, hvor hun hadde 170 følgerne. Hun var på jobbreise og postet en tweet før hun dro videre til Cape Town fra London:

Going to Africa. Hope I don't get AIDS. Just Kidding. I'm white! 

Innen hun landet i Sør-Afrika, var livet ødelagt og jobben borte. Tweeten var delt til "rett" instans, og den gikk vitalt. Alt folk får seg til å si, for enten å ta de svarte i Afrika i forsvar, eller bare for å være slemme. Det var mobben som krevde at hun skulle sparkes, og det ble hun! 

Da jeg så vitsen, så jeg ikke en rasistisk vits i det hele tatt, men et sleivspark mot det hvite privilegiet.

Hva tenker dere?  

Jeg ser ikke helt sleivsparket mot det hvite. Jeg ser kun rasismen og det er at hun mener at hun er unntatt aids fordi hun er hvit og at AIDS bare rammer de svarte. Slik så jeg på det.

Anonymkode: bfca4...b29

Skrevet

Den er tvetydig og et bevis på at man må være ekstra forsiktig med å poste ting på nett fordi mottager kun mottar ordene, ikke tonefall, mimikk eller andre elementer som avvæpner eller gir signaler som kan fortelle mer om hva avsender virkelig mener. Ikke kan avsender dementere fort nok eller fort nok følge opp med en overbevisende forklaring på hva hun egentlig mente å si.

Skrevet

Jeg ser også på det som et sleivspark mot de hvite. At de hvite ikke vet bedre og tror de er beskyttet mot alt  MEN, jeg hadde aldri i livet postet noe sånt nettopp pga reaksjonene og misforståelser.

Jeg tror og håper at hun dreit seg ut og ikke er slik media fremstilte henne.

Anonymkode: 6bb50...f75

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser også på det som et sleivspark mot de hvite. At de hvite ikke vet bedre og tror de er beskyttet mot alt  MEN, jeg hadde aldri i livet postet noe sånt nettopp pga reaksjonene og misforståelser.

Jeg tror og håper at hun dreit seg ut og ikke er slik media fremstilte henne.

Anonymkode: 6bb50...f75

Hun er ikke slik de framstilte det. Hun mente kun at de hvite har privilegier som gjør at faren for smitte/sykdomsutvikling minsker. Alt fra penger, helsetjenester som lege, sykehus og medisiner, tryggere oppvekstkår, utdanning (mange uutdannede tror at HIV/AIDS forsvinner hvis de har sex ned en jomfru), jobbmuligheter and so on. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ikke helt sleivsparket mot det hvite. Jeg ser kun rasismen og det er at hun mener at hun er unntatt aids fordi hun er hvit og at AIDS bare rammer de svarte. Slik så jeg på det.

Den spøken var svært uheldig, og mottaket mitt hadde vært annerledes om det hadde kommet fra selveste Donald, eller Listhaug osv. 

Denne dama balanserte på en tynn egg og ramlet ned på feil side, og til og med de som kjenner henne og hennes sosiale engasjement ble usikre. Jeg så ikke rasismen fordi jeg så hennes poeng, og de som også så det, turte selvsagt ikke å forsvare henne da de også ble høvlet ned. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Underklassens sykdom kan ikke ramme meg, liksom. 

Anonymkode: a0675...f2f

Skrevet

Det er noen tema som veldig sjeldent er vellykket å tulle med. Aids, kreft, breivik, holocaust for å nevne noen..

Anonymkode: d6738...ff1

Skrevet

synes vel ikke det var så rasistisk,men man tuller ikke med sykdommer

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Underklassens sykdom kan ikke ramme meg, liksom. 

Det er der jeg tror tankegangen er feil. Det betyr ikke at hun ikke kan rammes, men at de hvites privilegier gjør at sannsynligheten er mye nærmere null enn hos den svarte befolkningen. 

Det er den svarte befolkningen i Sør-Afrika som i all hovedsak er rammet av HIV/AIDS, og det meste av årsaken til dette kan pekes tilbake på den hvite befolkningen og hva apartheid, undertrykking og mangel på infrastruktur har gjort med opplysning og muligheter. 

Selv om apartheid ble opphevet i 1994, er ikke mulighetene og tilgangen på informasjon og hjelp utjevnet. 

I andre Afrikanske land er det en kombinasjon av post-imperialismen og korrupsjon som er med på å opprettholde dette. 

Spøkenvar farlig å spille ut, men den har et viktig politisk og sosialt stempel, og det er ikke å sparke nedover på den svarte befolkningen. 

Skrevet
5 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

synes vel ikke det var så rasistisk,men man tuller ikke med sykdommer

Selvsagt kan man bruke sykdommer satirisk. Er forskjell på å lage tanketomme vitser og å bruke humor som en pekefinger mot samfunnet. Men det forutsetter at mottakerene forstår budskapet, ellers er det rom for feiltolkninger. 

Skrevet

Alt folk gidder å henge seg opp i... Overse, overse...

Anonymkode: 04ca0...cdc

Skrevet

Mistet hun jobben faktisk? Jeg tolket spøken som et stikk til hvite privilegerte, men synes også at den var smakløs og viste dårlig dømmekraft. Hudfarge og dødelig sykdom...litt av en cocktail.

Overreaksjon å sparke henne da, alle kan tabbe seg ut. 

Men dette er en av grunnene til at jeg er forsiktig med humor på soMe. Jeg har ganske svart humor, og med en rikholdig og variert venneliste er det alltid noe som ikke forstår...

Skrevet

Problemet hennes slik jeg oppfatter det var for det første at hun tvitret om å planlegge ubeskyttet sex på en jobbreise og for det andre at hun sendte en melding som viste at for henne var det en selvfølge å ha sex bare med hvite.

Anonymkode: bae0f...c29

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er der jeg tror tankegangen er feil. Det betyr ikke at hun ikke kan rammes, men at de hvites privilegier gjør at sannsynligheten er mye nærmere null enn hos den svarte befolkningen. 

Det er den svarte befolkningen i Sør-Afrika som i all hovedsak er rammet av HIV/AIDS, og det meste av årsaken til dette kan pekes tilbake på den hvite befolkningen og hva apartheid, undertrykking og mangel på infrastruktur har gjort med opplysning og muligheter. 

Selv om apartheid ble opphevet i 1994, er ikke mulighetene og tilgangen på informasjon og hjelp utjevnet. 

I andre Afrikanske land er det en kombinasjon av post-imperialismen og korrupsjon som er med på å opprettholde dette. 

Spøkenvar farlig å spille ut, men den har et viktig politisk og sosialt stempel, og det er ikke å sparke nedover på den svarte befolkningen. 

"Tankegangen er feil"? Altså, de som hører vitsen og oppfatter den rasistisk må gå i seg selv?

Det fungerer ikke på den måten. Hvis man må forklare en vits er den ikke lenger en vits. Hvis man må forklare en vits OG understreke at man sparker etter noen ANDRE enn dem som allerede føler seg truffet, da bare ror man seg i land...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...